Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Specjalistyczne autobusy elektryczne – polska specjalność?

infobus
12.10.2018 08:00

Po elektrycznym krwiopijcy Solarisa i wspierającym akcjecharytatywne elektrobusie Autometu mamy kolejny przykład na specjalistycznewykorzystanie autobusów elektrycznych. Tym razem w … porcie.

Oprócz terminali na lotniskach Solarisy obsługują także ruchpasażerski w portach promowych. W 2015 roku Solaris wyprodukował 8 autobusówdedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji. Niedawnokolejny pojazd o takim przeznaczeniu, opuścił bramy fabryki w Bolechowie irozpoczął służbę w szwedzkim porcie w Ystad. Co jednak niezwykłe, dostarczony Szwedomautobus ma napęd bateryjny i jest pierwszym elektrobusem, który obsługuje ruchpasażerski pomiędzy terminalem a promami. Tu unikat na skalę światową!

Portowy Urbino 12 electric, napędzany jest za pośrednictwemportalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh,do ładowania których, zgodnie zżyczeniem zamawiającego, wykorzystywana jest ładowarka pokładowa umożliwiającanocne ładowanie pojazdu z mocą do 20 kW.

Skandynawski standard

Pojazd do Ystad, choć unikalny pod kątem napędu, nawiązujedo dostarczonych w 2015 roku 8 pojazdów portowych dostarczonych do portu wPireusie. Oprócz wyposażenia typowego dla nowoczesnych autobusówniskopodłogowych, takich jak klimatyzacja, oświetlenie wykonane wenergooszczędnej technologii LED czy system monitoringu wizyjnego, elektrycznypojazd portowy z Bolechowa posiada szereg bardzo indywidualnych cech, którychpróżno szukać w standardowych autobusach miejskich. Wśród nich należy wymienićinną aranżację przestrzeni pasażerskiej, której priorytetem było uzyskaniewiększej liczby miejsc stojących oraz na bagaż, które wygospodarowano naprzednich nadkolach oraz w miejscu tzw. tylnej ławki. Autobus posiada równieżsystem sygnałów wizualnych w postaci dodatkowego oświetlenia awaryjnegozamontowanego w przedniej części dachu pojazdu, którego użycie wyzwalarównocześnie pracę tylnych górnych kierunkowskazów.

Bezemisyjny autobus został także wyposażony przez producentaw specjalny 'skandynawski pakiet izolacji termicznej', który poprawia komforttermiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskichwarunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in.niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia wokolicy nadkoli oraz podwójne szybyboczne. Portowy Urbino 12 electric posiada również bardzo interesującerozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej pojazdu. Podczas nocnego ładowaniabaterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanielub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwalato zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanielub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.

Spec-busy

Wśród zrealizowanych do tej pory dostaw autobusówspecjalnych Solaris może pochwalić się mobilnym centrum kosmetycznym, mobilnymcentrum filmowym, wozami służącymi jako mobilne centra dowodzenia StrażyPożarnej czy dostawami mobilnych centrów krwiodawstwa dla Regionalnego CentrumKrwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu orazWarszawie. Dwa spośród 'krwiopijców' zamówionych przez RCKiK z Katowic topojazdy unikatowe na skalę światową – to bowiem pierwsze na świecie autobusy otakim przeznaczeniu z napędem elektrycznym. Z kolei lotniskowe autobusypolskiego producenta wożą pasażerów lotnisk m. in w Poznaniu, Warszawie,Paryżu, Hamburgu, Oslo, Madrycie, Barcelonie czy na słonecznej Majorce.