Staszów anuluje przetarg na dwa minibusy. Oba zadania

infobus
27.06.2023 12:41

26 czerwca Gmina Staszów anulowała przetarg na dostawę łącznie dwóch autobusów, z czego jeden miał być napędzany silnikiem spalinowym, a drugi - elektrycznym.

Zamówienie było realizowane w ramach projektu pod nazwą: „Zakup taboru niskoemisyjnego na potrzeby transportu publicznego miasta i gminy Staszów”. Inwestycja w nowe autobusy to efekt pozyskania środków zewnętrznych, pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Mimo niewielkiej wartości zamówienia samorząd pozyskał trzy oferty – od firm Automet, Mercus i MMI. Wszystkie okazały się zbyt drogie dla zamawiającego.

DWA AUTOBUSY – DWA ZADANIA

Ogłoszony 28 kwietnia przetarg został podzielony na dwa zadania, z czego:

  • zadanie nr 1 – obejmowało zakup fabrycznie nowego autobusu z silnikiem spełniającym normę Euro 6, przeznaczonego do przewozu osób (kat. M3, klasa III). Podstawowe parametry to: długość do 8,7 m, szerokość do 2,4 m, wysokość do 3,15 m, zbiornik paliwa min. 90 litrów, silnik Euro 6, o mocy minimum 129Kw/ 175 KM, pojemność 33 miejsca siedzące fotele pasażerskie w układzie dwa po lewej - dwa po prawej stronie, oddzielne układy klimatyzacji dla przedziału kierowcy oraz dla przestrzeni pasażerskiej. Autobus ma być wyprodukowany w 2022 lub w 2023 roku,
  • zadanie nr 2 - obejmowało zakup fabrycznie nowego autobusu, przeznaczonego do przewozu osób o napędzie elektrycznym (kat. M3). Autobus musi posiadać łącznie 22 miejsca w tym: 16 siedzących, 5 stojących oraz miejsce na wózek inwalidzki. Podstawowe parametry to: długość do 8,0 m, szerokość do 2,2 m, wysokość do 3,0 m, silnik elektryczny, o mocy minimum 200 kW, baterie trakcyjne litowo-jonowe min. 140 kW, przebieg na jednym ładowaniu – minimum 250 km, klimatyzacja całopojazdowa, drzwi pasażerskie dwuskrzydłowe sterowane z miejsca kierowcy w układzie 0-2-0. Pojazd ma być fabrycznie nowy, wyprodukowany w 2022 lub w 2023 roku. Termin wykonania zamówienia to 11 miesięcy od dnia podpisania umowy – dla obu zadań.

TRZY OFERTY

21 czerwca swoje propozycje w Staszowie złożyły łącznie trzy firmy:

  • W zadaniu numer 1 (diesel) od MMI Redzikowo na sumę 747.788,00 PLN brutto oraz od Truck Import-Export Wynajem Warszawa na sumę 785.970,00 PLN brutto.
  • W zadaniu nr 2 (elektrobus) od Automet Group Sanok na sumę 1.447.710,00 PLN brutto.

Z kolei budżet dla zadania nr 1 wynosił 676.500,00 PLN brutto, a dla zadania nr 2 – 1.459.395,00 zł PLN brutto.

W artykule podsumowującym otwarcie ofert, „odtrąbiliśmy: zwycięstwo Autometu, ale jak się teraz okazało – przedwcześnie.  Z powodu przekroczenia budżetu przez oferty MMI i Mercus skarbnik anulował cały przetargi, w tym oba zadnia – mimo, że Automet zmieścił się w kwocie zamawiającego. Jak uzasadnił to Staszów:

-„W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego do terminu przewidzianego na składanie ofert, wpłynęły trzy oferty, w tym na: „Zadanie nr 1 - zakup fabrycznie nowego autobusu z silnikiem spełniającym normę Euro 6, przeznaczonego do przewozu osób kat. M3, klasa III”:

- oferta nr 1 złożona przez MMI Sp. z o.o., ul. Przemysłowa 16, 76-200 Redzikowo, na kwotę brutto 747 788,00 zł, z okresem gwarancji i rękojmi (na silnik, wszystkie podzespoły autobusu, obejmujące prawidłowe funkcjonowanie autobusu, wady materiałowe i fabryczne oraz zabudowę służącą do przewozu osób) z limitem kilometrów 200 000 na cały okres obowiązywania: 4 lata licząc od daty podpisania protokołu odbioru.

- oferta nr 3 złożona przez Truck Import-Export Wynajem Sp. z o.o., ul. Żurawia 43/201, 00-680 Warszawa, na kwotę brutto 785 970,00 zł, z okresem gwarancji i rękojmi (na silnik, wszystkie podzespoły autobusu, obejmujące prawidłowe funkcjonowanie autobusu, wady materiałowe i fabryczne oraz zabudowę służącą do przewozu osób) z limitem kilometrów 200 000 na cały okres obowiązywania: 2 lata licząc od daty podpisania protokołu odbioru.

„Zadanie nr 2 - zakup fabrycznie nowego autobusu, przeznaczonego do przewozu osób o napędzie elektrycznym kat. M3”:

- oferta nr 2 złożona przez AUTOMET GROUP Sp. j., ul. Henryka Stankiewicza 4, 38-500 Sanok, na kwotę brutto 1 447 710,00 zł, z okresem gwarancji i rękojmi (na napęd elektryczny, wszystkie podzespoły autobusu, obejmujące prawidłowe funkcjonowanie autobusu, wady materiałowe i fabryczne oraz zabudowę służącą do przewozu osób) z limitem kilometrów 200 000 na cały okres obowiązywania: 2 lata licząc od daty podpisania protokołu odbioru. Oferty z najniższymi cenami złożone na Zadanie nr 1 i Zadanie nr 2 łącznie przewyższają kwotę jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia, tj. BZP/19/Or/2023 kwotę 2 135 895,00 zł brutto (w tym Zadanie nr 1 – 676 500,00 zł i Zadanie nr 2 – 1 459 395,00 zł). Zamawiający nie jest w stanie zwiększyć środków finansowych na realizację zamówienia. Przedmiotowe zmówienie dofinansowane jest w ramach środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, który uzależnia przyznanie środków finansowych od realizacji całego zakresu objętego promesą, tj. Zadania nr 1 i Zadania nr 2. Zamawiający nie jest w stanie sfinansować w całości inwestycji ze środków własnych, a możliwość unieważnienia postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia nie zostały mu przyznane, uwzględnił w ogłoszeniu o zamówieniu. W tym stanie faktycznym zasadne jest unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt 3) w związku z art. 257 pkt 1) ustawy Pzp."