SPPK Police i przetarg na trzy autobusy
Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne konsekwentnie odnawia swój tabor. Co roku kupuje kilka fabrycznie nowych autobusów miejskich. Właśnie trwa postępowanie przetargowe na zakup kolejnych trzech pojazdów, w tym jednego standardowego o długości 11,5-12 m (maxi) i dwóch przegubowych o długości od 18 do 18,1 m (mega). Autobusy mają być wyposażone w całopojazdową klimatyzację, elektroniczne kasowniki, system głosowej zapowiedzi przystanków, monitory LCD do wyświetlania trasy pojazdu i boczną tablicę wyświetlającą numer linii dla osób niedowidzących. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, przyjazne dla osób niepełnosprawnych, starszych, czy rodziców z dziećmi. Zgodnie z wymaganiami SIWZ-u autobus solowy ma mieć co najmniej 80 miejsc, w tym co najmniej 29 miejsc siedzących. Silnik z normą Euro 6 ma dysponować mocą moc co najmniej 160 kW oraz pojemność do 11 dm3. Preferowana będzie mniejsza niż 10 dm3 pojemność skokowa. Wymagany układ drzwi to standard 2-2-2. Z kolei autobusy przegubowe muszą posiadać co najmniej 130 miejsc pasażerskich, w tym co najmniej 35 miejsc siedzących. Silniki powinny spełniać normę Euro 6 i posiadać moc co najmniej 220 kW przy pojemności nie większej niż 11 dm3. Preferowany układ drzwi to 2-2-2-2. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty są proste i jasne. To cena (waga 80%) i warunki techniczne (20%). Najwięcej punktów w zakresie warunków technicznych można zdobyć na:
– kratownicy ze wzmocnieniami w postaci belek poprzecznych –25% spośród punktów oceniających warunki techniczne (kratownica bez wzmocnień otrzyma 5%),
– poszyciu zewnętrznym wykonanym ze stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości zabezpieczonej przed korozją w procesie całonadwoziowej kataforezy KTL –25% spośród punktów oceniających warunki techniczne (poszycie wykonane ze stali nierdzewnej lub aluminium otrzyma 5%),
– silniku tego samego producenta co cały autobus – 30% punktów, inny silnik nie otrzyma punktów,
– pojemności silnika mniejszej niż 10 dm3 – 10% punktów, pojemność większa lub równa 10 dm3 nie jest punktowana,
– jeżeli autobus posiada wszystkie podzespoły bezobsługowe bez punktów smarnych otrzyma 10% punktów, inne rozwiązanie nie jest punktowane.
Oferty można składać do 20 czerwca 2014 roku, a autobusy mają zostać dostarczone w terminie 5 miesięcy od daty zawarcia umowy. –„Przewidujemy, iż nowe autobusy pojawią się w zajezdni na przełomie listopada i grudnia 2014 roku”–mówi Władysław Tarasewicz, zastępca dyrektora ds. technicznych. Który z producentów ma największe szanse na realizację tego zamówienia? Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że MAN z modelami Lion’s City i Lion’s City G. Tabor spółki stanowią prawie wyłącznie MAN-y. Jedynym wyjątkiem jest zakup w 2011 roku 8 szt. Solarisów Urbino 12 i 5 szt. Solarisów Urbino 18 wspólnie z Miastem Szczecin ze środków pochodzących z RPO Województwa Zachodniopomorskiego 2007-2013. Czy tym razem wygra MAN? Czas pokaże. Obecnie spółka obsługuje 56 autobusami 10 linii w ramach sieci Zarządu Dróg i Transportu w Szczecinie oraz trzy polickie linie. We flocie przewoźnika znajduje się m.in. pięć 15-metrowych MAN-ów NL 313 oraz cztery MAN-y SG 313 Lion’s Classic G. Strukturę taboru przedstawia poniższe zestawienie:
Model autobusu
|
Rok produkcji
|
Rok zakupu
|
Liczba sztuk
|
MAN NL222
|
1999
|
1999
|
1
|
MAN NL223
|
2000
|
2000
|
2
|
MAN NL223
|
2000
|
2001
|
1
|
MAN NL313-15
|
2000
|
2002
|
5
|
MAN NL223
|
2002
|
2003
|
3
|
MAN NL283
|
2004
|
2004
|
2
|
MAN NL313
|
1999
|
2007
|
2
|
MAN NL202
|
1998
|
2007
|
1
|
MAN NL263
|
2000
|
2009
|
2
|
MAN NL283 Lion’s City
|
2005
|
2009
|
1
|
MAN NL222
|
1998
|
2010
|
1
|
MAN NL263
|
1999
|
2010
|
1
|
Solaris Urbino 12
|
2011
|
2011
|
8
|
MAN NL283 Lion’s City
|
2012
|
2012
|
1
|
MAN NL283 Lion’s City
|
2013
|
2013
|
1
|
MAN NG312
|
1999
|
1999
|
1
|
MAN NG313
|
2001
|
2001
|
1
|
MAN NG313
|
2003
|
2003
|
2
|
MAN NG313
|
2004
|
2004
|
3
|
MAN NG262
|
1998
|
2006
|
4
|
MAN SG313 Lion’s Classic G
|
2005
|
2006
|
4
|
Solaris Urbino 18
|
2011
|
2011
|
5
|
MAN NG363 Lion’s City G
|
2012
|
2012
|
3
|
MAN NG323 Lion’s City G
|
2013
|
2013
|
1
|
Łącznie
|
|
|
56
|
Średni wiek floty
|
|
|
9,39
|