Na początku kwietnia br. słowacka firma Dopravnýpodnik Bratislava odebrała pierwsze dwa trolejbusy wyprodukowane przez czeskich producentów: Škodę i SOR. Zawarty w zeszłym roku kontrakt przewiduje zakup łącznie 80 pojazdów, w tym 15 szt. trolejbusów Škoda 30 Tr SOR w wersji standardowej, 15 szt. trolejbusów Škoda 30 Tr SOR w wersji standardowej z dodatkowym silnikiem Diesla oraz 50 szt. trolejbusów Škoda 31 Tr SOR w wersji przegubowej. W opcji przewidziana jest możliwość dokupu kolejnych 40 pojazdów. Wartość całego kontraktu wyniosła 49 944 000 EUR, z czego 39 5394 000 EUR dołożyła Unia Europejska w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego. To jak do tej pory pierwszy unijne zamówienie na zakup nowych środków transportu publicznego w stolicy Słowacji. Pieniądze na ten cel pochodziły jeszcze z poprzedniej perspektywy finansowej (2007-2013). –„Po raz pierwszy w Bratysławie uruchomiliśmy kontrakt wspierający miejski transport i to o wartości prawie 250 mln EUR. Jest to o tyle ważne, że nasze miasto ma ograniczone możliwości pozyskiwania funduszy unijnych, a inwestycje w nowy tabor są koniecznym warunkiem utrzymania wysokiej atrakcyjności transportu publicznego dla naszych mieszkańców. Dlatego cały czas szukamy rozwiązań, aby zapewnić im bezpieczną i komfortową podróż”–powiedział Jan Počiatek, Minister Transportu, Budownictwa i Rozwoju Regionalnego.
Harmonogram dostaw nowych trolejbusów dla Bratysławy jest następujący: w kwietniu br. DPB odebrał dwa pierwsze egzemplarze Škoda 30 Tr SOR. Na tych pojazdach aktualnie jest prowadzone szkolenie dla bratysławskich kierowców. Kolejna ważna data to 1 maja 2014 r., kiedy do normalnego ruchu zostanie skierowanych pierwsza partia 15 trolejbusów 30 Tr. Stanie się dokładnie w 10 lat po wejściu Słowacji do Unii Europejskiej. Reszta pojazdów będzie sukcesywnie dostarczana do kwietnia 2015 r. Dzięki najnowszej dostawie zostanie prawie całkowicie wymieniona trolejbusowa flota DPB. Spółka aktualnie dysponuje flotą ok. 110 szt. pojazdów „na szelkach”, z czego najnowsze (5 szt. trolejbusów Škoda 25 Tr Iveco) pochodzą z 2006 r. Wszystkie unijne egzemplarze będą niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Ich układ drwi jest charakterystyczny dla niskopodłogowych autobusów marki SOR, czyli czterodrzwiowy w układzie 2-2-2-2. Całkowita pojemność pasażerska pojazdów w wersji 12-mtetrowej wynosi 94 miejsca, w tym 32 miejsca siedzące. 10 siedzeń dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi. Moc silnika trakcyjnego osiąga maksymalną moc 160 kW, co zapewnia maksymalną prędkość 65 km/h.
Bratysławski kontrakt to największy sukces Škody na słowackim rynku trolejbusów. W 2010 r. firma dostarczyła 19 szt. trolejbusów Škoda 30 Tr SOR dla Bańskiej Bystrzycy, a w 2012 r. 15 szt. dla Żyliny (7 szt. Škoda 30 Tr SOR i 8 szt. Škoda 31 Tr SOR), Wcześniejsze kontrakty dla Preszova objęły w 2006 r. 12 trolejbusów na bazie Iveco Citelis (7 szt. Škoda 24 Tr Iveco i 5 szt. Škoda 25 Tr Iveco). W 2011 r. zakupiono 7 szt. przegubowych pojazdów Škoda 31 Tr SOR. Jak widać zarówno Skoda, jak i SOR mają na słowackim rynku trolejbusowym bardzo silną pozycję. Obie marki tworzą tutaj zgrany duet, który podobnie funkcjonuje jak para Škoda i Solaris na rykach czeskim, bułgarskim i państw nadbałtyckich.