SPPK odbiera autobusy hybrydowe od Solarisa. Wiemy, kiedy wyjadą na linie
W dniach 25 -27 września do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przyjechały cztery fabrycznie nowe autobusy hybrydowe.
Policki przewoźnik wzbogacił się o dwa autobusy Solaris Urbino 12 Mild Hybrid oraz dwa Solarisy Urbino 18 Mild Hybrid. Autobusy wyjadą na linie w przyszłym tygodniu.
Nowe autobusy z dofinansowaniem
Zakup czterech nowych autobusów to efekt umowy podpisanej z Solarisem na początku tego roku.
Jej wartość opiewa na sumę 7 134 000,00 PLN brutto.
Autobusy są objęte gwarancją całopojazdową w okresie 48 miesięcy.
SPPK otrzymało na nowe autobusy dofinansowanie w kwocie 5,1 mln zł. Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu pod nazwą: „Poprawa jakości transportu publicznego w Policach poprzez zakup autobusów hybrydowych” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Polickie hybrydy
Odebrane od Solarisa hybrydy to pojazdy o długościach 12 m (autobusy solowe) i 18 m (autobusy przegubowe). Ich jednostką napędową jest silnik Diesla, spełniający normy spalania EURO 6, o pojemności 10,837 dm3. Autobusy są wyposażone w układ hybrydowy, który ma możliwość akumulacji energii elektrycznej. Podłoga w autobusach jest płaska na całej długości autobusu, bez stopni we wszystkich wejściach. Wysokość od podłoża do wejścia wynosi 320 mm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenie, ścieranie i zniszczenia.
Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy tzw. pół zamknięta, 3/4 wysokości z okienkiem i półką do sprzedaży biletów z zamkiem umożliwiającym blokowanie drzwi od środka przez kierowcę. W kabinie tradycyjnie znajduje się fotel z zawieszeniem pneumatycznym z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia z zagłówkiem, obrotowy, podgrzewany, a także schowek na rzeczy osobiste kierowcy oraz schowek umożliwiający schłodzenie butelki o pojemności 1,5 litra. W standardzie przewidziano również urządzenie klimatyzacyjne wspólne dla kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej.
System informacji pasażerskiej stanowią tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablica wewnętrzna (w autobusach przegubowych – dwie tablice) informacyjna umieszczona w przedniej części autobusu (a w autobusach MEGA – również za przegubem) pod sufitem z automatycznym zapowiadaniem przystanków. Autobusy są pomalowane w żółtozielone barwy SPPK.
Nowoczesny tabor
Na koniec warto dodać, że spośród czterech spółek autobusowych obsługujących linie ZDiTM w Szczecinie, to właśnie SPPK posiada najmłodszy tabor. Przewoźnik konsekwentnie kupuje nowe autobusy. Odebrane hybrydowe Solarisy dołączyły do dostarczonych w lipcu 2021 r. czterech hybrydowych autobusów MAN - w tym dwóch Lion`s City 12C Efficient Hybrid i dwóch - MAN Lion`s City 18C Efficient Hybrid (o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie).
Wówczas, spółka jako pierwszy przewoźnik w Polsce zakupiła przegubową wersję hybrydy od MAN-a. Przypomnijmy, że wtedy koszt zakupu autobusów od firmy MAN Truck & Bus Polska wyniósł sumę 5 997 480,00 PLN brutto, a producent udzielił na nie 48 miesięcy gwarancji całopojazdowej. I dodajmy, że tamten zakup został również dofinansowany ze środków unijnych. Łącznie zatem SPPK posiada w swoim taborze już 8 autobusów hybrydowych.