Firma Solbus w nowym modelu autobusu międzymiastowego, o dźwięcznej nazwie Solway, pokłada wielkie nadzieje. Nic dziwnego. Jest on następcą licencyjnych modeli C9,5/C10,5;dzięki którym solecka spółka wybiła się na szczyty sprzedaży autobusów w Polsce, a same pojazdy stały się jednymi z najbardziej popularnych autobusów międzymiastowych w kraju. W ostatnim miesiącu zakończono sprzedaż autobusów licencyjnych C9,5;C10,5 i miejskich B9,5. Następcą modelu Solbus C9,5 jest Solway SL10, a modelu C10,5 – Solway SL11, różniące się jedynie długością i liczbą miejsc pasażerskich. Obecnie ofertę soleckiej spółki stanowią wyłącznie własne konstrukcje serii: Solcity, Solway oraz Soltour. Najnowsze autobusy postanowiono sygnować także nowym logo spółki.
Solbus w ciągu sześciu lat produkcji licencyjnych modeli serii C9,5/C10,5 poddawał je licznym modyfikacjom, głównie w zakresie wizualnym i wyposażenia. Większe modyfikacje były ograniczone umową licencyjną z SORem. Ponadto Solbus nie mógł rozpocząć eksportu swoich pojazdów do krajów gdzie umowa z firmą SOR na to nie pozwalała. Z tych powodów Solbus postanowił uwolnić się ze stosowania rozwiązań licencyjnych wraz z wprowadzeniem autobusów z silnikami Euro 4.
Solway SL11 a C10,5
Według zapewnień spółki – Solway to zupełnie nowy model autobusu, będący uwieńczeniem kilku lat doświadczeń w produkcji pojazdów licencyjnych. Z pewnością nie wskazuje na to wygląd autobusu. Niewprawne oko może go nie odróżnić od poprzednika –C10,5. W nowym pojeździe zamontowano te same charakterystyczne zderzaki i lampy co w modelu C10,5 (zastosowane po ostatniej modernizacji). Na pierwszy rzut oka nowe pojazdy odróżnia bardziej pionowa ściana przednia w nowym modelu oraz nowe logo Solbusa umieszczone na przedzie. Na lewym boku autobusu w oczy rzuca się także zastosowanie, w miejsce trapezowego okna kierowcy (będącego cechą wyróżniającą licencyjne autobusy), okna prostokątnego, z widocznym uskokiem w stosunku do linii bocznych szyb pasażerskich. Podobny uskok jest widoczny po prawej stronie w drzwiach pasażerskich.
Znaczące różnice można dostrzec analizując dane techniczne poprzednika i nowego modelu.
W porównaniu z poprzednikiem Solway SL11 jest dłuższy o 15 cm, za to o 0,5 cm węższy. Wysokość jest identyczna. Rozstaw osi pozostał bez zmian i wynosi on 5600 mm. Zmieniono jednak osie pojazdów. W poprzednim modelu licencjodawca zobowiązywał Solbusa do zastosowania przedniej osi IVECO. Obecnie klient może wybrać pomiędzy zawieszeniem niezależnym Voith, zawieszeniem włoskiej firmy Streparava, a belką sztywną IVECO. Sprawdzona oś tylna, podobnie jak w C10,5;także pochodzi z firmy Meritor. Zdolności przewozowe Solwaya są takie jak poprzedniego modelu, tzn. może on przewieźć 47 pasażerów na miejscach siedzących i 30 pasażerów stojących. Również pojemność bagażników podpodłogowych jest niemal identyczna (C10,5: 5,35m3, Solway: 5,20 m3).
