Sprawozdanie nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2004 roku
19 kwietnia br. Rada Ministrów zaakceptowała „Sprawozdanie pt. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2004 roku”. Przedłożone sprawozdanie obejmuje:
– w części zasadniczej – syntezę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, działania podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz podsumowanie i wnioski, a także ocenę realizacji I etapu Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce „Gambit 2000”;
– w załączniku pt.: „Szczegółowe działania podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w 2004 r.” – opis działań podejmowanych przez administrację rządową szczebla centralnego oraz inne podmioty i organizacje społeczne;
– raport pt.: „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w województwach w 2004 r.”, stanowiący opis działań podejmowanych przez Wojewódzkie Rady BRD oraz stan brd w poszczególnych województwach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pomimo podjęcia przez KR BRD licznych działań, w 2004 r. odnotowano niewielki wzrost liczby zabitych w wypadkach drogowych (o 1,3 proc.) oraz rannych (o 1,2 proc.). Odnotowano jednakże nieznaczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych. W 2004 r. nastąpił również niewielki wzrost liczby ujawnionych przypadków kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu. Nadal powodem powstawania największej liczby wypadków śmiertelnych (ponad 38 proc.) jest nadmierna prędkość. Wśród ofiar śmiertelnych wypadków drogowych dominują piesi i rowerzyści (45 proc. ogółu zabitych). W Polsce odsetek zabitych pieszych wynosi 6,7/100 tys. mieszkańców wobec 0,6/100 tys. mieszkańców w Holandii. Aby dostosować poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce do standardów określonych w dokumentach unijnych, znowelizowano przyjęty przez rząd w maju 2001 r. Krajowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000, który jako program o akronimie GAMBIT 2005 został przyjęty uchwałą na plenarnym posiedzeniu KR BRD 21 marca 2005 r. i przedstawiony do akceptacji Rady Ministrów wraz ze sprawozdaniem. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KR BRD), która jest organem doradczym Rady Ministrów, działa od 1993 r. Na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym jej przewodniczącym jest minister właściwy ds. transportu czyli minister infrastruktury.