Solbus C10,5 – już niedługo wchodzi do gry!
W 2003 roku Fabryka Autobusów Solbus jako jeden z nielicznych producentów na polskim rynku autobusowym odnotował wzrost sprzedaży – i to jaki! – z 16 szt. w 2002 r. do 35 szt. w ubiegłym roku, co oznacza przyrost rzędu 118 %! Naprawdę jest czego gratulować kujawskiej firmie, bo ten doskonały rezultat został osiągnięty w bardzo trudnym okresie dla sektora przewozów autobusowych w Polsce i to jeszcze w sytuacji, kiedy Solbus dopiero rozkręca swoją sprzedaż. Gdyby istniała kategoria na najbardziej dynamicznie rozwijającą się firmę autobusową w Polsce, to najprawdopodobniej I miejsce przypadłoby w 2003 roku właśnie Solbusowi. Swój sukces zawdzięcza głównie międzymiastowemu modelowi C 9,5, który sprzedał się w 2003 r. w ilości 32 szt., trafiając przede wszystkim do taboru przedsiębiorstw PKS.
Solbus przedstawia model C10,5
Obecnie oferta producenta skupia się głównie na modelach międzymiastowych: C 9,5, LC 9,5 i LH 9,5 oraz miejskim – B 9,5. Podczas wrześniowego zjazdu PIGTSiS w Strykowie miała miejsce premiera nowego, lokalnego modelu – C 10,5, który według informacji udzielonych nam przez przedstawicieli spółki jest jeszcze w trakcie badań homologacyjnych, których zakończenie przewidywane jest w maju br. Zaprezentowana w Polsce konstrukcja pochodziła z czeskich zakładów SOR, które po raz pierwszy publicznie pokazały ten model podczas targów w Brnie w 2000 roku.
Autobus o długości 10670 mm, szerokości 2525 mm, wysokości 3000 mm, rozstawie osi 5600 mm i pojemności 77 miejsc pasażerskich, w tym 47 siedzących, przeznaczony jest do obsługi komunikacji gminnej i regionalnej. Po odpowiednim dostosowaniu wnętrza, pojazd może służyć również do przewozów szkolnych.
Z zewnątrz autobus charakteryzuje się panoramiczną, jednoczęściową szybą przednią o dość dużym kącie nachylenia, która w połączeniu z klasyczną konstrukcją nadwozia tworzy bryłę o harmonijnym i przyjemnym kształcie. Dynamiki dodaje sylwetce rzadko spotykana, pochylona tylna ściana, co stanowi oryginalny pomysł czeskich konstruktorów.
W układzie napędowym występuje wysokoprężny, 6-cylindrowy silnik Iveco F4AE0682C Tector Euro 3 o mocy 176 kW (240 KM) przy 2500 obr./min. i pojemności 5,88 l, usytuowany na zwisie tylnym. Tego typu jednostki stosowane są w C10,5 od grudnia 2001 roku. Ich maksymalny moment obrotowy wynosi 810 Nm w szerokim zakresie od 1250 do 2100 obr./min. Silnik współpracuje z 6-stopniową, mechaniczną skrzynią biegów ZF S6-890. Warto tutaj podkreślić, że pojazd pokonuje wzniesienia o 25% kącie nachylenia, co zapewnia jego bezproblemową eksploatację w terenie górzystym. W tych warunkach również przyda się ograniczony promień skrętu autobusu, wynoszący 22,7-metra (po obrysie).
Odpowiednie bezpieczeństwo czynne zapewniają w C10,5 hamulce tarczowe na wszystkich osiach, wspomagane przez systemy ABS i ASR. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 105 km/h, ale w ramach ustawy o prawie w ruchu drogowym jest ona ograniczona do 100 km/h. Średnie zużycie paliwa wg producenta wynosi około 19 l na 100 km, w zależności oczywiście od pory roku i specyfiki terenu. Ten stosunkowo dość niski poziom jest efektem zarówno zastosowania nowoczesnego i oszczędnego silnika, jak i niezbyt ciężkiej konstrukcji pojazdu, której masa własna wynosi 7725 kg. Ograniczono ją dzięki zastosowaniu na szeroką skalę elementów z tworzyw sztucznych przy produkcji autobusu (dach, ściana przednia i tylna, pokrywy luków bagażowych oraz zderzaki).
Zawieszenie Solbusa C 10,5 jest pneumatyczne, składające się z dwóch poduszek powietrznych na przedniej osi i z czterech poduszek powietrznych na tylnej osi. Miękką i stabilną jazdę po polskich drogach zapewnia specjalna, trapezowa konstrukcja niezależnej osi przedniej produkcji SOR oraz dwa amortyzatory teleskopowe. Tylna, sztywna oś napędowa, pochodząca z zakładów Meritor Cameri, wyposażona jest w cztery amortyzatory płynowe.
