SOR NB12 na polskich drogach!
Od 11 do 30 marca br. na ulicach Gdyni i Sopotu potrwa test niskopodłogowego autobusu miejskiego SOR NB12 w barwach Veolia Transport Pomorze. To nowy pojazd, który kilka dni wcześniej przyjechał do Polski z Czech. Jego charakterystyczną cechą jest zastosowanie czterech par drzwi dla pasażerów przy długości pojazdu 12,18 m. I właśnie przedstawienia tych nowych rozwiązań – oprócz oczywiście ogólnej prezentacji technicznej pojazdu –jest głównym powodem testu autobusu na Pomorzu. Chodzi o zaprezentowanie i przekonanie pracowników ZTM Gdynia do nowych gabarytów czy nowego układu drzwi, co może mieć swoje znacznie podczas ogłaszania kolejnych przetargów na obsługę linii komunikacyjnych w Trójmieście.
SOR w Polsce
Autobus SOR NB12 należy do rodziny pojazdów niskopodłogowych. Produkowany jest w czeskiej fabryce w miejscowości Libchavy. Firma SOR zajmuje się produkcją zarówno autobusów miejskich, regionalnych jak i turystycznych. W ofercie producenta są pojazdy w różnych długościach, od klasy midi do pojazdów przegubowych. Od niedawna także na ulicach czeskich miast można spotkać wyprodukowane przez SOR-a trolejbusy (w kooperacji ze Skodą). Związki SOR-a z Polską zaczęły się w 1997 r., kiedy to czeski producent nawiązał w celu sprzedaży swoich autobusów współpracę z firmą SorPol z Głogowa. Nie odnotowano jednak większego zainteresowania produktami firmy. Drugą próbą wprowadzenia autobusów SOR na polski rynek było sprzedanie w 2000 r. licencji na ich produkcję firmie KZNS z Solca Kujawskiego, która pod koniec roku rozpoczęła produkcję modeli B9,5 (znanych choćby z komunikacji miejskiej w Olsztynie czy Bydgoszczy) i C9,5. W 2003 r. firma ogłosiła upadłość, a część majątku wykorzystywaną do produkcji autobusów odkupiła późniejsza Fabryka Autobusów „Solbus”, zachowując ciągłość produkcji licencyjnych autobusów SOR. W 2007 r. SOR Libchavy wypowiedziało Solbusowi umowę licencyjną, co skutkowało koniecznością powołania samodzielnej firmy do sprzedaży swoich autobusów na terenie naszego kraju. Łącznie sprzedaż modelu B9,5 na polskim rynku osiągnęła poziom 65 szt., z czego ponad połowa została sprzedana w 2005 r.
Kolejna odsłona działalności SOR w Polsce to założenie własnego przedstawicielstwa –SOR Poland, które podjęło ścisłą współpracę z polskimi oddziałami Veolii, w których testowano, a następnie dla których sprzedawano autobusy regionalne. Ta współpraca doskonale się cały czas rozwija, czego przykładem może być właśnie test autobusu miejskiego w Veolia Transport Pomorze.
NB 12 w skrócie
Prezentowany w Gdyni autobus SOR NB12 jest konstrukcją całkowicie niskopodłogową, wyposażoną w cztery pary dwuskrzydłowych drzwi. Pomimo dużej przestrzeni zajmowanej przez dojścia do drzwi, w autobusie zmieściły się aż 34 miejsca do siedzenia (w tym 7 na strapontenach) i 76 miejsc stojących. Pojazd napędzany jest 264-konnym silnikiem Iveco Tector (EURO IV) umieszczonym w pozycji stojącej w tylnej części pojazdu, w pionowej wieży. Pojazd wyposażony został w platformę wjazdową dla wózków inwalidzkich oraz w system kneelingu. Informacja liniowa prezentowana jest na zewnątrz za pomocą wyświetlaczy diodowych R&G, które zostały wypożyczone z mieleckiej firmy na czas testów. Natomiast zastosowane fotele firmy STER są seryjnie montowane w autobusach miejskich SOR. Pojazd został ponadto wyposażony w standardowe dla czeskich autobusów sygnalizatory dźwiękowe zamykania drzwi, lampki ostrzegawcze umieszczone na zewnątrz nad drzwiami oraz apteczkę pierwszej pomocy zamontowaną z tyłu kabiny kierowcy. Gdynia jest pierwszym miastem w Polsce, w którym ten model autobusu czeskiego producenta będzie liniowo eksploatowany. Do końca marca można będzie go spotkać na liniach K i S, na zadaniach obsługiwanych przez Veolię Transport Pomorze z Tczewa.
