Spór o panele boczne w przetargu na suwalskie elektrobusy. Analiza SWZ
Trwa przetarg nieograniczony na dostawę autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania dla Suwałk.
Przetarg obejmuje dostawę autobusów klasy MAXI i MIDI, o czym wcześniej pisaliśmy w InfoBusie. Przed nami analiza zapisów SWZ i przy okazji pytań, które pojawiły się od wykonawców w trakcie przetargu.
Wybór najkorzystniejszej oferty
Przetarg został podzielony na dwie części (każda obejmuje dostawę różnych pojemności elektrobusów), ale kryteria oceny ofert są takie same dla obu zadań. Są to:
- cena – 60 pkt,
- okres gwarancji całopojazdowej - 6,5 roku – 15 pkt,
- dodatkowe urządzenie grzewcze zasilane CNG – 15 pkt,
- klimatyzacja z pompą ciepła czynnikiem chłodniczym CO2 – 10 pkt.
Autobusy MAXI
Autobusy MAXI mają mieć długość od 11,8 do 12,3 m, a wysokość do 3,4 m. Elektrobusy powinny zapewnić przejazd dla minimum 71 pasażerów. Wejście na ich pokład odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-2-2. Pojazdy mają być napędzane przez silnik elektryczny umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół o mocy minimum 160 kW. Silniki mają być wyposażone w układ odzyskiwania energii hamowania do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Magazyny energii mają posiadać pojemność minimum 320 kWh. Elektrobusy muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania. Podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający wymaga również zastosowania rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarkę zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych – w tym pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na jednym ładowaniu.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego. Zamawiający dopuszcza wykorzystanie pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i uchwyty foteli będą wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.
Tablice zewnętrzne powinny być wykonane w technologii w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia oświetlenia w zależności od warunków zewnętrznego oświetlenia. Wewnątrz znajdą się dwie tablice. Będzie to tablica boczna - monitor LCD o przekątnej od 37 cali do 40 cali - tablica przeznaczona do prezentowania informacji o trasie przejazdu realizowanego kursu. Oprócz tego informację pasażerską uzupełni tablica LED RGB, wyświetlająca naprzemiennie datę oraz godzinę z numerem linii, kierunkiem jazdy oraz przystanki na trasie przejazdu.
Autobusy mają być wyposażone w systemy bezpieczeństwa:
- asystent zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego,
- asystent kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie lub akustycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi lub nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jako ciekawostkę dodajmy, że zamawiający postawił sztywny wymóg wyposażenia autobusów w dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia, które muszą być odkręcane i dzielone w pionie.
Autobusy MIDI
Przechodzimy do elektrobusów klasy MIDI, które mają mieć długość w przedziale 8,5 do 9,5 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa od 3,4 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 50 pasażerów. Wymiana pasażerów odbywać się ma poprzez drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami umieszczonymi w piastach kół lub silnikami umieszczonymi w osi napędowej przy piastach kół o mocy minimum 150 kW. Magazyny energii w przypadku midibusów muszą posiadać pojemność co najmniej 280 kWh. W przypadku wyposażenia kabiny kierowcy, przestrzeni pasażerskiej, a także systemu informacji pasażerskiej – zamawiający ma podobne wymogi jak dla zamawianych elektrobusów klasy MAXI.
Kontrowersyjny zapis
Kryteria oceny ofert nie dają odpowiedzi kto jest faworytem tego przetargu. Dopiero po analizie specyfikacji technicznej elektrobusów wiadomo, że Suwałki mają określone preferencje. Nie bez znaczenia są również pytania, które pojawiły się od potencjalnych wykonawców w trakcie postępowania przetargowego. Jedno z nich dosadnie wskazuje na sporny zapis SWZ, który może wyeliminować potencjalną konkurencję.
W pytaniu nr 3 skierowanym do zamawiającego w dniu 26 października, czytamy, iż: „zamawiający wymaga aby boczne zewnętrzne panele poszycia były odkręcane i dzielone w pionie. Opisane rozwiązania konstrukcyjne stosuje praktycznie tylko jedna firma autobusowa. Czy nie lepiej było by aby Zamawiający wpisał od razu kto ma być dostawcą autobusów, oszczędził by w ten sposób koszty związane z SIWZ. Nawiasem, takie rozwiązanie nie jest praktyczne. Z czasem z uwagi na panujące w Polsce warunki atmosferyczne następuje korozja i problemy z odkręcaniem śrub, ponadto to co się łatwo montuje fabrycznie jest nie do odtworzenia w warunkach warsztatowych. Poszycia nie będą idealnie przylegać do konstrukcji. Prosimy o dopuszczenie paneli bocznych dzielonych pionowo klejonych do poszycia”.
Na powyższe pytanie, a właściwie wniosek o zmianę SWZ – zamawiający odpowiedział negatywnie. Wykonawcą, który stosuje rozwiązanie wymagane w zapisach SWZ i przedstawione w zapytaniu jest według naszej wiedzy Solaris. Czy zatem w Suwałkach złożona zostanie jedna oferta? Musimy poczekać do otwarcia ofert, które odbędzie się 17 listopada.
Przytoczone przez nas zapytanie oraz inne pytania przetargowe i odpowiedzi zamawiającego można przeczytać na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-7a8722be-6cde-11ee-a60c-9ec5599dddc1