Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowy klasyk w Sosnowcu: MAN vs. Solaris

infobus
27.04.2021 11:00

27 kwietnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu otworzyło oferty w przetargu na zakup 5 autobusów przegubowych z silnikami diesla Euro 6.

Dodatkowo, w opcji, przewidziano poszerzenie zamówienia o trzy takie egzemplarze. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy.

Co chciał Sosnowiec?

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka przewoźnik. W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego wynoszący co najmniej 60 000 km – 1,5 pkt,
  • pojemność silnika od 9,2 dm3 do 10 dm3 – 1,5 pkt,
  • spełnienie przez autobusy wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 2 pkt,
  • 100% oświetlenia wykonanego w technologii LED (wewnętrzne i zewnętrzne) – 0,5 pkt,
  • skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 0,5 pkt,
  • trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 1 pkt,
  • silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 2 pkt,
  • zależna oś przednia – 2 pkt.

Ponadto, zamawiający dodatkowo premiuje udzielenie przez producenta gwarancji całopojazdowej w okresie 60 miesięcy.

Dwie oferty

Na samym początku dzisiejszego otwarcia ofert, PKM Sosnowiec poinformowało jakim dysponuje budżetem. To 7.995.000 PLN brutto / 6.500.000 PLN netto, co daje kwotę za jeden sosnowiecki autobus przegubowy na poziomie 1.300.000 PLN netto. Nie za dużo i dlatego obie złożone oferty go przekroczyły. Od najtańszej sosnowiecki budżet dzieli kwota 379.700 PLN brutto.

Dzisiaj w Sosnowcu swoje propozycje przedstawiły dwie firmy:

  • MAN Truck & Bus Polska na sumę 8.374.700 PLN brutto / 6.808.699,10 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za autobus MAN Lion`s City 18 C na poziomie 1.361.739,80 PLN netto. Plus dostawa w ciągu 6 m-cy i gwarancja a na okres 36 m-cy;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 8.450.100 PLN brutto / 6870.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszy Urbino 18 na poziomie 1.374.000 PLN netto. Plus dostawa w ciągu 6 m-cy i gwarancja a na okres 36 m-cy.

Teraz pozostaje poczekać na pracę komisji przetargowej PKM, ale naszym zdaniem Solaris nie nadrobi w punktacji technicznej niższej o 75.400 PLN brutto ceny MAN-a. Za lwem przemawia też KTL i ujednolicenie silnika z pojazdem, natomiast ostateczne zwycięstwo będzie "o włos".

Screenshot 2021 04 27 Informacja Z Otwarcia Pdf
Screenshot 2021 04 27 Informacja Z Otwarcia Pdf 1

Jakie autobusy dla Sosnowca?

Autobusy dla Sosnowca mają mieć długość od 17,8 do 18,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 9 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 235 kW.

W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów.  Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność  świecenia do  aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, dwie boczne, tylna). Z kolej wewnętrzne tablice informacyjne (2 sztuki) – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.

Dalsze zakupy

Na koniec dodajmy, że w sierpniu ub. roku sosnowiecki PKM podpisał wartą ponad 46,3 mln zł umowę z Solarisem na dostawę 14 nowych autobusów elektrycznych. Blisko 30 mln zł z tej kwoty pochodzi z rozstrzygniętego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu dot. niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

A to nie koniec zakupów. W kwietniu PKM Sosnowiec zapowiedziało dalsze inwestycje taborowe i to na łącznie 16 hybryd plug-in. To efekt wyboru do dofinansowania dwóch projektów przewoźnika z listy rezerwowej konkursu w ramach śląskiego RPO – o tym pisaliśmy TUTAJ.

Pamiętajmy, że do PKM Sosnowiec trafi też 8 elektrobusów z łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Obecnie zagłębiowski przewoźnik eksploatuje 35 autobusów hybrydowych (marki Volvo) oraz trzy elektryczne (marki Solaris) – na łącznie ok. 240 posiadanych pojazdów.