Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SPAK kupuje dwa przegubowce

infobus
18.06.2014 20:22

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”Sp. z o.o. ogłosiło przetarg na dostawę 2 niskopodłogowych przegubowych autobusów miejskich klasy MEGA. Autobusy mają pojawić się w firmie między 9.02.2015, a 25.02.2015 r. Pojazdy będą wyposażone zgodnie ze standardami Zarządu Dróg i Transportu w Szczecinie. To m.in.: klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i stanowiska kierowcy, biletomat, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz głosowa zapowiedź przystanków. Informacja pasażerska ma być wyświetlana na 4 ekranach LCD. Dwa z nich będą wyświetlać trasę w formie sznurka korali. Ciekawostką jest fakt, iż wnętrze pojazdu ma mieć centralny panel sufitowy w kolorze zielonym z LED-owym oświetleniem przedziału pasażerskiego. LED-owe mają być także światła do jazdy dziennej oraz tylne światła zewnętrzne. W autobusach ma znaleźć się miejsce dla rowerów, które można będzie mocować do barierki. Zamawiane przez SPAK pojazdy mają mieć długość od 17,5 do 18,1 metra. Zatem nie będą to autobusy o długości 18,75 m, jak się w Szczecinie spekuluje. Mają być fabrycznie nowe, wyprodukowane w roku 2015. W postępowaniu przetargowym przewoźnik postawił potencjalnemu oferentowi sporo warunków do spełnienia. Jednym z nich jest wymóg doświadczenia, które określono jako zrealizowanie w ostatnich 3 latach dwóch dostaw niskopodłogowych fabrycznie nowych klimatyzowanych autobusów przegubowych o wartości co najmniej 2.700.000 zł każda. -„Chcemy wyeliminować prototypy i autobusy produkowane w małych seriach”–mówi Agnieszka Ryłko, specjalista ds. zamówień publicznych w spółce. – „Dlatego ważny jest dla nas wymóg doświadczenia”.

Solaris Urbino 18 w barwach SPAKVolvo B10M w barwach SPAK
W szczecińskim przetargu o wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje przede wszystkim najniższa cena (z wagą na poziomie 80%), a także warunki techniczno-eksploatacyjne pojazdów (z wagą 20%). W tym kryterium najważniejsza wydaje się pojemność skokowa silnika, którą określono w przedziale od 9 do 11 dm3. Oczywiście silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6 i charakteryzować się mocą minimalną na poziomie 220 kW. Za spełnienie tego kryterium można otrzymać 30 punktów. Kolejnym kryterium jest liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, którą określono łącznie dla dwóch autobusów na poziomie 32 miejsc. Za to kryterium można otrzymać maksymalnie 20 punktów. Jeżeli liczba miejsc pasażerskich będzie oscylować w przedziale 0d 28 do 30 miejsc, wówczas zamawiający przyzna 10 punktów. Następnym kryterium techniczno-eksploatacyjnym są warunki gwarancji na konstrukcję szkieletu i poszycie autobusów. Zamawiający chciałby, aby gwarancją został objęty 15-letni okres eksploatacji pojazdów, za co przyznaje 20 punktów. Za 14-letni okres gwarancji można otrzymać 10 punktów, a za 13-letni –5. Ważnym kryterium jest to związane z przednią szybą pojazdów, która ma się składać z 3 części: górnej, dolnej lewej i dolnej prawej. Otrzymuje się za to 20 punktów. Pozostałe 10 punktów za ocenę techniczno-eksploatacyjną zamawiający przyzna za zawieszenie zależne.
Walka o najnowsze zamówienie SPAK rozegra się zapewne pomiędzy Solarisem z modelem Urbino 18, a MAN-em z modelem Lion’s City G. Oba typy autobusów eksploatowane są już przez szczecińskie przedsiębiorstwo. W odróżnieniu jednak od MAN-ów, Solarisy były kupowane jako fabrycznie nowe. Kto wygra „przegubowy”kontrakt, dowiemy się 19 sierpnia. Nowe przegubowce zastąpią we flocie przewoźnika autobusy Volvo B10M, których jest jeszcze w spółce 19 sztuk.