Zbudowanie nowego samonośnego nadwozia i zastosowanie stali nierdzewnej w dolnej jego części z pewnością było jedną ze składowych znacznego wzrostu masy Solwaya w porównaniu do modelu C10,5. Masa własna poprzednika wynosiła 8225 kg w stosunku do obecnych 9600-9900 kg (konkurencyjny A1010T Lider 3 posiada masę własną 9330 kg). Nowy model posiada większą o 200 kg dopuszczalną masę całkowitą (15200 kg w porównaniu z 15000 kg w C10,5). Co ciekawe pierwsze licencyjne autobusy Solbusa C10,5 (podobnie jak oryginalny SOR C10,5) posiadały masę własną 7750 kg, więc różnica wagi między licencyjnym oryginałem a Solwayem wynosi już ok. 2 ton.
Wzrósł wybór wersji silnikowych. W przypadku silnika licencja firmy SOR pozwalała na stosowanie w modelach C9,5/C10,5 jedynie jednostek napędowych IVECO. Solway jest napędzany dwoma silnikami do wyboru. W miejsce 240-konnego silnika Iveco F4AE0682C Euro 3 został wprowadzony motor IVECO NEF6TAA o mocy 264 KM oraz znacznie mocniejszy silnik Cummins ISBe4 300 o mocy 300 KM. Ten sam motor Cumminsa jest stosowany w całej serii konkurencyjnych autobusów Autosan Lider. Zastosowanie silników Cummins pozwala zwiększyć konkurencyjność soleckich pojazdów, ponieważ te jednostki napędowe są one dość popularne w polskich przedsiębiorstwach PKS.
Solbus Solway SL11 w porównaniu z poprzednikiem C10,5 –podstawowe dane techniczne:
|
Solbus Solway SL11
|
Solbus C10,5
|
Układ drzwi
|
1-0-1 / 1-1-0
|
1-1-0
|
Liczba miejsc siedzących/stojących
|
43-47 + 1-2 (obsługa) / 30
|
43-47 + 1 (obsługa) / 30
|
Długość / szerokość / wysokość w mm
|
10880 / 2520 / 2950-3150
|
10750 / 2525 / 2950
|
Masa własna pojazdu / masa dopuszczalna w kg
|
9600-9900 / 15200
|
7750 (SOR C10,5) / 8225 / 15000
|
Pojemność przestrzeni bagażowej w m3
|
5,2
|
5,35
|
Silnik
|
Iveco NEF6TAA EURO 4 (5,9 dm3) lub Cummins ISBe4 300 EURO 4 (6,7dm3)
|
IVECO typ F4 AE 0682 C*C Euro 3
|
Moc silnika
|
IVECO: 194 kW(264 KM) przy 2500 obr./min;
Cummins: 220 kW (300 KM) przy 2500 obr./min
|
176kW/240KM przy 2500 obr/min.
|
Moment obrotowy
|
IVECO: 1000 Nm przy 1250-1950 obr./min.
Cummins: 1,100 Nm przy 1200-1800 obr./min.
|
810 Nm/1250-2100 obr/min.
|
Skrzynia biegów
|
manualnaZF 6S 1200BO
|
manualnaZF 6S 890
|
Zawieszenie
|
niezależne –oś przednia Voith lub Streparava;sztywne: IVECO, oś napędowa: Meritor Cameri
|
sztywne: IVECO,
oś napędowa: Meritor Cameri
|
Pojemność zbiornika paliwa w litrach
|
260
|
200
|
Solway SL10 a C9,5
Podstawowe dane drugiego z modelu Solway’a, czyli SL10 oraz różnice w porównaniu z poprzednikiem C9,5 umieszczono w tabeli poniżej.
