SOR wygrywa z Mercedesem, Otokarem i Solarisem w Bratysławie
15 października spółka Dopravný podnik Bratislava poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 80 szt. niskopodłogowych autobusów klasy MAXI.
Tym samym do stolicy Słowacji po latach przerwy wraca czeska marka SOR i to po raz pierwszy z modelem NS. Nas zastanawia nieobecność marki Iveco w tym postępowaniu. Czy wraz z wejściem nowego modelu Streetway, Iveco i Otokar nie będą już konkurować ze sobą w miejskich przetargach? Zobaczymy.
Cztery oferty
Bratysława poszukiwała autobusów o długości do 12,2 m, z napędem diesla Euro 6d, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w nowoczesne systemy informacyjne i bezpieczeństwa.
Zamówienie zostało ogłoszone w sierpniu br. i bratysławski przewoźnik otrzymał oferty od czterech firm:
- SOR Libchavy spol. z oo
- Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S.
- Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.
- Solaris Bus & Coach S.A.
Kryteriami jakościowymi były koszty eksploatacji i po raz pierwszy wydajność chłodnicza układu klimatyzacji oraz objętość sprężarki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ostatecznie Bratysława postawiła na markę SOR, która zaproponowała cenę 19.080.000 EUR netto, co daje jednostkowy koszt zakupu modelu SOR NS12 na poziomie 238.500 EUR netto / 1.090.732,05 PLN.
Bratysławski oszczędności
Dodajmy, że szacunkowa wartość zamówienia została ustalona na 22.000.000 EUR bez VAT, co oznacza prawie 3 mln EUR oszczędności.
Zakup nowego taboru zostanie sfinansowany pożyczkami i środkami finansowymi od Hl. Miasta Bratysławy.
-„Po upływie ustawowych terminów wynikających z ustawy o prawie zamówień publicznych przystąpimy do podpisywania umowy. Autobusy zostaną dostarczone zgodnie z umową ramową na dostawę według naszych potrzeb, z zastrzeżeniem, że ostateczny kształt zamówienia zależy od pozyskania środków” - powiedział Martin Rybanský, prezes zarządu DPB. - „Nowe autobusy zastąpią na ulicach Bratysławy pojazdy w wieku od 12 do 14 lat i usprawnią podróżowanie komunikacją miejską. Nie kończymy jednak na tym zamówieniu. W dalszym ciągu pozyskujemy pojazdy z innymi napędami, a w przyszłości planujemy zawarcie ramowych umów na zakup pojazdów niskoemisyjnych”.