SPPK zmienia autobusowe preferencje? Analiza SWZ
Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne poszukuje dostawcy czterch nowych autobusów hybrydowych
Chodzi o dwa pojazdy klasy MAXI i dwa klasy MEGA. Przetarg jest w toku, zaś o jego ogłoszeniu i warunkach formalnych pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Producent, który wygra przetarg będzie miał 270 dni od podpisania umowy na dostawę autobusów. Sprawdzamy pozostałe zapisy SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający będzie oceniał oferty wykonawców w oparciu o trzy kryteria: cenę (80%), warunki techniczno-eksploatacyjne (10%), gwarancję całopojazdową (10%). W kryteriach technicznych SPPK przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika od 9 do 11 dm3 – 30 pkt,
- zawieszenie zależne ze stabilizatorem osi – 20 pkt,
- 5-letnia obsługa serwisowa systemu wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika – 20 pkt,
- szyba czołowa 3- częściowa dzielona w pionie na pół – 20 pkt,
- okna boczne – górne partie uchylne – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 – 12,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,2 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością minimum 2,5 m i wysokością maksimum 3,25 m z wyposażeniem. Jednostką napędową będzie silnik Diesla, spełniający normy spalania EURO 6, o maksymalnej pojemności 11 dm3. Autobusy będą wyposażone w układ hybrydowy, który ma mieć możliwość akumulacji energii elektrycznej i musi być zbudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory. Podłoga w autobusach ma być płaska na całej długości autobusu, bez stopni we wszystkich wejściach. Wysokość od podłoża do wejścia ma wynieść nie więcej niż 340 mm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenie, ścieranie i zniszczenia.
Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy tzw. pół zamknięta, 3/4 wysokości z okienkiem i półką do sprzedaży biletów z zamkiem umożliwiającym blokowanie drzwi od środka przez kierowcę. W kabinie tradycyjnie znajdzie się fotel z zawieszeniem pneumatycznym z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia z zagłówkiem, obrotowy, podgrzewany, a także schowek na rzeczy osobiste kierowcy oraz schowek umożliwiający schłodzenie butelki o pojemności 1,5 litra. W standardzie przewidziano również urządzenie klimatyzacyjne wspólne dla kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablica wewnętrzna (w autobusach przegubowych – dwie tablice) informacyjna umieszczona w przedniej części autobusu (a w autobusach MEGA – również za przegubem) pod sufitem z automatycznym zapowiadaniem przystanków. Autobusy będą pomalowane w żółtozielone barwy SPPK.
Zwrot akcji?
Liczebność autobusów MAN w SPPK oraz ostatnie jego zwycięstwa u polickiego przewoźnika przyzwyczaiły nas do tego, że faworytem była właśnie firma z logo lwa. Dotychczas to Solaris musiał nadrabiać zaległości punktowe do MANa. Teraz może być odwrotnie. Wszystko przez brak w kryteriach technicznych unifikacji silnika. Do tego Solaris mógłby liczyć na przewagę punktową nad konkurentem dzięki zawieszeniu zależnemu oraz szybą czołową dzieloną w pionie, których MAN nie posiada w ofercie. Zarówno MAN, jak i Mercedes (jeśli zdecydują się na złożenie oferty) będą musieli powalczyć o to zamówienie niższą ceną. Skład oferentów poznamy w dniu 31 października.