Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SOR dostarczył pierwsze elektrobusy do Bratysławy

infobus
06.02.2018 12:05

Bratysławski miejski przewoźnik, DPB odebrał swojepierwsze elektrobusy. Ich dostawcą jest czeski SOR. Komplet pojazdów ma byćprzekazany do Bratysławy do czerwca. Wtedy też w ruchu będą wszystkie z 18zamówionych „elektryków”.

„Autobusyelektryczne to nowa jakość w systemie transportu publicznego Bratysławy.Ponadto, są one przyjazne dla środowiska i dzięki temu przyczynią się dozwiększenia atrakcyjności naszej komunikacji miejskiej” – powiedział burmistrzBratysławy Ivo Nesrovnal.

W tej chwili DPB odebrało od SOR-a cztery elektrobusy. Todwa pojazdy typu ENS12 oraz tyle samo EBN9. Warto dodać, że to pierwszejseryjne „elektryki” obydwu typów, które dostarczył czeski producent. Bratysławajest więc ich pierwszym odbiorcą.

„Najpierw sprawdziliśmyczy elektrobusy są wyposażone zgodnie z naszymi wymaganiami. Ten etap mamy jużza sobą. Teraz przystępujemy do testów drogowych. Pierwsze nasze elektryczneSOR-y trafią na linie nr 27, 53 i 151.” – powiedział prezes DPB Milan Urban. Kolejne elektrobusy przewoźnikplanuje wdrożyć do obsługi na liniach nr 43, 52, 53, 65, 66, 80 i 94.

Prócz pojazdów SOR dostarczył także komplet dedykowanych ładowarek.Wolne ładowanie będzie się odbywało na zajezdni DPB. Z kolei „szybkie”ładowarki zostaną zlokalizowane w dwóch miejscach. Staną one na bratysławskichplacach Kollárovo i Patrónka. Pojazdy będą ładowane w ciągu dnia z szybkiejładowarki, ale także za pomocą pantografu. Dzięki temu mają być zdolne dowykonywania jak najdłuższych zadań przewozowych.

Zakup elektrobusów przez Bratysławę został sfinansowanyze środków unijnych. Całkowity koszt zakupu 18 sztuk elektrycznych SOR-ów to ok.10,4 mln. euro. Dofinansowanie unijnej wyniosło ok. 8,5 mln euro. Pomogło teżmiasto, które wspomogło DPB kwotą 0,9 mln euro.

Wszystkie elektryczne SOR-y dla Bratysławy sąniskopodłogowe, klimatyzowane i monitorowane. Pasażerowie mają dostęp do WiFioraz pokładowych ładowarek USB. Pojazdy ENS12 zabierają na pokład aż 106pasażerów, co jest rewelacyjnym wynikiem dla elektrobusów klasy MAXI. Mniejsze EBN9natomiast umożliwia podróż 54 osobom. Zgodnie z wymaganiami DPB elektryczneSOR-y są wyposażone w baterie trakcyjne, które na jednym ładowaniu pozwalająpokonać dystans ok. 160 km.