SPAD Szczecin ponownie sięga po tabor z drugiej ręki
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie zasili swój tabor o autobusy używane.
W tym celu miejska spółka ogłosiła zamówienie sektorowe o wartości mniejszej niż progi unijne właściwe dla zamówień sektorowych. W ostatnich latach szczecińska spółka często sięga po tabor z drugiej ręki. W ciągu roku przewoźnik wzbogacił się o dwa używane Mercedesy Citaro sprowadzone z NEW Viersen oraz 6 Solarisów Urbino 18 z MVG Munchen. Wcześniej tabor SPAD zasiliły również używane Mercedesy Citaro G.
JakiE autobusy?
SPAD nie ma wygórowanych wymagań względem nowych dostaw używanych autobusów. Przewoźnik z prawobrzeża Szczecina celuje zarówno w autobusy 12-metrowe, jak i przegubowe, jednak nie podaje liczby pojazdów jaką jest zainteresowany. Autobusy nie mogą być starsze niż z roku 2009 (wyjątkowo SPAD dopuści autobusy z 2008 roku). Autobusy klasy MAXI mają posiadać dwoje lub troje drzwi dwuskrzydłowych, z kolei autobusy MEGA - troje lub czworo drzwi dwuskrzydłowych. Pojazdy muszą przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących (MAXI) i nie mniej niż 130 pasażerów, w tym minimum 35 na miejscach siedzących (MEGA). Przebieg pojazdów nie może być większy niż 800 000 km.
Ponadto autobusy powinny być wyposażone w:
- rampę dla wózka inwalidzkiego odchylaną ręcznie lub elektrycznie na zewnątrz, wyposażoną w hak umożliwiający jej podnoszenie,
- klimatyzację przestrzeni pasażerskiej,
- przyciski sygnalizacyjne przy drugich drzwiach na zewnątrz i wewnątrz w obrębie miejsca
wózka inwalidzkiego (środki komunikacji kierowcy autobusu z osobą niepełnosprawną), - wydzielone miejsce dla osób z ograniczeniami ruchowymi,
- mocowanie wózka inwalidzkiego tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa
bezwładnościowego, - możliwość wyznaczenia miejsca dla psa przewodnika,
- przestrzeń na postawienie rozłożonego wózka dziecięcego lub spacerowego.
SPAD przyjmuje oferty od wykonawców do końca roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szczecińskie dysproporcje
Fabrycznie nowe autobusy w SPAD nie były widziane od 3 lat, kiedy w 2018 roku Solaris dostarczył 20 autobusów. Tymczasem bliźniacza spółka SPAK w 2018 roku wzbogaciła się o 16 hybryd - również od Solarisa.
Z kolei w 2019 roku do SPAK przyjechały 3 Solarisy Urbino 18, zaś w tym roku ta firma wzbogaci się o 8 nowych Solarisów Urbino 18 electric. Nowy tabor zawita do SPAK również w przyszłym roku - mowa o 6 nowych Solarisach Ubrino 12 electric. Dodatkowo miasto ubiega się o dofinansowanie na zakup kolejnych 8 przegubowych elektryków, które również miałyby trafić do SPAK. Kiedy przyjdzie czas na SPAD?
Do pobrania Spis taboru autobusowego SPAD na 07.10.2020r.