Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solbus wraca do gry!

infobus
04.01.2012 17:51
Fabryka Autobusów Solbus pomyślnie przeszła najważniejszy tegoroczny egzamin –dostawę 20. autobusów Solbus Solcity 10 dla MZA Warszawa. To dało fabryce tak potrzebne referencje, a przede wszystkim przywróciło pewność siebie i zaufanie klientów. O sytuacji w spółce i najnowszym warszawskim kontrakcie rozmawiamy z Michałem Śliżakiem, dyrektorem marketingu FA Solbus. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Kontrakt warszawski to dla Solbusa 20 autobusów o długości 10.5 metra. To z jednej strony dużo, z drugiej mało. Jak podchodzicie do tego kontraktu, który właśnie został zrealizowany?
Michał Śliżak, dyrektor sprzedaży i marketingu FA Solbus: Kontrakt warszawski bez wahania określam jako najważniejsze i najbardziej prestiżowe zlecenie wykonane przez Solbusa w tym roku. Co prawda do Puław także trafi 20 naszych autobusów, jednak inni przewoźnicy będą najbardziej wyczuleni na opinie o naszych autobusach płynące z warszawskiego MZA. W stolicy kraju obciążenie pojazdów jest największe i te, które się sprawdzają w tamtejszych warunkach powinny sobie poradzić w każdym innym mieście. 
InfoBus.pl: Czy wszystkie terminy dostaw zostały tutaj dotrzymane? I co z ewentualnymi karami?
Michał Śliżak: Solbus wykonał autobusy dla Warszawy terminowo, co zostało potwierdzone protokołami odbioru. Problemy dotyczyły jedynie pełnego uruchomieniem systemu informacji pasażerskiej, który był opracowany i potem montowany przez firmę Novamedia. MZA miało bardzo wyśrubowane wymagania co do funkcjonalności tego systemu. Novamedia, aby spełnić wszystkie wymagania, opracowała bardzo zaawansowany zwłaszcza od strony programowej system. Według informacji uzyskanych od MZA obecnie wszystkie problemy zostały rozwiązane i przewoźnik bardzo wysoko ocenia rozwiązania opracowane przez naszego poddostawcę. Natomiast kara z tytułu opóźnienia w dostawie zgodnie z umową obciąża firmę Novamedia.
Solbus Solcity 10 dla MZA WarszawaSolbus Solcity 10 dla MZA WarszawaSolbus Solcity 10 dla MZA Warszawa
InfoBus.pl: Pierwsze reakcje pasażerów z Warszawy na Wasze autobusy są pozytywne. 10-metrowe Solbusy podobają się z zewnątrz, m.in. dzięki ładnym proporcjom nadwozia przy układzie drzwi 2-2-0. Pasażerom podoba się także wnętrze –nowoczesne, lecz przytulne dzięki ciepłej kolorystyce. Które rozwiązania były wymaganiami klienta, a które są wynikiem Waszych decyzji? Czy mamy tutaj jeszcze jakieś inne nowinki techniczne?
Michał Śliżak: Układ drzwi, wyposażenie autobusów a także kolorystyka wnętrza zostały szczegółowo określone przez Zamawiającego w specyfikacji przetargowej. Poza tym wiele detali w warszawskich Solbusach zostało dostosowanych przez nas do życzeń klienta, mimo że nie zostały one sprecyzowane w SIWZ. Cieszymy się, że nasz wysiłek doceniają pasażerowie. A z nowinek technicznych, jedna powinna szczególnie ucieszyć mechaników, to komora płynów zaprojektowana w taki sposób, aby możliwa była kontrola wszystkich płynów eksploatacyjnych po otwarciu lekkiej, bocznej klapy. Ta wersja zabudowy została opracowana, aby zmniejszyć obciążenie pracą mechaników i skrócić czas obsługi autobusów.
InfoBus.pl: Jednym z ważniejszych wydarzeń autobusowych w tym roku był Wasz „powrót do gry”na polskim rynku. To kontrakty dla Warszawy, Puław, a ostatnio Białej Podlaskiej. Który moment był tutaj przełomowy i jak dalej widzicie swoją przyszłość? Czy jest nim miejski rynek? I co z eksportem?
Michał Śliżak: Każdy z wymienionych kontraktów był dla nas ważny. Wszystkie one składają się na to, że rok 2011 był dla nas przełomowy, jeśli chodzi o naszą pozycję na rynku autobusów miejskich. Po zrealizowaniu wszystkich kontraktów, po ulicach polskich miast będzie jeździło blisko 100 miejskich Solbusów Solcity. Klienci dostrzegają ten sukces i coraz więcej z nich przychylnie wypowiada się na temat ewentualnego włączenia Solbusów do swojej floty. Dlatego wierzę, że rok 2012 będzie jeszcze lepszy od poprzedniego. Natomiast obecnie skupiamy się na rzetelnym wykonaniu kolejnych zamówień. Teraz pracujemy nad autobusami Białej-Podlaskiej, które będą miały większy silnik i wydajniejszą klimatyzację. W ten sposób z każdym nowym zamówieniem poszerzamy paletę opcji dostępnych dla klientów. Jeśli chodzi o eksport, to w 2012 roku będziemy chcieli wyjść z naszą ofertą także poza granice Polski. Będziemy tam oferować głównie autobusy miejskie i nastawiamy się, że to one będą stanowiły trzon przyszłorocznej produkcji Solbusa.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.