Strasburg: PE liberalizuje rynek części zamiennych
Parlament Europejski zgodził się w środę na uwolnienie konkurencji na – szacowanym na 13 mld euro – wtórnym rynku części zamiennych – poinformowała polska sekcja prasowa PE w komunikacie przesłanym PAP. Celem proponowanej dyrektywy jest całkowita liberalizacja tego rynku. PE przyjął poprawkę nakładającą obowiązek informowania klientów o pochodzeniu części zamiennych oraz o znakach towarowych i logo umieszczanych na danych częściach. Europarlamentarzyści poparli w głosowaniu wniosek Komisji Europejskiej dotyczący liberalizacji rynku wtórnego części zamiennych m.in. dla przemysłu samochodowego i maszynowego. Proponują jednak pięcioletni okres przejściowy przed całkowitym uwolnieniem rynku.
Proponowane rozwiązanie przejściowe zakłada, że państwa członkowskie, w których istnieją przepisy przewidujące ochronę wzoru mogą nadal ją stosować przez pięć lat od wejścia w życie tej dyrektywy.
Większość krajów UE stosuje zapisy chroniące wzory i modele widocznych części zamiennych. Oznacza to, że produkcja i obrót np. pokrywami silnika i bagażnika, drzwiami, błotnikami, zderzakami, czy kloszami lamp – nie może się odbywać swobodnie, a różne uregulowania w tym zakresie w różnych państwach członkowskich powodują zakłócenia konkurencji na wspólnym rynku.
Całkowita ochrona wzorów i modeli widocznych części zamiennych obowiązuje w Austrii, na Cyprze, w Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, na Litwie, Malcie, w Polsce, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji. W Grecji ochrona wzorów obowiązuje przez 5 lat.
Natomiast w Belgii, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i na Łotwie ochrona obejmuje tylko nowe części zamienne.
Liberalizacji sprzeciwiali się producenci samochodów, którzy przekonują, że niezależni producenci będą sprzedawać części taniej, gdyż nie ponoszą kosztów związanych z projektowaniem i opracowaniem nowego produktu.
Mimo że wniosek Komisji obejmuje wszystkie widoczne części zamienne, to omawiany jest przede wszystkim w odniesieniu do części zamiennych pojazdów mechanicznych. Dotyczy jednak także przemysłu maszynowego oraz sektora dóbr inwestycyjnych i dóbr konsumpcyjnych – przypominają służby prasowe PE.