SOR z pantografem w Pradze
Czeska stolica ? w przeciwieństwie do Warszawy ? cały czasjest na etapie badania pojazdów zasilanych energią elektryczną.
Miejskiprzewoźnik DPP rozpoczął właśnie roczne testy elektrobusu SOR EBN 11. Projekt,w którym uczestniczą także firmy SOR Libchavy i Cegelec (dostawca napędu) mazarówno pokazać realne koszty eksploatacji pojazdu, jak i posłużyć jako źródłoinformacji dla podobnych programów w innych miastach europejskich.
Z pantografem na dwóch liniach
Autobus elektryczny testowany będzie na różnych liniachobsługiwanych przez Dopravní podnik hlavního města Prahy. Celem jest porównaniewyników bateryjnego pojazdu SOR z podobnymi gabarytowo autobusami (zkonwencjonalnym napędem) obsługującymi te same trasy. W pierwszej fazie testuelektrobus pojawi się na trasie nr 213 (w trzy dni powszednie) oraz 188 (w dwadni powszednie oraz soboty i niedziele).
Aby zapewnić odpowiedni zasięg, SOR EBN 11 nie tylkoładowany jest podczas nocnego postoju na zajezdni, ale także podczas eksploatacjipoprzez stację szybkiego ładowania. Znajduje się w okolicy dworca kolejowego iumożliwia szybkie doładowaniu pojazdu poprzez system dachowy. Specjalnypantograf opuszczany jest na wysokość dachu pojazdu i wówczas następujeautomatyczne podłączenie z instalacją zamontowaną na pojeździe. Autobus musizatrzymać się tylko na wyznaczonym stanowisku z dokładnością 40 cm w kierunkuruchu i 30 cm w kierunku poprzecznym.
Czeski pionier
Warto podkreślić, że SOR Libchavy jest jednym zpionierów w zakresie zastosowania elektrycznych napędów w autobusach. Pierwszepróby przeprowadzono już w 2010 r. Do tej pory czeska firma wyprodukowała 19elektrobusów, w tym najwięcej modelu SOR EBN 10,5. Najnowszy elektryczny modelproducenta ? SOR EBN 11 został zaprezentowany na targach IAA 2014 w Hanowerze ina TRANSEXPO 2014 w Kielcach. Maksymalnie wydłużona wersja elektrycznegoautobusu oferuje pojemność pasażerską na poziomie 93 osób (w tym 23 + 6 namiejscach siedzących), co jest porównywalną wielkością z konwencjonalnymautobusem o długości 12 m. Maksymalna prędkość elektrobusu to 80 km / h.Dostawca osprzętu elektrycznego dla całej serii EBN jest firmą Cegelec
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Partykularyzować transport
Warto podkreślić, że praskie testy nie tylko mają odpowiedziećna pytania z zakresu kosztów eksploatacyjnych, ale także ich zadaniem jestpopularyzacja transportu publicznego i idei elektromobilności. Dlategoprojektowi towarzyszy szereg prezentacji. Pierwsza odbędzie się 9 września 2015(przez cały dzień) na terenie zajezdni DPP. 16 września 2015 (przez cały dzień)pojazd będzie można zobaczyć na wystawie ROPID, a 19 września 2015 (także przezcały dzień) na wystawie w ramach Drzwi Otwartych w Hostivař.
„