Stadtwerke Munster testowało wodorowego Solbusa
W 2016 r. Lider Trading podjął współpracę z holenderskąfirmą HyMove w zakresie produkcji autobusów wodorowych. W efekcie powstałSolbus SM12FC na ogniwa paliwowe, który trafił do Arnhem w ramach dwuletniegotestu. Holenderski sprawdzian – realizowany przez firmę Syntus na trasie natrasie do Apeldoorn – kończy się w tym roku. Prawdopodobnie w czerwcu. Całyprojekt został dofinansowany w postaci grantu na kwotę 760 tys. euro ze środków budżetowych regionu Geldrii, atakże pozwoli na bieżące utrzymanie pojazdu.
Z kolei pod koniec kwietnia br. polsko-holenderska konstrukcjaprzeszła udany test w mieście Münster. Na gościnne występy do Niemiec, niebiesko-zielonyautobus z wysokim dachem pojechał pod koniec kwietnia 2017 r. Jak podkreślająwszyscy jego użytkownicy, jego największa zaletą jest niski poziom hałasu, bezemisyjnośći pokładowa produkcja własnej energii elektrycznej z wodoru. W związku z tym,może być eksploatowany znacznie dłużej – podobnie jak autobusy z silnikamiwysokoprężnymi. Różnica tkwi w tym co wydostaje się z rury wydechowej – wprzypadku wodorowego napędu to tylko czysta para wodna zamiast spalin.
Zdaniem Stadtwerke Münster, dzienny zasięg pojazdu to ponad 350 km i jest to wystarczająco,aby taki autobusami obsługiwać linię przez cały i tankować w nocy. Dlaporównania, elektrobusy testowane przez Munster przejeżdżają bez ładowania maksymalnieokoło 50 kilometrów.
Pojazd testowany był na wielu trasach. Kierowca, który prowadziłautobus były pod wrażeniem stylu jazdy. Niemiecki serwis również nie miałzastrzeżeń co do pojazdu – jak podkreśla niemiecka spółka, ważne jest tutaj szkoleniez wysokiego napięcia, aby móc wykonywać obsługę serwisową. Munster ma to zasobą dzięki eksploatacji pojazdów hybrydowych. Problemem było oczywiścietankowanie wodorem – przewoźnik nie posiada własnej stacji i pojazd musiałjeździć na stację koło Amelsbüren, gdzie działa profesjonalna stacja z wodorem- osobno dla samochodów ciężarowych i autobusów. Udało się jednak tak ułożyćlinie, aby nie miało to negatywnego wpływu na test.
Jak na koniec informuje Stadtwerke Münster, firma bardzochciałaby mieć na początku 2018 roku nabyć nawet dwa nowe autobusy napędzanychogniwami paliwowymi. Czy będą to Solbusy? Zobaczymy. W Holandii Syntus i HyMovetestują także autobus marki VDL z tą technologią, także konkurencja jest spora.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„