Stare autobusy w Hangarze Czyżyny [FILM]
W niedzielę, 9 września, w surowych przestrzeniach HangaruCzyżyny na os. 2 Pułku Lotniczego 26a otwarta zostanie czasowa wystawa”Moto-historie”, na której zaprezentowane zostaną pojazdy z kolekcji MuzeumInżynierii Miejskiej i Muzeum Ratownictwa w Krakowie.
Najważniejszy punk to oczywiście:
- godz. 17.00 – Przejazd i prezentacja zabytkowego taboruautobusowego – prowadzenie Jacek Kołodziej (wyjazdy spod siedziby MIM na ul.św. Wawrzyńca 15 o godz. 15.00 i 16.00);
Na wystawie pokazane zostaną zabytkowe pojazdy, którepozwolą prześledzić historię polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitejpo schyłek PRL-u. Wśród eksponowanych obiektów Muzeum Inżynierii Miejskiejznajdą się m.in.: Polski Fiat 508 III z 1936 roku, liczne modele warszaw isyren, polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p, wybrane modele polonezów,egzemplarze żuka i nysy, prototypowe egzemplarze smyka i beskida, małoseryjnyMikrus 300MR, czterdzieści motocykli, motorowerów i skuterów (np. CWS M111, MOJ130, czy małoseryjny motocykl FIS z 1957 roku).
Ważnym elementem wystawy będą eksponaty ocalone przez MuzeumRatownictwa w Krakowie – zabytkowe wozy służb ratowniczych, wśród nich m.in.samochody pożarnicze Magirus Jupiter, Tatra 138 Karosa, Star 20, karetkireanimacyjne Mercedes 310, Renault Trafic Sanicar.
Otwarciu wystawybędzie piknik w godz. 15.00–22.30.
{https://www.youtube.com/watch?v=nZ2iVoxenVk}
Program:
• godz.15.00–17.00 – Pierwsza pomoc – pokaz i szkolenie z zakresu ratownictwamedycznego;
• godz.15.00–18.00 – Rowerowe miasteczko – zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowegodla dzieci;
• godz.15.00–19.00 – Zajęcia z bezpieczeństwa drogowego dla dzieci prowadzone przezpolicję i straż miejską;
• godz.15.00–19.30 – Wystawa zabytkowych pojazdów;
• godz.15.00–20.00 – Symulator dachowania;
• godz.15.00–20.00 – Wybuchowe pokazy i kuchnia molekularna – pokazy co 30 minut;
• godz.15.00–21.00 – Food trucki;
• godz.15.30–18.30 – Budujemy i puszczamy latawce – zajęcia dla dzieci.
• godz.15.30–16.00 – Hangar Czyżyny. Co to za miejsce? – oprowadzanie dr KrzysztofWielgus;
• godz. 16.00– Otwarcie wrót hangaru oraz wystawy „Moto-historie” przez prezydenta KrakowaJacka Majchrowskiego;
• godz.16.15–20.00 – Zwiedzanie wystawy „Moto-historie”;
• godz.16.30–17.00 – Rajdowe pokazy sprawnościowe;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• godz.16.30–17.15 – Oprowadzanie kuratorskie po wystawie – kurator wystawy IwoWachowicz;
• godz. 17.00– Przejazd i prezentacja zabytkowego taboru autobusowego – prowadzenie JacekKołodziej (wyjazdy spod siedziby MIM na ul. św. Wawrzyńca 15 o godz. 15.00 i16.00);
• godz.17.00–18.00 – Kobieta za kierownicą – rozmowa Marcina Koczyby z Dorotą Gieras,Ewą i Justyną Haber i Agatą Lange;
• godz.17.30–18.00 – Hangar Czyżyny. Co to za miejsce? – oprowadzanie dr KrzysztofWielgus;
• godz.18.00–19.30 – Pokaz możliwości ciężkiego samochodu ratowniczego SCRD Rotatororaz prezentacja sprzętu używanego w akcjach ratowniczych;
• godz.18.15–18.45 – Rajdowe pokazy sprawnościowe;
• godz.18.30–19.15 – Oprowadzanie kuratorskie po wystawie – kurator wystawy IwoWachowicz;
• godz.20.30–30 – Wieczorne kino samochodowe na placu przed hangarem – film „GranTorino”.
Wystawa”Moto-historie” będzie dostępna dla zwiedzających od środy do niedzieli, wgodzinach 10.00–18.00, do końca października.
{https://www.youtube.com/watch?v=xeVe1EKi0D8}
Hangar Czyżyny
Hangar Czyżyny to prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnejprzestrzeni, w którą muzealnicy starają się tchnąć nowe życie. Budynek powstałw 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach.Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czyBudapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja ibardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopniawyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.
W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom,ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa. Potym jak stracił funkcje użytkowe, hangar przez wiele lat niszczał i popadał wzapomnienie. Od kilku lat Muzeum Inżynierii Miejskiej prowadzi prace nadzabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją. Wyremontowany został dachhangaru i odrestaurowane wielkie, przesuwane wrota w ścianie północnej.
.
„