Wejście do autobusu umożliwiają sterowane pneumatycznie pojedyncze drzwi, w układzie 1-1-0, o szerokości 740 mm (przednie) i 720 mm (środkowe), które otwierają się na zewnątrz i są blokowane na czas jazdy. Przestrzeń pasażerska jest przestronna i przyjemna dla oka. Charakteryzuje się płaskim przebiegiem podłogi, bez żadnych stopni czy podestów, dzięki czemu znacznie ułatwiony jest proces czyszczenia wnętrza, jak też uzyskuje się możliwość swobodnego dostosowania jej do indywidualnych potrzeb klientów. Ponadto Solbus C10,5 imponuje również relatywnie niskim poziomem hałasu odczuwalnego w środku pojazdu, który wynosi 78 dB.
Co do wyposażenia przestrzeni pasażerskiej w systemy grzewcze czy wentylacyjne, to nie są jeszcze dopracowane szczegóły wersji polskiej. Natomiast warto dodać, że p rzestrzeń bagażowa w C10,5 wynosi 5,35 m3. Dodatkowo na wewnętrznych, siatkowych półkach mieści się ok. 1,1 m3 bagażu podręcznego.
Tabela 1. Porównanie parametrów technicznych autobusów Solbus C10,5, Autosan 0909L Tramp, Autosan A10-10T Lider 2, Autosan A10-10T Lider 3 i Irisbus Axer.
Solbus C10,5 |
Autosan A0909L Tramp |
Autosan A10-10T Lider 2 |
Autosan A10-10T Lider 3 |
Irisbus Axer |
|
Typ |
Lokalny, midi |
Podmiejski, midi |
Podmiejski, midi |
Międzymiastowy, midi |
Międzymiastowy , maxi |
Pojemność – ilość miejsc |
77 + 1 |
70 + 1 |
74 + 1 |
56 + 1 + 1 |
83 + 1 |
Ilość miejsc siedzących |
47 + 1 |
25 |
43 |
43 + 1 |
53 + 1 |
Ilość miejsc stojących |
30 |
45 |
31 |
13 |
30 |
Układ drzwi |
1-1-0 |
1-0-1/1-2-0 |
1-2-0 |
1-1-0 |
1-1-0/1-2-0 |
Długość |
10670 mm |
9300 mm |
10770 mm |
10770 mm |
11990 mm |
Szerokość |
2525 mm |
2500 mm |
2500 mm |
2500 mm |
2500 mm |
Wysokość |
3000 mm |
3150 mm |
3080 mm |
3080 mm |
3165 mm |
Rozstaw osi |
5600 mm |
4000 mm |
5000 mm |
5000 mm |
6270 mm |
Zwis przedni |
? |
2335 mm |
2605 mm |
2605 mm |
2355 mm |
Zwis tylny |
? |
2965 mm |
3165 mm |
3165 mm |
3365 mm |
Promień skrętu – wew. |
18,7 m |
? |
? |
? |
– |
Promień skrętu – obrys. |
22,7 |
? |
? |
? |
23 m |
Szerokość korytarza ruchu |
? |
6098 mm |
5200 mm |
5200 mm |
? |
Masa własna |
7725 kg |
8000 kg |
9330 kg |
9330 kg |
11500 kg |
Max. dopuszczalna masa całkowita |
16 000 kg |
13000 kg |
15000 kg |
14 000 kg |
18000 kg |
Pojemność bagażników podpodłogowych |
5,35 m3 |
– |
3,8 m3 |
4,5m3 |
5,5 m3 |
Silnik |
Iveco F4AE0682C Euro 3 |
Cummins B215-20 Euro 2 |
Cummins B215-20 Euro 2 |
Renault DCI6ACJ01 Euro 3 |
Iveco F2BE 1682G Euro 3 |
Pojemność |
5880 cm3 |
5900 cm3 |
5900 cm3 |
6174 cm3 |
7790 cm3 |
Moc |
176 kW (240 KM) |
158 kW (215 KM) |
158 kW (215 KM) |
195 kW (265 KM) |
228 kW (310 KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
810 Nm przy 1250-2100 obr./ min. |
700 Nm przy 1500 obr./min. |
700 Nm przy 1500 obr./min. |
900 Nm przy 1200 – 1600 obr./min. |
1250 Nm przy 1080 – 1700 obr. / min. |
Zużycie paliwa – średnie |
19 l / 100 km |
? |
? |
? |
21,8 l/100 km |
przy stałej prędkości : 50 km/h |
? |
12,9 l |
9,6 l |
11,5 l |
? |
70 km/h |
? |
15,8 l |
12,7 l |
13,5 l |
? |
cykl miejski |
? |
27,5 l |
21,9 l |
26,8 l |
? |
Zbiornik |
? |
140 l |
240 l |
240 l |
320 l |
Przeniesienie napędu |
ZF S6-890, mech, 6+1 |
FSO Eaton 4106, mech, 6+1 |
ZF 6S890, mech, 6+1 |
ZF 6S890, mech, 6+1 |
ZF 6S1600, mech, 6+1 |
Zawieszenie przednie, oś |
Niezależne, SOR |
Oś sztywna |
Oś sztywna |
Oś sztywna |
Niezależne, RI-75 |
Tylna oś |
Meritor, i=3,91 |
most jednostopniowy |
most jednostopniowy |
most jednostopniowy |
Meritor, i=3,21 |
Układ kierowniczy |
RBL C500V |
ZF 8095 |
ZF 8098 |
ZF 8098 |
ZF 8098 |
Ogumienie |
