SOR jedzie do Iranu z kontraktem na 400 autobusów!
Ostatnio informowaliśmy, że szwedzka Scania i rosyjska GrupaGAZ podpisały umowy na dostawę łącznie 2250 autobusów do kilku irańskich miast.Okazuje, się, że firma SOR Libchavy również skorzystała z fali zakupów naBliskim Wschodzie. Czeski producent dostarczy do Iranu aż 400 autobusów.Wartość kontraktu wyniesie 80 mln EUR. Podobnie jak w kontraktach GAZ i Scania, warunkiemjest montaż pojazdów w oparciu o lokalne firmy zabudowujące.
Umowa podpisana została w czwartek, 2 lutego 2017, na terenieIzby Gospodarczej w Pradze. Zdaniem cytowanego przez portal Novinky.cz przedstawicielairańskiej strony, Sayad Hossein Misbah produkcja autobusów będzie uruchamiana stopniowo,w 2017 i 2018 r. Pojazdy docelowo mają trafić do prowincji Alborz.
?”Dziękitemu kontraktowi SOR Libchavy może stać się dostawcą autobusów nie tylko wIranie, ale także ? dzięki lokalnej produkcji ? także w krajachsąsiadujących” ? podkreślił Misbah.
Najprawdopodobniej Irańczycy zamówili ? podobnie jak tomiało miejsce w przypadku pojazdów GAZ i Scania ? miejskie autobusy niskopodłogowejz rodziny NB.
Generalnie zawarty kontrakt to spory sukces czeskiejdyplomacji. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku do Iranu Czesi wysłali kilka misjigospodarczych, a Izba Handlowa otworzyła swoje biuro w Teheranie. Na irański rynek wybierateż się Škoda Auto. Czeski eksport do Iranu w ubiegłym roku wzrósł o 56 procentdo 1,5 mld koron.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SOR na fali
Irańskie zamówienie SOR Libchavy to kolejny spektakularny sukcesczeskiej firmy. Dzięki m.in. kontraktowi na miejskie autobusy dla Pragi, w 2015roku odnotowała ona rekordowy wynik i wyprodukowała łącznie aż 751 pojazdów (+31%w porównana do 2014 r.), w tym 450 trafiło na czeski rynek, a pozostałe doSłowacji, Polski, Niemiec, Estonii, Bułgarii i Szwajcarii. W efekcie wartość sprzedaży SOR wyniosła wówczas 3,8mld koron.
Przypomnijmy, że historia czeskiego producenta rozpoczęła się w 1990r., kiedy firma rozpoczęła produkcję ? maszyn rolniczych. W 1991 roku po przejęciuKarosy przez Renault VI część konstruktorów ? „ojców założycieli” ? przeszła dozakładu w Libchavy i rozpoczęła produkcję autobusów. W ciągu dwóch lat stworzyli oni pierwszyprototyp autobusu o długości 7,5 metra, a następnie całą rodzinę pojazdówmiejskich (B) i międzymiastowych (C). Obecnie jedynym właścicielem spółki jest firmaBAULIGA EP Industries Company, której większościowym udziałowcem jest DanielKřetínský.
„