Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SPPK zmienia autobusowe preferencje? Analiza SWZ

infobus
13.10.2022 08:00

Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne poszukuje dostawcy czterch nowych autobusów hybrydowych

Chodzi o dwa pojazdy klasy MAXI i dwa klasy MEGA. Przetarg jest w toku, zaś o jego ogłoszeniu i warunkach formalnych pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Producent, który wygra przetarg będzie miał 270 dni od podpisania umowy na dostawę autobusów. Sprawdzamy pozostałe zapisy SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający będzie oceniał oferty wykonawców w oparciu o trzy kryteria: cenę (80%), warunki techniczno-eksploatacyjne (10%), gwarancję całopojazdową (10%). W kryteriach technicznych SPPK przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • pojemność skokowa silnika od 9 do 11 dm3 – 30 pkt,
  • zawieszenie zależne ze stabilizatorem osi – 20 pkt,
  • 5-letnia obsługa serwisowa systemu wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika – 20 pkt,
  • szyba czołowa 3- częściowa dzielona w pionie na pół – 20 pkt,
  • okna boczne – górne partie uchylne – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 – 12,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,2 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością minimum 2,5 m i wysokością maksimum 3,25 m z wyposażeniem. Jednostką napędową będzie silnik Diesla, spełniający normy spalania EURO 6, o maksymalnej pojemności 11 dm3. Autobusy będą wyposażone w układ hybrydowy, który ma mieć możliwość akumulacji energii elektrycznej i musi być zbudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory. Podłoga w autobusach ma być płaska na całej długości autobusu, bez stopni we wszystkich wejściach. Wysokość od podłoża do wejścia ma wynieść nie więcej niż 340 mm.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenie, ścieranie i zniszczenia.

Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy tzw. pół zamknięta, 3/4 wysokości z okienkiem i półką do sprzedaży biletów z zamkiem umożliwiającym blokowanie drzwi od środka przez kierowcę. W kabinie tradycyjnie znajdzie się fotel z zawieszeniem pneumatycznym z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia z zagłówkiem, obrotowy, podgrzewany, a także schowek na rzeczy osobiste kierowcy oraz schowek umożliwiający schłodzenie butelki o pojemności 1,5 litra. W standardzie przewidziano również urządzenie klimatyzacyjne wspólne dla kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablica wewnętrzna (w autobusach przegubowych – dwie tablice) informacyjna umieszczona w przedniej części autobusu (a w autobusach MEGA – również za przegubem) pod sufitem z automatycznym zapowiadaniem przystanków. Autobusy będą pomalowane w żółtozielone barwy SPPK.

Zwrot akcji?

Liczebność autobusów MAN w SPPK oraz ostatnie jego zwycięstwa u polickiego przewoźnika przyzwyczaiły nas do tego, że faworytem była właśnie firma z logo lwa. Dotychczas to Solaris musiał nadrabiać zaległości punktowe do MANa. Teraz może być odwrotnie. Wszystko przez brak w kryteriach technicznych unifikacji silnika. Do tego Solaris mógłby liczyć na przewagę punktową nad konkurentem dzięki zawieszeniu zależnemu oraz szybą czołową dzieloną w pionie, których MAN nie posiada w ofercie. Zarówno MAN, jak i Mercedes (jeśli zdecydują się na złożenie oferty) będą musieli powalczyć o to zamówienie niższą ceną. Skład oferentów poznamy w dniu 31 października.