Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SOR NS12 testowo zadebiutował w Polsce [FILM]

infobus
06.03.2020 10:00

Mimo, że nowa generacja autobusów czeskiej firmy SOR ma już ponad trzy lata to dopiero teraz rozpoczęły się jej testy Polsce. We wrocławskim Sevibusie. O szczegółach rozmawialiśmy z Janem Waśkiewiczem z SOR Poland.

O tym wydarzeniu pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ, natomiastteraz chcielibyśmy przybliżyć historię najnowszej rodziny autobusówmiejskich czeskiego producenta, która rozpoczęła się we wrześniu 2016 r. –podczas światowego debiutu na targach IAA w Hanowerze.

Przypomnijmy, że seria NS to pierwsze pojazdy czeskiej markiz kołami w „dużym” rozmiarze 22,5 cala. Nowoczesny design i wysokistandard wnętrza (duża ilość miejsc dostępnych bezpośrednio z podłogi) pozwoląlinii SOR NS konkurować z najlepszymi modelami w tym segmencie – to zarówno wklasie MAXI (NS12), klasie MEGA (NS18), jak i wśród trolejbusów (Skoda-SOR 32 Tr)i elektrobusów (ENS12).

Z silnikami diesla

Konwencjonalny autobus SOR NS12 posiada silnik FPT Cursor 8o mocy 160 kW, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Voith DIWA.6.Demonstracyjny model charakteryzuje się pojemnością ok. 95 miejsc, z czego24-32 podróżuje na miejscach siedzących. Układ jezdny oparto na rozwiązaniachfirmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZFRL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19.Firma postawiła tutaj też na typowo miejski i standardowy układ drzwi 2-2-2.

W 2019 na targach w Nadarzynie zadebiutował model przegubowyNS18 o długości 18,75 m, szerokości 2,55m i wysokości niespełna 3 m . Pojazd zaprojektowano z równomiernierozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2-2. Drzwi o jednakowej szerokościmają prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności od wymagańklienta.

Przegub umożliwia przewóz 47 pasażerów na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light. 16siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi, a więc bardzo przyzwoicie.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przoduzastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu RL82EC. Środkowa towleczona typu AV133. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 zprzełożeniem 6,19. W wieży zabudowano silnik stojący FPT Cursor 9 o mocy 243kW. To jednostka o pojemności 8,71 l, która osiąga 1400 Nm maksymalnego momentuobrotowego. SOR zblokował ją z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów ZFEcolife.

Podsumowując – stylistycznie nowa rodzina SOR-ów bardzo namsię podoba. Dobra kolorystyka nadwozia oraz wnętrza w demonstracyjnym modelu dodatkowopotęguje to odczucie. Zresztą zobaczcie sami:

{https://vimeo.com/395929610}

Trolejbusy i elektrobusy

Na koniec dodajmy, że seria NS jest też przygotowana pod elektryczny napęd – jak na razie tylko w klasie MAXI. W tym zakresie SOR oferuje model ENS12, który posiada asynchroniczny silnik Pragoimex omocy 160 kW, gdzie napęd elektryczny w przeciwieństwie do wcześniej produkowanychprzez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec. Producent zdecydował sięteraz postawić na rozwiązania spółki Rail Electronics. Na dachu demonstracyjnego autobusupokazanego na ostanich targach Czechbus 2019 zamontowano baterie litowo-jonowe o pojemności 225 kWh energii elektrycznej.

Z kolei pierwsze trolejbusy oparte na najnowszym nadwoziuSOR NS12 zamówiła firma transportowa z Opawy (MDPO) i to w liczbie 10 sztuk.Pojazdy mają dodatkowe baterie na bazie ogniw LTO (z tytanianu litu), a łączna ichpojemność wynosi 42,1 kWh. Pełna bateria starcza na co najmniej 8 km jazdy beztrakcji trolejbusowej, a ładowanie następuje podczas jazdy pod napięciem sieci.