Souter i Egged blisko zakupu siedmiu mazowieckich PKS-ów
infobus
17.02.2010 23:52
Souter i Egged blisko zakupu siedmiu mazowieckich PKS-ów
Ministerstwo Skarbu Państwa wytypowało dwóch inwestorów do dalszych rozmów o zakupie siedmiu mazowieckich przedsiębiorstw PKS. To już drugi etap prywatyzacji tych firm rozpoczęty w grudniu 2009 r. Jak podaje 'Rzeczpospolita’ do dalszych negocjacji w sprawie zakupu akcji PKS – Ciechanów, Gostynin Mińsk Mazowiecki, Ostrołęka, Mława, Płock i Przasnysz wybrano firmę Mobilis z Izabelina (należącą do izraelskiego koncernu transportowego Egged Holding) oraz Marmstrom / Souter Holdings Poland z Warszawy. –„Zainteresowanie PKS-ami jest duże, ale o tym, czy do transakcji dojdzie, zadecyduje cena – powiedział 'Rz’ wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski i podkreślił: –Jeśli inwestorzy zaproponują niskie kwoty, wrócimy do rozmów o komunalizacji.”
Tyle Ministerstwo, a teraz przyjrzyjmy się finałowej dwójce. O ile Mobilisa nie trzeba nikomu przedstawiać (a o ostatnim przejęciu przez Egged Holding PKS Mrągowo pisaliśmy tutaj )
to obecność w „prywatyzacyjnym finale”bliżej nieznanej w branży transportowej firmy Marmstrom budzi zdziwienie. Przez moment. W styczniu br. spółka zmieniła nazwę na Souter Holdings Poland, a jej nowym właścicielem został Bryan Souter, założyciel i właściciel potężnej brytyjskiej grupy przewozowej –Stagecoach Group. Szkocki biznesman jest także współudziałowcem w firmie produkującej autobusy –Alexander Dennis. Według raportu „The Sunday Times”należy on do ścisłej czołówki najbardziej zamożnych osób w Szkocji. Jego nowa spółka Souter Holdings Poland ma rozpocząć transportowe inwestycje w Polsce, a zakup 7. przedsiębiorstw PKS to pierwszy krok na tej drodze.
Podsumowując –obaj finaliści ministerialnego przetargu posiadają ogromną wiedzę na temat transportu pasażerskiego (tzw. know-how) oraz potrzebny kapitał. Który z nich wygra? Ciężko na tym etapie odpowiedzieć –można tylko założyć, że łatwiej będzie negocjowało się z MSP przedstawicielom Souter Holdings Poland, którzy reprezentują jednego właściciela niż w przypadku Egged Holding, gdzie mamy do czynienia ze spółdzielnią transportową.
A czas negocjacji dopiero się zaczyna. Teraz Ministerstwo Skarbu Państwa przedstawi finalistom wybraną dokumentację siedmiu prywatyzowanych przedsiębiorstw PKS i na podstawie tej wiedzy firmy ponownie przedstawią swoją ofertę. Przedsiębiorstwo, który przedłoży lepszą propozycję jako pierwsze rozpocznie ostateczne negocjacje z Ministerstwem. Jeżeli się one nie powiodą –zawsze w odwodzie jest jeszcze drugi oferent.
A czas negocjacji dopiero się zaczyna. Teraz Ministerstwo Skarbu Państwa przedstawi finalistom wybraną dokumentację siedmiu prywatyzowanych przedsiębiorstw PKS i na podstawie tej wiedzy firmy ponownie przedstawią swoją ofertę. Przedsiębiorstwo, który przedłoży lepszą propozycję jako pierwsze rozpocznie ostateczne negocjacje z Ministerstwem. Jeżeli się one nie powiodą –zawsze w odwodzie jest jeszcze drugi oferent.
O wyniki tych pertraktacji boją się związki zawodowe działające na terenie prywatyzowanych PKS-ów. Związkowcy obawiają się, że nowy właściciel będzie dbał przede wszystkim o zysk, a nie o rozwój zakładu i dobro pracowników oraz pasażerów. Działacze związkowi próbowali więc nie dopuścić do prywatyzacji. Prosili m.in. mazowiecki urząd marszałkowski o przejęcie przedsiębiorstw. Jednak marszałek województwa –Adam Struzik odmówił, a minister skarbu uruchomił procedurę przetargową. Przypomnijmy, że w odpowiedzi na grudniowe zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia udziałów w siedmiu PKS-ach, MSP odpowiedziały następujące firmy:
Do prywatyzacji PKS w Ciechanowie S.A. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.
3. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
5. ARRIVA Polska Sp. z o.o./ Warszawa
6. PKS w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o.
7. MEGA-KRUSZ M. Napiórkowska, F. Wilczyński Spółka Jawna
Do prywatyzacji PKS w Gostyninie Sp. z o.o. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.,
2. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
5. PKS w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o.
Do prywatyzacji PKS w Mińsku Mazowieckim S.A. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.
2. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
5. ARRIVA Polska Sp. z o.o./ Warszawa
Do prywatyzacji PKS w Mławie S.A. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.
2. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
5. ARRIVA Polska Sp. z o.o./ Warszawa
6. PKS w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o.
6. Teresa Bukowska i Zdzisław Bukowski/ Mława
Do prywatyzacji PKS w Ostrołęce S.A. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.
2. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
5. ARRIVA Polska Sp. z o.o./ Warszawa
6. Centralna Składnica Zaopatrzenia S.A./ Kielce
7. MEGA-KRUSZ M. Napiórkowska, F. Wilczyński Spółka Jawna
Do prywatyzacji PKS w Płocku S.A. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.
2. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
5. ARRIVA Polska Sp. z o.o./ Warszawa
6. PKS w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o.
Do prywatyzacji PKS w Przasnyszu S.A. zgłosiły się firmy:
1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o.
2. MOBILIS Sp. z o.o./ Warszawa
3. MARMSTROM Sp. z o.o./ Warszawa
4. POL-MOT HOLDING S.A./ Warszawa
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Osiemnastolatkowie poprowadzą autobusy?
15.08.2023