Sprawdzamy liniowy SIWZ w Bydgoszczy: Ma być tanio!
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy prowadzi przetarg na 9-letnią obsługę wybranych linii autobusowych.
To dobry moment, aby sprawdzić SIWZ. Wniosek z jego lektury nasuwa się jeden: ma być tanio.
dziewięć lat
Nowy kontrakt przewozowy będzie obowiązywał przez 9 lat. Przedmiotem zamówienia jest odpłatne świadczenie przez wykonawcę usług przewozowych na liniach autobusowych nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 w Bydgoszczy w latach 2023-2031. Zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia, wyrażony w wozokilometrach, wynikający z realizacji rozkładów jazdy na ww. liniach autobusowych wynosi ogółem 32.231.885,80 wzkm. Zamawiający deklaruje, że zleci usługi przewozowe w całym okresie trwania umowy na poziomie nie mniejszym niż 29.008.697,20 wzkm.
Dodatkowo ZDMiKP zastrzega sobie prawo do:
- dokonywania zmian w rozkładach jazdy (w tym zmiany tras przebiegu linii, numerów linii, likwidacji linii lub uruchomienia nowych wariantów) i wynikających z nich zmian obsad taborowych i liczby wozokilometrów,
- określania obiegu brygad w dowolnej porze dnia także pomiędzy godzinami szczytu komunikacyjnego,
- zmiany zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia w dowolnym czasie trwania umowy w granicach od-10,0 % do+10,0 % umownej, całkowitej wielkości pracy przewozowej, przy czym zamawiający dopuszcza zmniejszenie zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia w skali każdego roku kalendarzowego trwania umowy do -20 %, przy jednoczesnym zachowaniu granic od-10,0 % do+10,0 % w skali całego okresu trwania umowy. Wprowadzenie przez Zamawiającego wymienionych zmian może spowodować zwiększenie lub zmniejszenie zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia maksymalnie o 3.223.188,60 wzkm, z realizacją w dowolnym czasie trwania umowy.
45 autobusów
Wykonawca w celu realizacji rozkładów jazdy zobowiązany jest do wykonywania usług autobusami w liczbie 45 sztuk (pojazdy liniowe w ruchu). Tabor musi spełniać następujące wymogi:
a) każdy z autobusów wyprodukowany w roku 2022;
b) każdy z autobusów fabrycznie nowy;
c) każdy autobus niskopodłogowy (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu, dopuszcza się wyłącznie stopnie umożliwiające zajęcie miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń autobusu);
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
d) pojemność nominalna (miejsca siedzące + stojące) i długość autobusów:
- długie przegubowe – pojemność nominalna min.135 miejsc (w tym min.40 miejsc siedzących dla pasażerów), długość autobusu min.17,5m
- krótkie – pojemność nominalna min.90 miejsc (w tym min.25 miejsc siedzących dla pasażerów), długość min.11,5,m.
e) liczba drzwi przeznaczonych dla wsiadania i wysiadania pasażerów otwieranych automatycznie ze stanowiska kierowcy, po prawej stronie autobusu:
- autobus długi przegubowy – min.4 (w układzie 2-2-2-2 – wszystkie drzwi dwuskrzydłowe o szerokości nie mniejszej niż 1200mm, otwierane do wewnątrz, wyposażone w autorewers),
- autobus krótki – min.3 (w układzie 2-2-2 – wszystkie drzwi dwuskrzydłowe o szerokości nie mniejszej niż 1200mm, otwierane do wewnątrz, wyposażone w autorewers).
Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Formalności i terminy
Firmy chętne do złożenia oferty powinny spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze - należy posiadać zdolność finansową na poziomie na mniejszym niż 3 mln PLN. Z kolei warunek doświadczenia miasto uznaje za spełniony, jeśli oferent wykaże, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonał przynajmniej jedną usługę w ramach komunikacji miejskiej o wartości minimum 10 mln PLN brutto, która była świadczona nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy. Do tego należy dysponować przynajmniej 45 autobusami, które spełniają wymagania określone w SIWZ.
Termin składania ofert mija 28 czerwca. Jedynym kryterium wyboru jest cena.
Bydgoszcz postawiła na bardzo niskie kary umowne, długi czas na objęcie przetargowego pakietu oraz bardzo konkretne wymagania wobec autobusów. Czy czeka nas zmiana operatora? Ciężko powiedzieć. Obecnie na tych liniach jeździ firma Irex-Trans, która znana jest z atrakcyjnych stawek w przetargach, także jest szansa, że spółka obroni bydgoski kontrakt. Jedno jest pewne – jeżeli ma być tanio, to przewoźnicy wymuszą na producentach autobusów spore zniżki, a być może w Bydgoszczy pojawią się jakieś egzotyczne marki.