SOR się zmienia: Nowy prezes i nowa generacja IC
Jiří Paroulek został mianowany nowym dyrektorem generalnym firmy SOR Libchavy, czyli drugiego co do wielkości czeskiego producenta autobusów.
Firma obecnie ma pięciu dyrektorów, a dotychczasowy prezes spółki - Jaroslav Trnka pozostał w SOR jako członek Rady Nadzorczej.
Od 1 czerwca
SOR rozpoczął swoje personalne zmiany organizacyjne 1 czerwca. Obecna struktura odpowiada zarządzaniu w spółkach akcyjnych, natomiast znamienny jest fakt, że firmą nie kieruje już żaden z „ojców założycieli” SOR. Ostatni z nich - Jaroslav Trnka - przeniósł się właśnie na stanowisko doradcze w Radzie Nadzorczej.
-„Pan Trnka jest historycznie związany z naszą firmą. On i jego koledzy praktycznie z niczego zdołali zbudować zupełnie nową markę autobusową, a następnie z powodzeniem ugruntować jej pozycję na rynku. Nawet po sprzedaży swoich udziałów, Jaroslav Trnka pozostawał aktywny jako prezes spółki i brał czynny udział w wyznaczaniu dalszego kierunku działalności firmy. Chcemy zachować tą ciągłość zachować i dlatego inżynier Trnka zostanie z nami - w radzie nadzorczej naszej firmy” – powiedział Jiří Nováček, przewodniczący Rady Nadzorczej SOR.
Z zewnątrz
Nowy prezes – Jiří Paroulek od ponad 20 lat pracuje na kierowniczych stanowiskach w różnych firmach motoryzacyjnych.
-„Przychodzę do SOR w celu umocnienia pozycji firmy i to nie tylko na rynku czeskim i słowackim. Chciałbym skupić się na pogłębianiu naszych tradycyjnych rynków eksportowych oraz na dalszym rozwoju pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych” – powiedział Jiří Paroulek po wejściu w struktury SOR.
Jednak nowy szef to nie jedyna zmiana w zarządzie firmy. O ile do tej pory SOR Libchavy miał trzech dyrektorów, to od 1 czerwca ma ich pięciu. Celem tej zmiany jest zwiększenie elastyczności procesów decyzyjnych w różnych obszarach działalności firmy oraz wzmocnienie produkcji pojazdów komunikacji miejskiej, zwłaszcza w związku z ekologicznymi zmianami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Rynek pojazdów transportu publicznego stale się zmienia. Ustawodawstwo wkrótce bezpośrednio wymusi większy udział niskoemisyjnych i bezemisyjnych pojazdów w komunikacji. Choć SOR od dawna działa w obszarze europejskiej elektromobilności, to konieczne jest dalsze monitorowanie trendów i dostosowywanie do tego naszej oferty. Zmiany organizacyjne w firmie z pewnością pomogą nam lepiej odpowiedzieć na wymagania naszych klientów – wyjaśnił. Jiří Nováček.
Od 1993 roku
Czeski SOR działa na rynku od prawie 30 lat. Swój pierwszy autobus firma wypuściła w 1993 roku i był to model o długości 7,5 m. Początkowo producent z Libchavy specjalizował się właśnie w pojazdach o mniejszej pojemności przewozowej (w tzw. midibusach), jednak stopniowo stał się jednym z najważniejszych graczy w Czechach, z produkcją autobusów o długości nawet 18,75 m. Oprócz autobusów SOR produkuje również elektrobusy i trolejbusy.
Na ten rok SOR przygotowuje również ważna nowość w postaci nowej gamy autobusów do transportu podmiejskiego i międzymiastowego, która zastąpi rodzinę C.
-„Nowa seria pojazdów będzie oznaczona SOR IC, a warianty niskowejściowe – SOR ICN. Podobnie jak obecna generacja naszych autobusów, nowa gama modeli została zaprojektowana została tak, aby zminimalizować zużycie paliwa. W przeszłości udało nam się osiągnąć taki poziom technologiczny, że nasz klasyczny autobus z silnikiem diesla miał parametry zużycia paliwa jak hybryda. Był to nie tylko znaczący wkład w oszczędności naszych klientów, ale także znaczący wkład w dziedzinie ochrony środowiska. Nowe modele mają kontynuować dzieło swoich poprzedników” – powiedział Filip Murgas, dyrektor techniczny w SOR Libchavy. .
Na koniec przypomnijmy, że SOR jest częścią Holdingu Energetycznego i Przemysłowego (EP Industries). Co roku firma produkuje około 500 autobusów, które oprócz Czech i Słowacji eksportuje również na inne rynki, zwłaszcza do Niemiec i Polski. Jej pojazdy można znaleźć również w Estonii, Bułgarii, Serbii, Danii i … na Wyspach Owczych. Od 2008 roku firma oferuje również trolejbusy, a w 2010 roku do oferty dołączyły także autobusy elektryczne. Największym odbiorcą autobusów SOR jest DPP Praga.