Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SOR – nowy gracz na miejskim rynku

infobus
17.03.2010 22:41

17 marca br. w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunalnego w Raciborzu pojawiły się dwa nowe autobusy miejskie SOR BN12. Pojazdy –pierwsze tego typu w Polsce –mają długość prawie 12-metrów i posiadają mniej więcej 60% niskiej podłogi, dzięki czemu dostęp do wnętrza pojazdów z poziomu chodnika jest możliwy w pierwszych i drugich drzwiach. Zgodnie z obowiązującymi standardami autobusy posiadają tzw. przyklęk obniżający prawą stronę nadwozia oraz platformę najazdową w drugich drzwiach, umożliwiającą wprowadzenie do wnętrza wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. SOR BN12 może przewozić do 106 osób, w tym 30 na miejscach siedzących. Przy każdych drzwiach zamontowany został elektroniczny kasownik biletowy. Właściwy kierunek jazdy jest wyświetlany za pomocą diodowych tablic elektronicznych umieszczonych na ścianie przedniej, bocznej i tylnej. Dodatkowo we wnętrzu za kabiną kierowcy zamontowana została czwarta tablica kierunkowa. Wersje BN12 dla PK Racibórz posiadają troje drzwi otwieranych na zewnątrz (2-2-2). Przypomnijmy, że wersja pokazowa autobusu SOR, która jakiś czas temu kursowała po polskich miastach, posiadała czworo drzwi, co jest swego rodzaju wyjątkiem wśród autobusów miejskich o długości do 12 metrów.

1_7602._7603_7604_760
Raciborskie autobusy SOR BN12 posiadają silniki marki IVECO typu Tector o mocy 194 kW, spełniające normę czystości spalin EURO 5 oraz automatyczne 4-stopniowe skrzynie biegów Allison (!). Marka IVECO jest doskonale znana mechanikom PK (firma posiada w swojej flocie minibusy marki KAPENA) i nie będą mieli większych problemów z ich obsługą.
Podczas prezentacji nowych autobusów zaproszeni goście, w tym przedstawiciele władz miasta, zarząd PK i dziennikarze mieli okazję odbyć próbną jazdę po terenie zajezdni. Po zarejestrowaniu i oklejeniu nowe pojazdy powinny lada dzień pojawić się na raciborskich liniach. Mieszkańcy i pasażerowie PK z pewnością od razu je zobaczą, gdyż wyróżniają się one nowym, biało-zielonym malowaniem. Dotychczasowe barwy przedsiębiorstwa były żółto-czerwone.
5_7606_7607_7608_760
SOR w Polsce
Warto dodać, że autobusy miejskie SOR dostarczone do Raciborza są pierwszymi pojazdami tej marki w wersji miejskiej jakie zostały sprzedane na polskim rynku. Tym samym dla czeskiego producenta rozpoczął się nowy etap na polskim rynku, który niewątpliwie ułatwi przedstawicielom SOR-a przekonanie innych klientów do zakupu autobusów miejskich tej marki. Dlatego w najbliższym czasie firma PK Racibórz będzie z uwagą obserwowana przez innych przewoźników, którzy będą chcieli wiedzieć, jak autobusy SOR spisują się w ruchu miejskim.
Do końca marca PK odbierze jeszcze 4 sztuki 8,5-metrowych autobusów (CN 8,5). To także premierowe pojazdy na naszym rynku. Zgodnie z warunkami kontraktu, ostatnie trzy autobusów (2 klasy midi CN8,5 i 1 klasy maxi BN12) zostaną dostarczone w drugiej połowie roku. Dzięki temu na koniec 2010 roku PK Racibórz wzmocni swój tabor aż o 9 nowoczesnych autobusów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli firmy SOR, ostatnie trzy autobusy dla Raciborza, będą już posiadały nieco zmieniony design ściany przedniej i tylnej. W chwili obecnej w fabryce są przygotowywane pierwsze autobusy pokazowe –właśnie ze zmienioną stylistyką. Najprawdopodobniej także autobusy zamówione przez Dolnośląskie Linie Autobusowe będą posiadać już także nową linię.
Na koniec warto wspomnieć, że w drugim kwartale br. SOR rozpocznie realizację większego kontraktu dla spółki VEOLIA Transport Polska. Pierwsze nowe autobusy międzymiastowe LH12 i LC12 zostaną dostarczone do oddziałów na Opolszczyźnie i Mazurach. Tym samym tegoroczna sprzedaż autobusów SOR na polskim rynku powinna oscylować w granicach aż 30-50 sztuk! To będzie doskonały wynik –zarówno pod kątem dotychczasowych rezultatów SOR-a, jak i aktualnej sytuacji na rynku. Jak nam powiedział Przemysław Głośny z SOR Polska –za autobusami SOR przemawia przede wszystkim bardzo atrakcyjna cena oraz niskie zużycie paliwa. I są właśnie koronne argumenty czeskiego producenta w walce o polskiego klienta.