SPAD – po SPPK – testuje pierwszą taką hybrydę Mercedesa w Polsce. Bez lusterek

infobus
01.10.2023 13:05

25 września Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” rozpoczęło testy nowego autobusu demonstracyjnego Daimler Buses Polska, czyli Mercedes-Benz Citaro Hybrid.

Wcześniej ten ciekawy pojazd kursował na liniach obsługiwanych przez Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. "Demo" charakteryzuje się min brakiem tradycyjnych lusterek, które zastąpiły kamery.

Testy w SPPK i SPAD

Autobus Mercedes-Benz Citaro hybrid rozpoczął swoje tournée po szczecińskich przewoźnikach od 8 września. Wtedy pojazd dotarł do zajezdni SPPK.

Autobus był testowany na liniach 101, 103 i 106 od 14 września. Hybryda gościła w polickiej zajezdni do 25 września, skąd udała się do SPAD. Szczeciński przewoźnik testuje Mercedesa na liniach 56, 73, 93. Testy mają potrwać w „Dąbiu” do 2 października.

25 września Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” rozpoczęło testy nowego autobusu demonstracyjnego Daimler Buses Polska, czyli  Mercedes-Benz Citaro Hybrid.
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” rozpoczęło testy nowego autobusu demonstracyjnego Daimler Buses

z kamErami zamiast lustErek

Testowany pojazd to Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid z przebiegiem około 2 tys. km, wyprodukowany w 2023 r. Jednostką napędową tego pojazdu jest silnik spalinowy OM936 o mocy 220 kW i pojemności skokowej – 7,698 dm3. Silnik połączony jest ze skrzynią biegów ZF 6 AP 1200 B EcoLife(6).

System hybrydowy w Citaro Hybrid oparty jest na wsparciu silnika wysokoprężnego przez dodatkową jednostkę napędową w postaci bardzo wydajnego, kompaktowego modułu hybrydowego.

Silnik elektryczny o mocy 14 kW wytwarza energię podczas wyhamowywania i hamowania. Podczas ruszania z miejsca wspiera on silnik wysokoprężny. W ten sposób w zależności od zastosowania zmniejsza on zużycie paliwa nawet o 8,5 %.

Autobus może przewieźć w sumie 105 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywa się poprzez troje drzwi w układzie 2-2-2. Ciekawostką jest fakt, iż tester nie posiada tradycyjnych zewnętrznych lusterek bocznych. Zamiast tego, jest wyposażony w kamery, które przekazują obraz do ekranów umieszczonych w kabinie kierowcy. Zewnętrzną informację pasażerską zapewniają tablice LED w kolorze bursztynowym.