Starogard Gdański: Powiat chce przejąć autobusy
Radni powiatu starogardzkiego zgodzili się przejąć nieodpłatnie akcje starogardzkiego PKS. Uchwała w tej sprawie to istotny krok w kierunku komunalizacji tego przedsiębiorstwa, która jest alternatywą dla niepewnej prywatyzacji.
Zatrudniający ponad 350 osób przewoźnik działa głównie na terenie powiatu starogardzkiego i kościerskiego. Od stycznia br. firma jest spółką Skarbu Państwa. Resort Skarbu Państwa widzi możliwość komunalizacji, ale oczekuje dwóch rzeczy. Pierwszą jest wspomniana uchwała, która została zaakceptowana przez radnych powiatu jednogłośnie.
– Musimy też udowodnić ministrowi, że majątek PKS będzie lepiej zarządzany niż obecnie i takie argumenty mu przedstawimy – mówi Leszek Burczyk, starosta starogardzki. – Oczywiście, ryzyko istnieje, bo np. tabor PKS wymaga unowocześnienia. Z drugiej strony komunalizację zaakceptowali związkowcy, a przedsiębiorstwo ma na tyle duży kapitał, że nie ma ryzyka, iż popadnie ono w wielkie zadłużenie.
PKS jest na minusie. Za ubiegły rok strata wyniosła ponad 300 tys. zł, a dwa lata temu sięgała około 200 tys. zł. Majątek spółki szacowany jest, jak podaje starosta, na 10-20 mln zł. Komunalizacja oznacza zaś, że samorząd będzie mógł zbyć akcje najwcześniej po 5 latach.
– Po pięciu latach można wybrać jakiegoś inwestora i biorąc pod uwagę majątek przedsiębiorstwa sprzedać mu akcje za całkiem ładne pieniądze – dodaje Leszek Burczyk.
Andrzej Lenz, prezes starogardzkiego PKS, twierdzi, że komunalizacja to dobre rozwiązanie.
– Wpisuje się to w ogólną tendencję, aby tego typu przewoźnicy znajdowali się w rękach samorządów – mówi prezes Lenz. – Poza tym lepiej mieć właściciela, którego się zna i który jest na miejscu, a jeśli władze powiatu będą o nas dobrze się troszczyć, mamy szanse na dobre funkcjonowanie. Spodziewam się, że komunalizacja nastąpi w ciągu tego roku.
Zdaniem prezesa, PKS jest w stanie sobie poradzić z zadłużeniem. Spółka zamierza w większym stopniu docierać do klientów, np. do samorządów (przewóz uczniów), zakładów pracy (przewóz pracowników) i organizatorów pielgrzymek i wycieczek. Liczący 155 autobusów tabor będzie modernizowany w tym roku i to w większym zakresie niż w ub.r.