Sosnowiec, Płock, Słupsk o bezpłatnych autobusach
Miasta średniej wielkości wymieniają tabor autobusowy,inwestują też w nowe, ekologiczne środki transportu. Zdaniem ich prezydentówjest to lepsza inwestycja niż BKM. O tych przedsięwzięciach mówiono w czwartekpodczas VI Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie. O tym jak miastarozwiązują problemy komunikacyjne Serwis samorządowy PAP zapytał kilkuuczestników.
Sosnowiec
Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, mówiąc o strategiimiasta dotyczącej transportu publicznego, zaznaczył, że mimo iż coraz więcejsię mówi o bezpłatnym transporcie publicznym, to tak naprawdę takiej kategoriinie ma. Jeżeli się dopłaca do transportu z budżetu miasta, to trzeba te środkiująć z inwestycji drogowych, szpitali czy żłobków.
-„Uważamy, że lepszym rozwiązaniem jest szukanie grupspołecznych, które chcemy zachęcić do podróżowania komunikacją publiczną.Najlepszym przykładem są młodzi mieszkańcy naszych miast, uczniowie, którzyuczęszczają do szkoły. Jeżdżąc za darmo w dzieciństwie, mamy nadzieję, że wprzyszłości też będą chcieli jeździć” – mówi prezydent Chęciński.
W jego przekonaniu, sprawiedliwe jest szukanie grupspołecznych, które należy wspomagać. Chodzi o to, by nie traktować na równiosób starszych, młodzieży z dobrze sytuowanymi osobami, których na ten biletstać.
-„Dzisiaj mamy wspólny bilet na tramwaj i autobus” –podkreśla. I dodaje, że od nowego roku w Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiejprzewiduje się jeden bilet dla całej metropolii, choć nie dla całegowojewództwa. Kolejnym etapem w przyszłości będzie dołączenie biletu KoleiŚląskich, tak żeby również uwzględniony w tym projekcie był pociąg.
Trzeba podkreślić, że obecnie miasto inwestuje w nowe środkitransportu. „Właśnie kończymy zakup 81 nowoczesnych autobusów hybrydowych,elektrycznych (norma ekologiczna Euro 6) najbardziej ekologicznych, na towydaliśmy ponad 100 mln zł” – powiedział Chęciński.
W jego ocenie, transport elektryczny ma przyszłość, ale niewszystkich na to dzisiaj stać. Dobrym rozwiązaniem może być zastosowaniesilników hybrydowych o najwyższym standardzie ekologicznym, czy też silnikówgazowych.
Płock
Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, podkreśla, że władzestarają się zachęcić mieszkańców Płocka do komunikacji miejskiej. „Jeżelichodzi o komunikacje miejską, to w tej chwili pozyskaliśmy środki na 25 nowychautobusów. Będzie kolejnych 40 wiat przystankowych z mobilną informacjąmiejską, każdy autobus ma zainstalowany GPS, więc na bieżąco osoba oczekującana autobus widzi za ile minut rzeczywiście ten autobus podjedzie. W każdymautobusie są biletomaty” – poinformował Nowakowski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poza tym miasto zainwestowało w sekundniki, dzięki którym poulicach jeździ się dużo spokojniej. -„Jest płynny ruch, kierowcy w spokojuoczekują na zmianę świateł. Sekundnik ewidentnie pomaga w usprawnieniu ruchu wmieście” – podkreśla włodarz.
Według niego jest jeszcze jeden czynnik, który powinien miećpozytywny wpływ na komunikację w mieście. „Budujemy w tym momencie obwodnicę,która zmieni kręgosłup komunikacyjny miasta Płocka. Dzisiaj jeśli ktoś chcedojechać z Podolszyc do Orlenu, jedzie 45 minut. A w przyszłym roku, pozakończeniu budowy drugiego i trzeciego etapu obwodnicy, będzie to 8 minutzgodnie z przepisami. A tym samym odetnie także ruch w centrum miasta” –informuje prezydent Płocka.
Słupsk
Bolesław Hilarecki, pełnomocnik prezydenta Słupska do sprawsmart city, przypomina, że miasto w zeszłym roku zakończyło praktycznie wymianętaboru. „Nie mamy autobusów starszych niż 8 lat. Wszystkie sąklimatyzowane, mają dynamiczną informację pasażerską. Stworzyliśmy w Polscepierwszy system informacji pasażerskiej z tablicami pełno kolorowymi, mającymidużo mniejszy kontrast niż tablice z białymi napisami i to poprawia komfortpasażerów, oczekujących na przystanku szczególnie w czasie dużegonasłonecznienia” – powiedział Hilarecki.
Obecnie w Słupsku, jak zaznaczył, 30 proc. taboru stanowiąautobusy niskoemisyjne, których jest 18 z 56. Doszły też inwestycje wnowoczesną infrastrukturę przystankową. „Na początku tego roku, przywspółpracy MP-Technology, otrzymaliśmy najnowocześniejszą w Polsce wiatęmultimedialną, która posiada tablicę informacji pasażerskiej informującą wczasie rzeczywistym kiedy przyjedzie autobus. Wiata jest wyposażona również wlokalny czujnik pomiaru pyłów PM2,5 i PM10” – dodał Hilarecki. (PAP)
„