Solbus Solway SL10 w porównaniu z poprzednikiem C9,5 –podstawowe dane techniczne:
|
Solbus Solway SL10
|
Solbus C9,5
|
Układ drzwi
|
1-0-1 / 1-1-0
|
1-1-0
|
Liczba miejsc siedzących/stojących
|
35-39 + 1-2 (obsługa) / 29
|
34-39 + 1 (obsługa) / 28
|
Długość / szerokość / wysokość w mm
|
9730 / 2520 / 2950-3150
|
9520 / 2525 / 2950
|
Masa własna pojazdu / masa dopuszczalna w kg
|
8600-8900 / 15200
|
7300 / 14000
|
Pojemność przestrzeni bagażowej w m3
|
4,0 + 1,1
|
4,0 + 1,1
|
Silnik
|
Iveco NEF6TAA EURO 4 (5,9 dm3) lub Cummins ISBe4 300 EURO 4 (6,7dm3)
|
IVECO typ F4 AE 0682 C*C Euro 3
|
Moc silnika
|
IVECO: 194 kW(264 KM) przy 2500 obr./min;
Cummins: 220 kW (300 KM) przy 2500 obr./min
|
176kW/240KM przy 2500 obr/min.
|
Moment obrotowy
|
IVECO: 1000 Nm przy 1250-1950 obr./min.
Cummins: 1,100 Nm przy 1200-1800 obr./min.
|
810 Nm/1250-2100 obr/min.
|
Skrzynia biegów
|
manualnaZF 6S 1200BO
|
manualnaZF 6S 890
|
Zawieszenie
|
niezależne –oś przednia Voith lub Streparava;sztywne: IVECO,
oś napędowa: Meritor Cameri
|
sztywne: IVECO,
oś napędowa: Meritor Cameri
|
Pojemność zbiornika paliwa w litrach
|
210
|
200
|
Solway a Soltour
Nowe serie autobusów z Solca, czyli Solway i Soltour różnią się przede wszystkim przeznaczeniem i grupą docelową klientów. Solway jest autobusem tańszym, przeznaczonym głównie do obsługi przewozów lokalnych i międzymiastowych, o czym świadczy fakt, że w tym modelu znajduje się znaczna liczba miejsc dla pasażerów stojących, których nie ma w przypadku Soltour’a. Z kolei Soltour jest autobusem droższym, o podwyższonym komforcie, z lepszym wykończeniem wnętrza, którego przeznaczeniem jest obsługa przewozów turystycznych. Jego poprzednikiem był Solbus C10,5/1. Przy znaczących różnicach w wyglądzie autobusy Solway i Soltour posiadają identyczny rozstaw osi, długość i szerokość oraz te same silniki i osie. Różnią się jednak wysokością nadwozia i jednocześnie kubaturą bagażników podpodłogowych. Soltour jest o 20 cm wyższy od Solway’a (taka sama różnica wysokości była pomiędzy modelami C10,5 a turystycznym C10,5/1). Bagażniki podpodłogowe w Soltourze ST10/1 są większe od tych w SL10 Solway i mieszczą 5,3m3 (Solway: 4m3). W wersji 11 metrowej Soltour ST11/1 ma bagażniki pojemniejsze o 1,9m3 od tych w Solway’u SL11, a pojemność ich wynosi 7,1 m3. W poprzedniku, czyli C10,5/1 miały one pojemność 6,4m3. Półki wewnątrz pojazdów Soltour i Solway mają pojemność identyczną dla wersji SL10 i ST10 wynoszącą 1,1 m3 oraz SL11 i ST11, tj. 1,3 m3.
Większa wysokość Soltoura oraz dodatkowe wyposażenie podnoszące komfort (np. dodatkowe maty wygłuszające) powodują, że Soltour jest ponad pół tony cięższy (650-750 kg) w wersji 10 metrowej od Solwaya SL10 oraz 300-400 kg cięższy w wersji 11 metrowej od autobusu Solwaya tej samej długości. Dopuszczalna masa całkowita dla obu modeli wynosi 15200 kg niezależnie od wersji długościowej. Należy oczekiwać, że nowy Solway będzie się cieszył oczywiście znacznie większą popularnością niż Soltour.
W ostatnich dniach Solway przechodził końcowe badania w Instytucie Transportu Samochodowego, jednak był już prezentowany firmom przewozowym na konferencji technicznej 26 kwietnia. W tak krótkim czasie Solbus zdobył zamówienia na nowy model od pierwszych trzech klientów.