Starachowice ruszyły z seryjną produkcją nowego lwa
23 maja, w zakładzie MAN Bus Starachowice, wystartowała seryjna produkcja nowej generacji autobusów miejskich MAN Lion`s City.
Jak informują starachowiccy związkowcy – w chwili obecnej fabrykaprodukuje dziennie 1 lub 2 autobusy z nowej generacji. Planowo – we wrześniu br. -nowa seria przejmie połowę produkcji, czyli co drugi pojazd opuszczający bramy polskiegozakładu MAN Bus będzie reprezentował nową generację lwa. Pod koniec 2019 roku fabrykama już produkować około 80% nowych Lion`s City. Z okazji rozpoczęcia produkcjiautobusów nowej generacji wszyscy pracownicy firmy otrzymali białe koszulki zokolicznościowym logo.
Przypomnijmy, że zgodnie wcześniejszymi zapowiedziamikoncernu, seryjna nowej generacji MAN miała ruszyć w sierpniu 2018, czyli całyten proces został przesunięty o rok.
Nowy standard
Można powiedzieć, że nowy miejski lew wyznacza nowestandardy pod wieloma względami. Najnowsza generacja opracowana zostałacałkowicie od zera i widać tutaj wyraźny nacisk na wydajność, komfort iergonomię. Do tego mamy nową stylistykę, która nawiązuje do wcześniejwprowadzonego na rynek autokaru Lion`s Coach.
Nowinki techniczne to nowy, 9-litrowy silnik D15 o zakresiemocy od 280 do 360 KM, który w połączeniu z opcjonalnym układem hybrydowym MANzmniejsza zużycie paliwa nawet o 16 procent. Zgodnie z zasadą downsizingujednostka ta będzie stosowana w zarówno w wersji MIDI – Lion`s City M, jak i `sCity, a nawet Lion`s City G. Docelowo – w II etapie – wyposażone zostaną w niątakże pojazdy międzymiastowe. Oprócz jednostki napędowej na tak świetny wynikwpłynęła też redukcja masy pojazdy (w wersji 12-metrowej o ok. 1,1 t) orazwykonanie głównych reflektorów i świateł tylnych w technologii LED. Do tego dochodziniezależne zawieszenie przedniej soi i nowa technologia amortyzatorów. Wnętrzenowego Lion`s City zyskało bardziej przestronny wygląd dzięki m.in. nowymuchwytom i poręczom oraz nowym kolorom i wykończeniom. Do tego dochodzi większaergonomia i bezpieczeństwo na stanowisku kierowcy. Tyle w skrócie, a terazdetale.
Lwi design
Z zewnątrz nowy autobus miejski MAN Lion`s City posiadaszereg przyciągających wzrok elementów, w tym charakterystyczne reflektory (zpasem LED, który działają też jako światła do jazdy dziennej) oraz typowyczarny przedni panel MAN z chromowanymi wykończeniami, a także duże boczneokna. Nadają one pojazdowi nie tylko bardziej dynamicznego charakteru. Takżetył pojazdu jest bardzo charakterystyczny i jednocześnie to kolejny elementłączący autobus MAN Lion's City z autokarem MAN Lion's Coach. Jak to wszystkorazem wygląda i jakie są różnice z poprzednią generacją – zobaczcie sami nafilmie:
{https://www.youtube.com/watch?v=kX4y-K4GhW8}
Lżejszy i efektywniejszy
Nowy 12-metrowy MAN Lion's City zmniejszył swoją wagę ookoło 1130 kg w porównaniu do swojego poprzednika, co w połączeniu z silnikiemD20 spowodowało także zmniejszenie zużycia paliwa. Osiągnięto poprzez międzyinnymi przeprojektowaną klapę komory silnika, która nie wymaga stalowej ramy, atakże cieńszą tylną ścianę i zoptymalizowaną pod względem ciężaru dach,wykonany z polipropylenu wzmocnionego włóknem naturalnym.
Kolejne kilogramy lew zgubił dzięki nowemu, lżejszemusilnikowi D1556 LOH, który jest już zgodny z normą emisji Euro 6d, którazacznie obowiązywać od 1 września 2019 r.
Innowacją jest tu zastosowanie tylko technologii SCR(Selective Catalytic Reduction), co w połączeniu z system filtrowania MAN CRT(Continuously Regenerating Trap) oznacza, że recyrkulacja spalin (EGR) niejest już konieczna. Mniejszy 9-litrowy silnik dostępny jest w wersjach o mocy280, 330 i 360 KM i jak najbardziej spełnia typowe wymagania w zakresieeksploatacji autobusów miejskich.
