Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SOR BN 12 na ulicach polskich miast

infobus
26.04.2006 13:14
Na początku tego roku w dwóch polskich miastach przeprowadzono testy czeskiej konstrukcji SOR BN 12. Pojazd mierzący niecałe 12 metrów wyposażono aż w 4 pary drzwi, co jest bardzo oryginalnym rozwiązaniem.
 
SOR BN 12  SOR BN 12
 
Testy w Malborku
 
Mieszkańcy Malborka przez tydzień sprawdzali komfort przejazdu autobusem SOR BN 12, który testował Miejski Zakład Komunikacji w Malborku. Przewoźnik chce, aby autobus na stałe zagościł w jego zajezdni.
–To 12-metrowy autobus produkcji czeskiej. Ma 30 miejsc siedzących i 70 stojących –wylicza parametry Andrzej Zawisza, prezes MZK w Malborku sp. z o. o.
 –Autobus ma czworo drzwi. Gdy podjeżdża się na przystanek, nawet nie wiadomo było, kiedy pasażerowie wysiedli i wsiedli –opowiadali ci, którzy siedzieli za kółkiem czeskiego cacka.
Wygoda to jedno. Drugie to ekonomia. Zaletą testowanego autobusu jest bardzo małe zużycie paliwa, które wynosi ok. 26 litrów na 100 km. Normalnie pojazd o podobnych gabarytach spala 35-40 litrów –mówi Andrzej Zawisza.
 
SOR BN 12  SOR BN 12
 
Testy w Olsztynie
 
W tym samym miesiącu autobus zawitał do Olsztyna. Testowany SOR BN 12 przypomina eksploatowanego już przez MPK Olsztyn miejskiego Solbusa, który jest polskim kuzynem Czeskiego SORa. Dwunastometrowy pojazd wyróżnia się jednak uskokiem na środku, który jest łącznikiem pomiędzy niskim a wysokim pokładem. Kolejnym nietypowym rozwiązaniem, jest układ drzwi 1 – 2 -2 -2, co, jak mówią przedstawiciele przedsiębiorstwa, jest zaletą, zwłaszcza na liniach o dużej rotacji pasażerów. Pojazd był testowany m.in. na linii nr 15.
 
SOR BN 12
 
SOR BN 12 –dane techniczne
 
Pojazd udostępnił Zakład Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim, który jest wyłącznym dystrybutorem autobusów SOR na Polskę. Testowany model był pojazdem niskowejściowym, jednakże producent w swojej ofercie posiada także niskopodłogowy model BN 12 oraz różne konfiguracje wejść.
Dane techniczne testowanego modelu:
Długość – 11770 mm
Szerokość – 2525 mm
Wysokość – 3000 mm
Rozstaw osi 6180 mm
Wysokość podłogo 360/800 mm
Masa Własna 9,2 t.
Masa Całkowita 16,1 t.
Ilość miejsc siedzących – 33 + 1
Ilość miejsc stojących – 69
Prędkość maksymalna – 80 km/h
Silnik – IVECO Tector NEF, 194 kW EURO III
Zjeżdżający z taśmy produkcyjnej w czeskiej miejscowości Libchavy pojazd kosztuje ok. 550 tys. zł. Obecnie jest możliwość kupna jednego testowego autobusu, który po roku eksploatacji ma przebieg w granicach 100 tys. km. Cena pojazdu waha się w przedziale 320-350 tys. zł.