SOR w Tczewie. Elektryczne testy Meteora

infobus
22.06.2017 16:26

22 czerwca 2017 r. na ulice Tczewa wyjechał pierwszy autobuselektryczny. Pojazd czeskiej marki SOR pojawił się na liniach 7 i 1.

Autobus testowy – SOR EBN11 – ściągnięty do Tczewa przezmiejskiego przewoźnika, czyli śląską firmę Meteor. Pojazd wyposażony został przezMeteora w system do pobierania opłat z karty miejskiej. Autobus będzietestowany głównie na liniach 7 i 17. Jakpodaje prtzewoźnik, pojazd wyposażony jwes w baterię litowo-jonową, a jego średniczas ładowania to 6-8 h. Zasięg to 150 km, jeśli na odcinku 1 km są 2-3przystanki.

-„Chcemy sprawdzić jego możliwości – wyjaśnia MarekPieczewski, kierownik tczewskiego oddziału Meteora. – Ocenić jego pojemność,sposób doładowania oraz liczbę kilometrów, jaką przejedzie na pełnymakumulatorze. Tymczasową instalację do ładowania pojazdu zamontujemy na terenienaszej bazy.

Testy mają potrwać do 6 lipca. Po tym terminie na tczewskieulice wjedzie kolejny testowany autobus -tym razem marki Solaris. To początekzmian w tczewskiej komunikacji miejskiej.

-„Interesuje nas wprowadzenie na terenie Tczewa, głównieStarego Miasta, autobusów elektrycznych, które pozwolą na poprawę jakościpowietrza – mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki. – Przystąpiliśmy dorządowego Programu Elektromobilności, którego celem jest wprowadzenie autobusówelektrycznych do miast i wyposażenie ichw stacje ładowania. Do tych działań włączył się właściciel Meteora,chcąc przetestować funkcjonowanietakiego autobusu w Tczewie.

E-zakupy

Miasto szykuje się do zakupu kilku autobusów elektrycznych w2018 r. Kwota przeznaczona na ten zakup trafi do Wieloletniej PrognozyFinansowej, jeśli radni podejmą taką decyzję na najbliższej sesji RadyMiejskiej.

-„Mam nadzieję, że na najbliższej sesji Rady Miejskiejradni zgodzą się na zabezpieczenie 9 mln złotych w Wieloletniej PrognozieFinansowej na zakup do 2019 r. czterech nowych autobusów elektrycznych orazdwóch stacji ładowania pojazdów – mówi Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

Tczew jako jedyne miasto na Pomorzu został sygnatariuszamilistu intencyjnego o współpracy przy programie rozwoju elektromobilności. Miasta,które w ramach Projektu Elektromobilności, wprowadzą nowe rozwiązania, będą,mogły liczyć na pomoc rządową, polegającą m.in. na dofinansowaniu kosztówzakupu autobusów i stacji ładowania (planowane jest dofinansowanie w wysokości60%). Producent zostałby wyłoniony w ogólnopolskim przetargu. Założeniem jest,że koszt jednego autobusu nie powinien przekroczyć 2 mln zł.