MAN EfficientHybrid
Opcjonalnie nowy silnik D15 można uzupełnić o moduł MANEfficientHybrid, który jeszcze bardziej zmniejsza zużycie paliwa – nawet o 16%(!). Do tego dochodzi funkcja Start-Stop, która zapewnia mniejszą emisję spalini hałasu podczas zatrzymania na przystankach i światłach. Sercem systemu jestgenerator przy wale korbowym, która zamienia energię mechaniczną w energięelektryczną podczas hamowania. Odzyskaną energię magazynowana jest w module UltraCapna dachu pojazdu, który jest znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy wporównaniu z bateriami o podobnej pojemności. Energia zmagazynowana w UltraCapumożliwia wyłączenie silnika w czasie postoju pojazdu z pełnym zasilaniem wenergię urządzeń pokładowych. Poprzez odwrócenie działania generatora, silnikD15 może zostać uruchomiony ponownie w ciągu kilku chwil i wspomagany przezfunkcję doładowania podczas przyspieszania.
Zawieszenie, drzwi i światła
Nowy MAN Lion's City posiada też – jako pierwszy miejskiautobus marki MAN – niezależne zawieszenie osi przedniej. Do tego dochodząnowe, hydrauliczne amortyzatory PCV (Premium Comfort Valve), które umożliwiająoptymalne dopasowanie podwozia pod względem komfortu jazdy i stabilności wtypowych miejskich zastosowaniach, jak start czy hamowanie.
MAN wprowadził dalsze ulepszenia także w zakresie drzwiwejściowych. Są one teraz o 10 cm szersze i oferują bardziej harmonijny,szybszy ruch drzwi. Dostępne są zarówno pneumatyczne, jak i elektryczne -otwierane na zewnątrz, jak i do środka.
Jak już pisaliśmy nowy MAN Lion's City posiada lampy LED zprzodu i z tyłu. To nie tylko światła do jazdy dziennej, ale także głównereflektory, które stanowią część standardowego wyposażenia. Nowe lampy nietylko podkreślają charakterystyczny wygląd nowego MAN Lion's City, ale takżeprzyczyniają się do bezpieczeństwa i obniżenia kosztów eksploatacji. Opróczwysokiej efektywności energetycznej, lampa LED charakteryzuje się długążywotnością – do 10 000 godzin pracy i wysoką niezawodnością, eliminującpotrzebę kosztownej wymiany. Jednocześnie poprawia się widoczność dla kierowcy:światła mijania i światła drogowe są o około 50% jaśniejsze niż halogeny.Ponadto światło LED jest bardziej rozproszone, a jednocześnie ma znaczniewiększy zasięg.
Wnętrze wykorzystuje również nowoczesną technologię oświetleniową, które wkolorze ciepłej bieli daje wnętrzu nowoczesny i dynamiczny charakter.Inżynierowie MAN zadbali też o to, aby zminimalizować odblaski przeszkadzającepracy kierowcy.
Nowy uchwyty i adaptery
Kolejne zmiany w przestrzeni pasażerskiej to m.in. nowywspornik fotela i zamocowaniem siedzeń na bocznych szynach, co nie tylko dajewięcej miejsca, ale także ułatwia czyszczenie pojazdu. Standaryzowana rama siedziskajest teraz przymocowana za pomocą dwóch szyn na bocznej ścianie. Pojawiły sięteż nowe uchwyty o owalnym przekroju, które zapewniają pasażerom bardziejergonomiczny chwyt.
Co dla kierowcy?
W nowym MAN Lion's City również miejsce pracy kierowcy poddanokilku optymalizacyjnym zabiegom. Drzwi kabiny są teraz designersko zaokrąglonei otwierane z przodu. Pulpit ma zmienione rozmieszczenie przełączników.Sterowanie jest teraz podzielone na trzy strefy – w zależności odczęstotliwości użycia. Opcjonalna strefa z prawej strony umożliwia wyposażeniekokpitu np. w monitory monitorujące.
Kierowców na pewno ucieszy uchwyt na napoje i port USB,które znajdują się w bocznym panelu. Dostępne są też dodatkowe schowki.Dodatkowo fotel kierowcy można teraz ustawić poziomo, aby uzyskać więcejergonomii dzięki optymalnej pozycji siedzącej. Tak jak do tej pory , tablicarozdzielcza porusza się synchronicznie z ruchem kierownicy, a standardowywbudowany 4-calowy kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości zapewnia równieżdobrą widoczność.
„