Środa Wlkp. nie chce swoich minibusów. Tańszy Kombus
Część radnych chce, aby na terenie Środy Wielkopolskiej iZaniemyśla ruszyła gminna komunikacja miejska obsługiwana przez minibusy.Zdaniem Starostwa to zbyt drogie rozwiązanie. Tańsze są standardowe autobusyKórnickiego Przedsiębiorstwo Autobusowego KOMBUS
MINI-lobby
Radny Jarosław Frach argumentuje, że dzięki busom rocznekoszty zakupu paliwa zmniejszyłyby się z ponad 730 tys. złotych do ok. 610 tys.zł.
Starostwo Powiatowe przyznaje radnemu rację, podkreślającjednocześnie, że pozostałe koszty (m.in. zakupu pojazdów, czy zatrudnieniawiększej ilości kierowców) znacznie przewyższałyby oszczędności. Gdyby Środazdecydowała się na zakup minibusów, o które zabiega radny Frach, flota nowychpojazdów kosztowałaby miasto ok. 1,5 mln zł, zaś używanych ? ok. 750 tys. zł.Koszty te zostałyby rozłożone na okres 5 lat. Zatrudnienie kierowcówkosztowałoby Środę ok. 2 mln złotych rocznie, a paliwo ? ok. 612 tys. złrocznie. W tym przypadku łączny koszt wyniósłby od 3,3 do 4,1 mln złotych.
Wprowadzenie mniej pojemnych busów oznaczałoby, że pojazdówmusiałoby być więcej, a co za tym idzie ? również więcej musiałoby zostaćzatrudnionych kierowców. Mimo że roczne koszty paliwa zmniejszyłyby się o ok.120 tys. zł, zatrudnienie dodatkowych pracowników kosztowałoby miasto dodatkowe770 tys. zł w stosunku do tego, ile płaci obecnie. Gmina traciłaby zatemrocznie ok. 650 tys. złotych.
? Na niektórych trasach autobusy przewożą nawet 90-upasażerów, dlatego wprowadzenie minibusów byłoby bezcelowe. Jak łatwo zauważyć,propozycja radnego Fracha jest nie tylko kosztowniejsza, ale też mniejkomfortowa dla pasażerów ? podkreśla starosta Marcin Bednarz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Własna droga komunikacja
Urzędnicy policzyli także, ile kosztowałoby Środęwprowadzenie własnej komunikacji autobusowej. W przypadku nowych pojazdów kosztzakupu wyniósłby ok. 2,6 mln zł, zaś w przypadku używanych ok. 1,3 mln zł.Koszty te zostałyby rozłożone na okres 5 lat. Zatrudnienie kierowcówkosztowałoby kolejne 1,3 mln zł rocznie, zaś paliwo do pojazdów ? ok. 734 tys.zł rocznie. Łączny koszt wyniósłby zatem od 3,3 do 4,6 mln złotych.
? Gdy decydowaliśmy się na wprowadzenie komunikacjimiejskiej, cena oferowana przez Kombus była atrakcyjna dla gminy i powiatu.Obecnie transport miejski kosztuje nas ok. 2,6 mln złotych rocznie. Z analizy,którą przeprowadziliśmy wynika, że rozwiązanie umowy z Kombusem i wprowadzeniewłasnej komunikacji byłoby dla miasta po prostu nieopłacalne. Powyższa analizaobejmuje tylko koszty podstawowe, do których należałoby doliczyć m.in. kosztyprzeglądów i napraw, budowy zajezdni dla autobusów, czy ubezpieczenia całejfloty oraz pracowników. Całkowite koszty utrzymania średzkiej komunikacjimiejskiej byłyby zatem jeszcze wyższe ?wskazuje starosta Marcin Bednarz.
Jak wskazują urzędnicy, Gmina Kórnik prowadzi działalność naszeroką skalę, zatem koszt utrzymania transportu w przeliczeniu na 1 km jestniższy, a Kombus może zaoferować atrakcyjną cenę. Warto podkreślić, że naliniach średzkich przewoźnik zatrudnił mieszkańców powiatu, co było dodatkowymargumentem, przemawiającym za podjęciem współpracy ze spółką. Dzięki temu częśćśrodków wydanych na komunikację miejską wraca pośrednio do powiatu.
„