Sprzedaż autobusów elektrycznych w Europie przewyższyła Diesle

W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż elektrycznych autobusów miejskich przewyższyła sprzedaż autobusów z silnikiem Diesla w Europie.
Nie można jednak zapominać o tym, że autobusy z silnikiem Diesla i autobusy hybrydowe (większość z nich to miękkie hybrydy) łącznie nadal stanowią większość rynku autobusów miejskich.
Diesle w odwrocie
W ostatnich kwartalnych danych dotyczących sprzedaży autobusów w tym roku (pochodzących z Chatrou CME Solutions) udział sprzedanych pojazdów napędzanych wyłącznie olejem napędowym spadł mocno poniżej 50%, ustępując miejsca autobusom elektrycznym, które stały się wiodącym wyborem. Jest to historyczna chwila, ponieważ technologia bezemisyjna po raz pierwszy zajmuje dominującą pozycję w europejskim sektorze transportu drogowego. Na wykresie widać, że autobusy zeroemisyjne stanowiły około 30 % sprzedaży autobusów miejskich (taki sam udział jak w całym 2022 r.), podczas gdy sprzedaż autobusów z czystym silnikiem Diesla spadła do wartości między 25 a 28 %.
Eksperci z ICCT podkreślają, że „ta zmiana nastąpiła nie tyle ze względu na znaczny wzrost sprzedaży pojazdów bezemisyjnych – która przez ostatni rok oscylowała wokół 30% – ale raczej z powodu spadku sprzedaży wyłącznie pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, ustępując miejsca autobusom hybrydowym, które w tym roku również wyprzedziły udziałem autobusy napędzane olejem napędowym”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy hybrydowe (w tym także miękkie hybrydy) odgrywają dużą rolę w największych krajach Europy, zaś we Francji, Hiszpanii i we Włoszech dokonuje się szeregu inwestycji w silniki na gaz ziemny.
Normy unijne
Istotny wpływ na dynamikę rynku miało wdrożenie w sierpniu 2021 r. dyrektywy UE w sprawie ekologicznie czystych pojazdów. Dyrektywa ta zobowiązuje państwa członkowskie do zakupu autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi. W związku z tym nastąpił zauważalny spadek sprzedaży autobusów napędzanych wyłącznie olejem napędowym od końca 2021 r. W przyszłości, jeszcze bardziej wyśrubowane normy spowodują, że w nadchodzących latach nastąpi kolejny spadek sprzedaży autobusów z silnikiem Diesla.