SPPK zmienia taborowy kurs i wybiera Solarisa na cztery autobusy hybrydowe
2 stycznia Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dokonało wybory najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę czterech nowych autobusów hybrydowych.
Chodzi o dwa pojazdy klasy MAXI i dwa klasy MEGA. Zgodnie z naszym przypuszczeniami, SPPK zmieniło w SWZ taborowe preferencje i to potwierdziła jedyna złożona oferta – od Solaris Bus & Coach. Od podpisania umowy producent z Bolechowa będzie miał 270 dni na dostawę autobusów.
CO CHCIAŁO SPPK?
Zanim przejdziemy do wyboru oferty, przypomnijmy co chciała otrzymać policka spółka. W kryteriach technicznych SPPK przyznawało najwięcej punktów za następujące rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika od 9 do 11 dm3 – 30 pkt,
- zawieszenie zależne ze stabilizatorem osi – 20 pkt,
- 5-letnia obsługa serwisowa systemu wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika – 20 pkt,
- szyba czołowa 3- częściowa dzielona w pionie na pół – 20 pkt,
- okna boczne – górne partie uchylne – 10 pkt.
Liczebność autobusów MAN w SPPK oraz ostatnie jego zwycięstwa u polickiego przewoźnika przyzwyczaiły nas do tego, że faworytem była właśnie firma z logo lwa. Dotychczas to Solaris musiał nadrabiać zaległości punktowe do MAN-a. Teraz miało być odwrotnie, dlatego MAN w ogóle nie złożył oferty. Wszystko przez brak w kryteriach technicznych unifikacji silnika. Do tego Solaris mógł liczyć na przewagę punktową nad konkurentem dzięki zawieszeniu zależnemu oraz szybą czołową dzieloną w pionie, których MAN nie posiada w ofercie.
JEDNA OFERTA
31 października jedyną ofertę SPPK przedstawiła spółka Solaris Bus & Coach. Cena zaproponowana przez wielkopolską firmę wynosi 7.134.000,00 PLN brutto / 5.800.000,00 PLN netto, w tym za dwa pojazdy solo klasy MAXI: 2.500.000,00 PLN netto, co daje sumę za jeden pojazd Urbino 12 hybrid na poziomie 1.250.000 PLN netto.
Natomiast cena za dwa pojazdy przegubowe klasy MEGA: 3.300.000,00 PLN netto, co daje sumę za jeden pojazd Urbino 12 hybrid na poziomie 1.650.000 PLN netto.
Oferta Solarisa zwiera także następujące zobowiązania:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- zawieszenie: zależne ze stabilizatorem osi,
- obsługa serwisowa systemu wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika: 5 letnia obsługa serwisowa przez wykonawcę
- szyba czołowa: szyba czołowa 3-częściowa dzielona w pionie na pół z wydzielonym świetlikiem na tablicę informacyjną
- okna boczne z elementem ruchomym: górne partie uchylne
- gwarancja całopojazdowa: na okres 48 miesięcy
Z kolei policki budżet wynosi 7.257.000,00 brutto. Czyli Solaris idealnie się w nim zmieścił. Potwierdziła to 23 stycznia decyzja komisji przetargowej, która wybrała propozycję Solarisa jako najkorzystniejszą, przyznając jej 100 pkt.
POLICKIE AUTOBUSY
Nowe autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 – 12,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,2 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością minimum 2,5 m i wysokością maksimum 3,25 m z wyposażeniem. Jednostką napędową będzie silnik Diesla, spełniający normy spalania EURO 6, o maksymalnej pojemności 11 dm3. Autobusy będą wyposażone w układ hybrydowy, który ma mieć możliwość akumulacji energii elektrycznej i musi być zbudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory. Podłoga w autobusach ma być płaska na całej długości autobusu, bez stopni we wszystkich wejściach. Wysokość od podłoża do wejścia ma wynieść nie więcej niż 340 mm.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenie, ścieranie i zniszczenia.
Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy tzw. pół zamknięta, 3/4 wysokości z okienkiem i półką do sprzedaży biletów z zamkiem umożliwiającym blokowanie drzwi od środka przez kierowcę. W kabinie tradycyjnie znajdzie się fotel z zawieszeniem pneumatycznym z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia z zagłówkiem, obrotowy, podgrzewany, a także schowek na rzeczy osobiste kierowcy oraz schowek umożliwiający schłodzenie butelki o pojemności 1,5 litra. W standardzie przewidziano również urządzenie klimatyzacyjne wspólne dla kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablica wewnętrzna (w autobusach przegubowych – dwie tablice) informacyjna umieszczona w przedniej części autobusu (a w autobusach MEGA – również za przegubem) pod sufitem z automatycznym zapowiadaniem przystanków. Autobusy będą pomalowane w żółtozielone barwy SPPK.