SOR zdobywa Pragę!

infobus
24.03.2009 23:43
Czeski producent SOR z Libchavy dostarczy w ciągu najbliższych sześciu lat aż 620 autobusów dla Pragi. To prawdziwy kontrakt stulecia dla czeskiego rynku autobusowego, a zwycięstwo tutaj SOR-a zmieni jego dotychczasowy obraz.
To prawdziwy kontrakt stulecia dla czeskiego rynku autobusowego, a zwycięstwo w nim SOR-a zmieni jego dotychczasowy obraz. I to w perspektywie najbliższych kilku lat. W tej sytuacji nie dziwi postawa firmy IVECO Czech Republic –dotychczasowego „miejskiego”lidera w Czechach i długoletniego dostawcy taboru dla Pragi, który próbowała w różny sposób oprotestować i zakwestionować wynik przetargu ogłoszonego przez Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPHMP). W rezultacie sama procedura przeciągnęła się o ponad rok. Przypomnijmy, że zamówienie zostało ogłoszone jeszcze w 2007 r. Oferty złożyły cztery firmy: Irisbus, Solaris, EvoBus i SOR. Początkowo kontrakt przewidywał zakup 200 szt. zasilanych CNG plus 10 szt. z układem hybrydowym. Jednak pod wpływem przeprowadzonych badań zmieniono ten zapis (co dodatkowo wydłużyło procedurę) i ostatecznie Praga zamówiła 600 pojazdów zasilanych tradycyjnym silnikiem Diesla (spełniającym normy EURO 5) oraz 20 pojazdów hybrydowych. Kontrakt obejmuje zakup 465 szt. niskopodłogowego modelu SOR NB 12, 235 niskopodłogowych, przegubowych NB 18 i 20 egzemplarzy niskopodłogowej, hybrydowych wersji przegubowej –NBH 18. Umowa na zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego br., a dostawy zostały rozłożone na lata 2008-2014.
SOR NB 18 dla PragiSOR NB 18 dla PragiSOR NB 18 dla PragiSOR NB 18 dla PragiSOR NB 18 dla Pragi
Czas na hybrydę
SOR Libchavy w ciągu sześciu najbliższych lat dostarczy dla Pragi łącznie 620 autobusów plus ewentualnie dodatkowe 100 egzemplarzy, które są zapisane jako opcja kontraktu. Wszystkie będą spełniać normy emisji spalin i hałasu –EURO 5, która zaczyna obowiązywać jesienią br. –„Stołeczne DPHMP postawiło przed producentami naprawdę wysokie wymagania –mówi Petr Hájek, dyrektor zarządzający SOR Libchavy. –Dlatego nasze zwycięstwo w tym przetargu –po ciężkim boju z wyjątkowo silnymi konkurentami –potwierdza najwyższą jakość autobusów SOR i daje nam powody do wielkiej radości. Dodam, że kluczem do wygranej była nowoczesna konstrukcja naszych autobusów, która charakteryzuje się niską wagę własną i szerokim zastosowaniem kompozytowych materiałów, co przekłada się na niskie zużycie paliwa. Oczywiście nie ukrywam, że zadziałała też odpowiednio niska cena naszej oferty. Ponadto komisja przetargowa DPHMP doceniła nasze nowatorskie podejście do aranżacji wnętrza autobusów, które gwarantuje, że pojazdy SOR staną się wygodnym środkiem transportu dla mieszkańców miasta. Podkreślono również atrakcyjną stylistykę autobusów, która teraz stanie się znakiem rozpoznawczym dla milionów turystów odwiedzających Pragę –podsumował zwycięstwo swojej firmy Petr Hájek.
SOR NB 12 - rysunek technicznySOR NB 12 SOR NB 12 SOR NB 12
Jak już wspomnieliśmy dostawy będą obejmować 465 szt. niskopodłogowego modelu SOR NB 12 (wersja solo –12,2 m), 235 niskopodłogowych, przegubowych NB 18 (o długości 18,75 m) i 20 egzemplarzy niskopodłogowej, hybrydowych wersji przegubowej –NBH 18 (również o długości 18,75 m). Dwie pierwsze pojazdy doskonale już znamy z wystawy AUTOTEC 2008 (http://infobus.pl/text.php?from=search&id=18430), czy z testów w Gdyni (http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=23389). Największa jednak niewiadoma wiąże się z hybrydą, która obecnie istnieje tylko na deskach kreślarskich konstruktorów SOR-a. Według specyfikacji przetargu, tego typu autobusy mają być dostarczone do Pragi nie później niż w 2011 r., czyli czeski producent ma jeszcze trochę czasu. Jak na razie nie znamy żadnych szczegółów dotyczących tego projektu –poza ogólnym stwierdzeniem, że pozwolą one zaoszczędzić ok. 10 l oleju napędowego na 100 km. Przedstawiciele producenta zapewnia jednak, że wszystkie prace idą zgodnie z planem i prototyp hybrydy wyjedzie na ulice jeszcze w tym roku. Warto tutaj dodać, że SOR w ostatnim czasie mocno rozwinął swoje doświadczenie w zakresie alternatywnych napędów. W tym roku zostanie oddanych do eksploatacji pięć autobusów elektrycznych BN 10,5 dla czeskiego oddziału IKEA. Dodatkowo w zeszłym roku firma pokazała swój pierwszy, niskowejściowy trolejbus TN12A. Teraz przyszedł czas na konstrukcję hybrydową.
