Stan wykorzystania unijnych funduszy w transporcie
9 marca odbyło się spotkanie komisarz UE ds. Polityki Regionalnej Danuty Hübner z ministrem infrastruktury Krzysztofem Opawskim w sprawie dotychczasowego wykorzystania pomocowych funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój infrastruktury transportowej w Polsce oraz stan przygotowań do wykorzystania środków na kolejne lata. Jak poinformowano podczas spotkania, w latach 2000-2003 w ramach funduszu przedakcesyjnego ISPA podpisano kontrakty na 715,8 mln euro, budując za te pieniądze m.in. odcinki autostrad A4, A2 i A18. W latach 2004-2006 na projekty drogowe z Funduszu Spójności przeznaczonych jest 1194 mln euro. Podpisano 19 kontraktów, które dotyczą m.in. budowy odcinków autostrad: A1 (Sośnica-Gorzyczki), A2 (Konin-Emilia) i A4 (Zgorzelec-Krzyżowa) oraz trasy ekspresowej S8 (Radzymin-Wyszków). Na projekty kolejowe w latach 2004-2006 z Funduszu Spójności przeznaczono 895,3 mln euro, z czego większość na modernizację tras kolejowych E65 (Warszawa-Gdynia) i E59 (Wrocław-Poznań). Polska w latach 2007 – 2013 zamierza zasadniczo przebudować swój system transportowy. Planuje się nowe inwestycje we wszystkich rodzajach transportu, m. in: modernizację i rozbudowę istniejących linii kolejowych, sieci połączeń drogowych, infrastruktury morskiej i śródlądowej oraz lotniczej. Inwestycje te, mają wpisać się w ogólnoeuropejską strategię tworzenia sieci tranzytowej. Gotowe są już założenia Narodowego Planu Rozwoju oraz Strategii Rozwoju Transportu na ten okres, przygotowywany jest program operacyjny. Dokumentem sięgającym znacznie dalszej perspektywy jest, znajdująca się w ostatniej fazie opracowywania, polityka transportowa na lata 2005-2025. Intencją Ministerstwa Infrastruktury jest, aby dokument ten, po uzyskaniu akceptacji rządu, trafił do parlamentu i został przyjęty uchwałą sejmową, obligującą do jego realizacji również przyszłe rządy. Danuta Hübner oraz członkowie jej zespołu interesowali się szczegółami realizacji najważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych oraz szansami wykorzystania wszystkich dostępnych dla Polski unijnych środków pomocowych w dziedzinie infrastruktury. Jej zdaniem w tym celu niezbędne jest dysponowanie na wszystkich szczeblach zarządzania odpowiednią kadrą ludzi zdolnych do przygotowania jak największej liczby odpowiednich projektów. Jak podkreślił minister Krzysztof Opawski proces wykorzystywania środków z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przebiega zgodnie z założeniami, co gwarantuje, że do 2013 roku polski system transportowy w znacznie większym niż obecnie stopniu zostanie włączony w system ogólnoeuropejski.