Stalowa Wola i 100% niskopodłogowych autobusów
1 grudnia 2018 roku minęły trzy lata od przejęciabudżetowego ZMKS w struktury spółki Miejskiego Zakładu Komunalnego. W okresietym tabor miejskiego przewoźnika przeszedł prawdziwą metamorfozę.
Dziękiwsparciu środków unijnych i zaangażowaniu pracowników Urzędu Gminy Stalowa Wolaoraz MZK możliwy był zakup nowoczesnychautobusów, w tym minibusów, które zabezpieczają potrzeby komunikacyjnemieszkańców na mniej obleganych liniach.
Komunikacja dzisiaj
890 tysięcy sprzedanych biletów, 1 milion 400 tysięcyprzejechanych km i prawie 3 miliony przewiezionych pasażerów – to bilans poprzedniegoroku w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Stalowej Woli.
W chwili obecnej flotę zakładu komunikacji stanowi
-
100% taboru przystosowanego do obsługi osóbniepełnosprawnych w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich (autobusyniskopodłogowe),
-
100% taboru wyposażonego w informację pasażerską,
-
62% taboru z klimatyzacją.
-
28% taboru stanowią autobusy elektryczne,
-
80% autobusów spalinowych spełnia normy emisji spalin Euro VEEV i Euro VI,
-
100% autobusów wyposażonych jest w monitoring wnętrzapojazdów.
Tak dobre dane to efekt ostatnich taborowych inwestycji. W 2018roku w stalowowolskiej flocie pojawiło się 19 nowych autobusów, w tym 10elektrycznych marki Solaris i 9 spalinowych marek Autosan (6) i Automet (3).
Wszystkie są w pełni zautomatyzowane, niskopodłogowe,wyposażone w monitoring, klimatyzację, sieć wi-fi, gniazda do ładowaniaurządzeń elektrycznych. Nowością są biletomaty, które umożliwiają zakupu biletuw autobusie zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. Aby nie tracićciepła zimą, a chłodu latem, każdy autobus z nowej floty daje pasażerommożliwość samodzielnego otwierania drzwi pojazdu za pomocą ciepłego guzika.
Gmina Stalowa Wola zapowiada również zakup kolejnychczterech autobusów elektrycznych oraz dwustanowiskową stację ładowania tychpojazdów na zajezdni autobusowej. Jeśli tak się stanie, lokalna komunikacjamiejska wpłynie na poprawę stanu środowiska, w szczególności na dalszą redukcjęemisji zanieczyszczeń, co z kolei będzie skutkować poprawą warunków i jakościżycia mieszkańców, a miasto stanie bardziej atrakcyjne – i dla biznesu, i dla nowych mieszkańców.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od zmierzchu do świtu
Przygotowane do miejskiej i podmiejskiej jazdy czerwoneautobusy, stalowowolskiej komunikacji wyruszają codziennie w swoją trasę. W dni robocze ruch na zajezdni przy ulicy KENrozpoczyna się już przed godziną 5.00. Na linie wyjeżdża 27 pojazdów. Pierwszykurs w kierunku Nowej Wsi (linia nr 12) rozpoczyna się o godz.: 4.55, zaśostatni kierowca kończy swoją pracę 30 minut po północy wracając z Kłyżowa,linią nr 17.
W dni robocze autobusy realizują dziennie 327 kursów naterenie Gminy Stalowa Wola, a także sąsiadujących z nami: Niska, Radomyśla nadSanem, Zaleszan i Pysznicy.
Dziś stalowowolska komunikacja to jeden największych zakładówmiejskiej spółki komunalnej. Najstarsi pracownicy z sentymentem pożegnaliniedawno, stare 12 metrowe Jelcze. Część z nich trafiło do placówekkultywujących historię miejskiej komunikacji. Perełką wciąż pozostaje wózPogotowia Technicznego – Ikarus 280 z1978 roku i cztery, 14- letnie Jelcze.
Nad serwisem autobusowej floty czuwa zespółwykwalifikowanych mechaników, elektryków i informatyków. Zakład posiada własnywarsztat mechaniczny, a także stację obsługi pojazdów, serwis opon i serwisklimatyzacji – oferujące swoje usługi równieżdla wszystkich klientów.
Autobusy tankują się na własnej – Miejskiej Stacji Paliw,zaś elektryki – ładują baterie na trzynastu specjalnie dla nich zamontowanychpunktach ładowania (10 stanowisk na zajezdni i 3 na terenie miasta).
Obsługą pasażerską zajmuje się 56 kierowców i 5dyspozytorów, pracujących w systemie 12 godzinnym.
Czas na wyzwania
Wyzwaniem dla lokalnej komunikacji pozostaje SystemDynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz montaż tablic informacyjnych nawybranych 30 przystankach, które pojawią się latem. SDIP będzie zintegrowanymsystemem zarządzania przepływem informacji w czasie rzeczywistym, przeznaczonymdo obsługi komunikacji miejskiej na terenie całej sieci. Pasażerom zapewni ondostęp do bieżącej informacji i komunikatów o odjazdach, poprzez montażwspomnianych tablic, a także uruchomienie portalu dla pasażerów w wersji deskopi mobilnej.
Inwestycja wymaga koordynacji i sprzężenia systemówinformatycznych, które odtąd powiązane będą z programem obsługującym siatkępołączeń i w pełni zautomatyzowane.
„