Co do wyposażenia wnętrza autobusów dla Pragi to nie ma tutaj większych rewolucji –monitoring, informacja pasażerska z ciekłokrystalicznymi ekranami informującymi o kolejnych połączeniach, nadajnik Wi-Fi, czytniki biletów chipowych. Co jednak ciekawe z informacji prasowej podanej przez SOR wynika, że tylko kabina kierowcy będzie klimatyzowana. Czyżby więc mieszkańcy i turyści w Pradze mieli korzystać tylko z uchylnych okien i wymuszonej cyrkulacji powietrza? Spróbujemy to ustalić.
SOR NB 18 - rysunek technicznySOR NB 18 SOR NB 18
Zmiana lidera
Przypomnijmy, że w 2008 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 1178 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co w porównaniu analogicznym okresem 2007 r. oznacza wzrost sprzedaży o 229 szt. (+ 24,13%). Liderem rynku został Mercedes-Benz, który cały czas realizuje kontrakt na dostawę 600 egz. międzymiastowego modelu Intouro dla firmy ICOM transport. Do tej pory EvoBus Bohemia dostarczył już ok. 400 szt., a pozostałe 200 egzemplarzy dotrze do przewoźnika w latach 2009-2011. Drugie miejsce zajęło IVECO Irisbus, które do tej pory –wcześniej pod marką Karosa –tradycyjnie przewodziło stawce autobusowych firm w Czechach. Teraz to się zmieniło. Generalnie można powiedzieć, że Irisbus ma ostatnio wyjątkowego pecha, jeżeli chodzi o duże zamówienia z czeskiego rynku. Przegrał z Mercedesem kontrakt dla ICOM i w 2008 r. musiał zadowolić się drugą pozycją w rankingu. W tym roku, kiedy ma realne szanse na odzyskanie „koszulki”lidera –na przeszkodzie może stanąć mu SOR z zamówieniem dla DPHMP Jeżeli nawet producentowi z Vysokiego Myta uda się w 2009 r. wyprzedzić SOR-a, zanim ten rozwinie produkcję dla Pragi, to w kolejnych latach czeka go perspektywa „grzania”drugiego miejsce na czeskim rynku. Oczywiście jest to mało prawdopodobne, żeby taka sytuacja się utrzymała do 2014 r., ale kto wie…Tak czy inaczej czeski segment autobusów miejskich czekają spore zmiany…
Tabela 1. Podstawowe dane technicznych autobusów SOR dla DPHMP Praga
Parametry techniczne
SOR NB 12 – miejski niskopodłogowy autobus solo
SOR NB 18 – miejski niskopodłogowy autobus przegubowy
SOR NBH 18 – miejski niskopodłogowy autobus przegubowy z napędem hybrydowym
liczba miejsc siedzących
26 + 1
44 + 1
44 + 1
liczba miejsc stojących
76
117
117
całkowita liczba miejsc
102 + 1
161 + 1
161 + 1
max. prędkość
80 km/h
80 km/h
80 km/h
długość
12 180 mm
18 750 mm
18 750 mm
szerokość
2 550 mm
2 550 mm
2 550 mm
wysokość
2 900 mm
2 900 mm
2 900 mm
wysokość podłogi
340 mm
340 mm
340 mm
całkowita masa
16 700 kg
25 500 kg
26 500 kg
liczba zamówionych egz. przez DPHMP
465
235
20
Tabela 2. Wskaźniki ekonomiczne firmy SOR Libchavy
Rok
Liczba sprzedanych autobusów
Obrót
(w mln Kč)
Liczba zatrudnionych
Inwestycje
(w mln Kč)
2004
234
1014
287
24
2005
239
982
294
32
2006
410
1574
383
81
2007
420
1673
445
90
2008
390
1616
450
102