Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Specjalistyczne holowniki MPK-Łódź

infobus
02.04.2015 20:34

 MPK-Łódź nie dysponowało do tej pory tego typu specjalistycznymi pojazdami pogotowia technicznego. W latach poprzednich, w przypadkach ugrzęźnięcia autobusów w zaspie, rowie bądź grząskim podłożu korzystano z usług firm zewnętrznych. Teraz wreszcie MPK-Łódź ma swoje, wysokiej klasy wyspecjalizowane i dobrze wyposażone pojazdy. Prawo ruchu drogowego zabrania holowania na holu pojazdu z niesprawnym układem kierowniczym, hamulcowym czy też będącego po kolizji z naruszeniem konstrukcji podwozia. Taki pojazd może być holowany przez specjalny holownik po chwyceniu go na widłach np. za 1 oś, pod koła, belkę osi czy elementy kratownicy podwozia. Dotychczas wozy łódzkiego pogotowia technicznego autobusowego używane były głównie w oparciu na bazie Ikarusa 280 – tzw. ?obrzynki?. Nazwa pochodziła od charakterystycznego sposobu budowy pojazdu – pierwszy człon przegubowego autobusu był odcinany za tylnym mostem, dodatkowo wykonywana była nowa ściana tylna z drzwiami transportowymi służącymi do załadunku kół zapasowych i innych części zamiennych. Takich pojazdów każda z zajezdni posiada aktualnie 3 do 4 szt. Ponadto eksploatowane są po 1 szt. na każdej zajezdni samochody typu Mercedes Sprinter służące do wykonywania drobnych prac naprawczych na mieście. -?To kolejny historyczny dzień dla łódzkiego MPK. Pierwszy raz w historii naszej firmy kupiliśmy profesjonalne wozy pogotowia technicznego do holowania naszych autobusów w razie awarii ?podkreślił podczas spotkania Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź. – Nie chcemy zajmować się naprawami na terenie miasta tylko jak najszybciej usuwać pojazd z ulicy i dokonywać naprawy w zajezdni.

?Każdy z dwóch pojazdów na podwoziu Mercedes-Benz Actros 3344 kosztował niewiele poniżej 1 mln zł. Jednak ze względu na to, że firma zabudowująca pojazdy spóźniła się z dostawą trzy miesiące, MPK zyskało dodatkowe 300 tys. zł odszkodowania. Chce za to zakupić dwa mniejsze pogotowia techniczne oparte na Mercedes-Benz Sprinter. Najnowsze pojazdy otrzymają je zajezdnie przy ul. Limanowskiego i ul. Nowe Sady. Do obsługi obu pojazdów przeszkolono 20 pracowników pogotowia technicznego MPK-Łódź (po 10 z każdej zajezdni). Przeszkolona obsada zapewnia gotowość do wyjazdu z zajezdni 24h na dobę 365 dni w roku.

Pojazdy, które 1 kwietnia zaprezentowano w Łodzi, były tworzone specjalnie na zamówienie MPK-Łódź, które wymagało następującego wyposażenia:- Wysięgnik holowniczy umożliwiający holowanie, zgodnie z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, eksploatowanych autobusów za przednią oś / koła oraz na holu sztywnym,- Wyciągarka 20 ton w przypadku konieczności wyciągnięcia lina pojazdu z rowu, grząskiego, śliskiego terenu. Podpory na tyle pojazdu pogotowia przystosowane do podparcia zarówno na asfalcie jak i miękkim terenie,- Reflektory pozwalające oświetlić teren akcji ratowniczej po zachodzie słońca mocy 2 kW, na wysuwanym pneumatycznie w górę i regulowanym kątowo wysięgniku,- Agregat prądotwórczy z modułem spawalniczym,- Podnośniki pneumatyczne,- Wyjścia powietrza sprężonego do zasilania pneumatycznych przyrządów lub instalacji pneumatycznej holowanego pojazdu,- Wyjścia dodatkowe prądu na 12/24 Volt do awaryjnego uruchamiania pojazdów,- Zestaw narzędzi monterskich,- Monitoring na 4 strony pojazdu oraz możliwość założenia na tylnej ścianie holowanego autobusu,- Oznakowanie żółtymi lampami błyskowymi,- Radiotelefon do komunikacji ze służbami nadzoru ruchu,- Klimatyzacja kabiny kierowcy.