Strajkują kierowcy PKS Grodzisk Mazowiecki

infobus
20.05.2008 15:02

Pracujemy zdecydowanie za dużo –od dłuższego czasu narzekali ukraińscy kierowcy zatrudnieni od niedawna przez PKS z Grodziska Mazowieckiego. We wtorek, 13 maja b.r. powiedzieli „dość”i zastrajkowali. Część autobusów jednego z warszawskich przewoźników nie wyjechała z zajezdni –32 wozy trzeba było zastąpić pojazdami innych przewoźników. Z pomocą pośpieszyły m.in. Miejskie Zakłady Autobusowe i Mobilis. Strajk kierowców wywołał spore zamieszanie, szczególnie tam, gdzie wozów zastępczych nie udało się wysłać. Tak było chociażby na liniach 142, 160, 166 czy 717. Za niezrealizowane kursy przewoźnik z Grodziska Mazowieckiego nie dostanie pieniędzy. Dodatkowo ZTM naliczy kary.

13 maja na linie nie wyjechała część grodziskich Scanii

Dlaczego ukraińscy kierowcy strajkują? Powód jest prosty –czują się wykorzystywani. Jak twierdzą pracują nawet o 60 godzin więcej niż powinni (norma wynosi 300 godzin). Dodatkowo firma, w której pracują potrąca im pieniądze za przekroczenie norm paliwowych. Jak się okazuje nawet gdyby kierowcy pracowali po 300 godzin to i tak prawo zostałoby złamane. Polskie przepisy stanowią bowiem, iż kierowca może pracować tylko 200 godzin miesięcznie. Czas pracy kierowców miejskich autobusów trudno jednak skontrolować, ponieważ pojazdy, którymi oni jeżdżą nie są wyposażone w tachografy.
Postępowanie w tej sprawie wszczęła już Inspekcja Transportu Drogowego. Jednak na efekty jej prac trzeba jeszcze poczekać. Jeżeli zarzuty potwierdzą się wówczas przewoźnikowi grozi kara, nawet do 30 tys. złotych. Jak podaje Gazeta Wyborcza o całym procederze nie słyszeli natomiast urzędnicy z Zarządu Transportu Miejskiego.
W dniu strajku na rozmowy z protestującymi kierowcami przyjechał prezes PKS Grodzisk Mazowiecki –Zenon Marek. Jak dowiedziała się Gazeta Wyborcza protestujący uzyskali zapewnienie, iż dostaną zwrot pieniędzy potrącanych za przekroczenie norm paliwowych.
Miał być raj, a trafiliśmy do piekła –tak miał powiedzieć jeden z Ukraińców. Nie od dziś wiadomo, że w Polsce brakuje kierowców, ponieważ nasi rodacy wyjeżdżają do pracy zagranicę. Pojawia się zatem pytanie –czy „import”kierowców jest potrzebny? Próbowaliśmy już na nie w TransInfo odpowiedzieć – http://transinfo.pl/text.php?id=17193 . Zachęcamy teraz zatem naszych Czytelników do dyskusji. Czekamy na Wasze opinie.