O testach autobusu na Pomorzu rozmawialiśmy z Janem Cernym z spółki SOR Poland:
InfoBus.pl: Jak długo potrwają testy i czy zobaczymy na Pomorzu także autobus przegubowy NB18?
Jan Cerny, SOR Poland: Testy autobusu NB12 potrwają do 30 marca br., a dzień później w Tczewie odbędzie się konferencja podsumowująca ten ponad dwutygodniowy okres eksploatacji. Obecenie nie przewidujemy testów autobusu przegubowego SOR NB18.
InfoBus.pl: Czy testy autobusu są związane z podpisaną przez Veolię Transport umową na usługi transportu miejskiego w Grudziądzu, co oznacza zakup 22 fabrycznie nowych autobusów?
Niestety nie. Autobusy, które wyjadą w lipcu br. na ulice Grudziądza muszą spełniać określone warunki techniczne, które eliminują model NB12. Chodzi o liczbę drzwi i długość całkowitą pojazdu.
InfoBus.pl: Testowany autobus wyposażony jest w system informacji pasażerskiej polskiej firmy R&G Plus. Czy to standardowe wyposażenie w miejskich autobusach SOR? Czy również w NB12 zastosowano siedzenia firmy STER?
System informacji pasażerskiej pożyczyliśmy od firmy R&G Plus na czas testów. Natomiast siedzenia firmy STER standardowo montujemy w naszych autobusach miejskich i w tym konkretnym, testowym modelu są także siedzenia poznańskiej firmy.
InfoBus.pl: Jakie są pierwsze oceny autobusu podczas eksploatacji w Polsce? Jak wygląda zużycie paliwa, jakie są opinie kierowców?
Jest jeszcze za wcześnie na ocenę tych parametrów. Poczekajmy do końca testu. Myślę, ze podczas konferencji podsumowującej pobyt modelu NB12 na Pomorzu –31 maca w Tczewie –wszystkie te informacje będą dostępne.
InfoBus.pl: Jaka jest aktualna cena modelu NB12?
Z powodu dynamicznych zmian w kursach naszych walut nie chciałbym się teraz wypowiadać na to pytanie. Mogę jedynie zapewnić, ze jest niższa od pojazdów Solarisa.
InfoBus.pl: Ile do tej pory SOR sprzedał autobusów z serii NB?
Jeżeli chodzi o model NB12 to przekroczyliśmy poziom 40 szt., natomiast w przypadku NB18 dochodzimy do poziomu 20 szt. Przypomnę, że seryjną produkcję tej rodziny rozpoczęliśmy w drugiej połowie zeszłego roku.
InfoBus.pl: Jak w tym roku będzie wyglądała pozycja SOR na polskim rynku?
Z roku na rok notujemy w Polsce oraz lepsze wyniki i tak też będzie w 2009 r. W zeszłym roku dostarczyliśmy 12 szt., a w tym roku planujemy sprzedaż trochę powyżej 20 szt. Na pewno najwięcej egzemplarzy trafi do spółek Veolia Transport, jednak sukcesywnie przekonujemy do swoich produktów coraz większą grupę indywidualnych polskich przewoźników. Przykładem może być PKS Stalowa Wola, gdzie wygraliśmy przetarg na dostawę 4 autobusów. W najbliższym czasie do Polski zawita nasz kolejny demonstracyjny model – LH12, czyli międzymiastowa wersja o podwyższonym komforcie, którą na początku będzie testował Polbus Wrocław, a następnie autobus trafi do Świdnicy i Radomia. Mamy nadzieje, że po sukcesach w Polsce lokalnej rodziny –C nadszedł już czas na jej bardziej komfortową odmianę –LH.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę
tabela: Podstawowe dane techniczne SOR NB12 i SOR NB18
|
Miejski niskopodłogowy solo
SOR NB 12
|
Miejski niskopodłogowy przegub
SOR NB 18
|
liczba miejsc siedzących
|
26 + 1
|
44 + 1
|
liczba miejsc stojących
|
76
|
117
|
całkowita liczba miejsc
|
102 + 1
|
161 + 1
|
max. prędkość
|
80 km/h
|
80 km/h
|
długość
|
12 180 mm
|
18 750 mm
|
szerokość
|
2 550 mm
|
2 550 mm
|
wysokość
|
2 900 mm
|
2 900 mm
|
wysokość podłogi
|
340 mm
|
340 mm
|
całkowita masa
|
16 700 kg
|
25 500 kg
|