Starachowice o bezpłatnych autobusach: O 71% pasażerów więcej
O ponad 70 proc. wzrosła liczba osób korzystających z komunikacji publicznej w Starachowicach, odkąd jest ona bezpłatna.
-„To rozwiązanie, które wielu traktowało jako prima aprilisowy żart, tymczasem stało się rzeczywistością, do której mieszkańcy Starachowic się przyzwyczaili” – powiedział prezydent miasta Marek Materek.
od 1 kwietnia
Bezpłatna komunikacja miejska w Starachowicach funkcjonuje od 1 kwietnia 2022 roku. Mogą z niej korzystać mieszkańcy miasta i osoby płacące tutaj podatki.
-„To rozwiązanie, które wielu traktowało jako prima aprilisowy żart. Tymczasem stało się rzeczywistością, do której mieszkańcy Starachowic się przyzwyczaili i chętnie z niej korzystają” – powiedział prezydent Starachowic podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Poinformował, że z komunikacji miejskiej korzysta obecnie około 71 proc. więcej osób niż rok wcześniej (około 253 tys. osób miesięcznie).
-„Ten przyrost jest ogromny. Bardzo się z tego cieszymy i dziękujemy wszystkim pasażerom komunikacji miejskiej. Bo to oni każdego dnia udowadniają, że to rozwiązanie wprowadzone w Starachowicach miało głębokie uzasadnienie” – podkreślił Materek.
Dodał, że bezpłatna komunikacja miejska została wprowadzona wiosną tergo roku nie przypadkowo. Wspomniał o kryzysie energetycznym, który „sprawił, że ceny gazu, benzyny, ropy poszybowały do góry”.
-„Każdy kierujący pojazdem musi teraz płacić więcej. Chcieliśmy wykorzystać ten moment do tego, żeby także ten czynnik ekonomiczny sprawił, aby więcej osób na terenie naszego miasta chciało przesiąść się z własnego auta do komunikacji publicznej i docierać nią do szkoły, bądź do pracy” – powiedział włodarz miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
12 mln zł na rok
W ubiegłym roku do komunikacji publicznej miasto dopłaciło około 9,5 mln zł, a dochody z biletów wyniosły 1,7 mln zł. Prezydent szacuje, że w tym roku miasto dołoży około 12 mln zł.
Zaznaczył, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej zostało połączone z realizacją „ogromnego projektu ze środków europejskich i rządowych”. Związany on jest m.in. z zakupem 20 niskopodłogowych, ekologicznych autobusów na gaz sprężony CNG. Podkreślił, że te autobusy zostały wyprodukowane w Starachowicach i służą teraz mieszkańcom tego miasta.
-”Wybudowaliśmy też stację tankowania autobusów na CNG przy ulicy Radomskiej. Wybudowane zostały też warsztat, myjnia i centrum dyspozytorskie po to, aby poprawić warunki pracy dla pracowników komunikacji miejskiej” – powiedział Materek. Dodał, że w ramach tego projektu przebudowane i zmodernizowane zostały też ulice Konstytucji 3 maja, Parkowa, Kilińskiego i fragment ulicy Partyzantów.
plus rowery
Miasto realizuje też „ogromny projekt budowy ścieżek rowerowych”. „Kończymy prace związane z przebudową ulic 3 Maja i Kopalnianej, gdzie powstają ciągi rowerowe. Zmodernizowana została też ścieżka rowerowa przy ulicy Staszica. Teraz będziemy przystępowali do wykonania ścieżek rowerowych przy ulicach Piłsudskiego, Na Szlakowisku, Szkolnej i Radomskiej na odcinku od Batalionów Chłopskich do Szkolnej” – poinformował prezydent. Zaznaczył, że celem tych inwestycji jest to, aby jak najwięcej uczniów i pracowników starachowickich firm mogło dojechać do szkoły i pracy rowerem.
„Żeby to był wybór między komunikacją miejską a rowerem. Aby jak najmniej osób na terenie naszego miasta używało samochodów. Z badań naukowców na całym świecie wynika, że miasta, które postawiły na taką formę komunikacji, czyli rower, komunikacja piesza i publiczna, to ich mieszkańcy uznają je za najszczęśliwsze miejsca do życia” - podkreślił Materek.
-„Chcemy, aby naszym mieszkańcom żyło się jak najwygodniej w kolejnych latach. Żeby to poczucie zadowolenia, że żyjemy właśnie w Starachowicach, a nie w innym mieście było jak najwyższe. Dlatego realizujemy te wszystkie inwestycje związane z mobilnością, komunikacją publiczną i rowerową” – dodał prezydent Starachowic. (PAP)