285/70 R19,5 |
10R22,5 |
10R22,5 |
10R22,5 |
295/80 R22,5 |
Układ hamulcowy, przód/tył |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ASR, ABS tarczowe/tarczowe |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ABS/ASR/GB bębnowe/bębnowe |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ABS/ASR/GB bębnowe/bębnowe |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ABS/ASR/GB bębnowe/bębnowe |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ASR, ABS tarczowe/tarczowe |
Cena |
370 000 zł netto |
Ok. 260 000 zł netto |
Ok. 328 300 zł netto |
Ok. 340 000 zł netto |
? |
I teraz rzecz jak zwykle najistotniejsza dla potencjalnych nabywców, czyli cena. Zdaniem przedstawicieli Solbusa będzie się ona kształtowała na poziomie ok. 370.000,00 zł netto. Dla porównania ceny głównych konkurentów C10,5 w segmencie pojazdów międzymiastowych są następujące: najtańszy na rynku Autosan A0909L Tramp (w wersji podmiejskiej z silnikiem Cummins B215-20 Euro 2 i pojemności 65 miejsc) – ok. 260 000 zł netto, Autosan A10-10T Lider 2 ( z silnikiem Cummins B215-20 Euro 2 i pojemności 74 miejsc) – 328 300 zł netto, Autosan A10-10T Lider 3 ( z silnikiem Renault DCI6WJ01 Euro 3 i pojemności 56 miejsc) – ok. 330 000 zł netto oraz z „wyższej półki” Autosan A10-12T Orzeł – ok. 385 000 zł netto. Do tej grupy powinniśmy zaliczyć również autobus Irisbus Axer, którego ceny niestety cały czas nie chce zdradzić Kapena . Szczegółowe porównanie parametrów technicznych niektórych z tych pojazdów, przedstawiliśmy powyżej.
Na zakończenie tej krótkiej prezentacji warto dodać, że SOR podczas Autosalonu w Nitrze w 2003 roku zaprezentował dwa nowe pojazdy o długości 12 metrów – międzymiastowy C12 i miejski, niskowejściowy – BN12. Zdaniem przedstawicieli Solbusa nowe autobusy czeskiego producenta nie wejdą w tym roku do oferty firmy – najpierw przewidywane jest wdrożenie do produkcji modeli rodziny 10,5. Dlatego obecnie tylko na przyszłość (ku uwadze i przestrodze konkurencji) podajemy poniżej ich podstawowe parametry techniczne.
Tabela 2. Porównanie podstawowych parametrów autobusów SOR C12 i BN12
SOR C12 |
SOR BN12 |
|
Typ |
Lokalny, maxi |
Miejski, maxi |
Pojemność – ilość miejsc |
87 + 1 |
102 + 1 |
Ilość miejsc siedzących |
51 + 1 |
33 + 1 |
Ilość miejsc stojących |
36 |
69 |
Układ drzwi |
1-1-0 |
1-2-0 |
Długość |
11700 mm |
11700 mm |
Szerokość |
2525 mm |
2525 mm |
Wysokość |
3000 mm |
3000 mm |
Rozstaw osi |
6180 mm |
6180 mm |
Promień skrętu – wew. |
22 m |
22 m |
Promień skrętu – obrys. |
24 m |
24 m |
Masa własna |
8500 kg |
9200 kg |
Masa całkowita |
15100 kg |
16100 kg |
Max. dopuszczalna masa całkowita |
16500 kg |
16500 kg |
Pojemność bagażników |
5,6 m3 |
– |
Silnik |
||
Iveco F4AE0682C Euro 3 , 6-cylindrowy, wysokoprężny, czterosuwowy, o pojemności 5880 dm3, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, chłodzony cieczą; usytuowany w pozycji leżącej na zwisie tylnym. |
||
Moc |
202kW (275 KM) |
202kW (275 KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
930 Nm przy 1250 – 1950 obr. / min. |
930 Nm przy 1250 – 1950 obr. / min. |
Zużycie paliwa – średnie |
23-26 l |
24-27 l |
Przeniesienie napędu |
ZF 6S1000, mechaniczna 6 + 1 |
Allison T280 R, 5-biegowa |
Zawieszenie przednie |
Niezależne, SOR |
Niezależne, SOR |
Tylny most |
Dana (Hiszpania), i-4,33 |
Dana (Hiszpania), i-5,29 |
Układ kierowniczy |
RBL C500V (Niemcy) |
RBL C500V (Niemcy) |
Ogumienie |
285/70 R19,5 |
285/70 R19,5 |
Układ hamulcowy przód/tył |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ASR, ABS tarczowe/bębnowe |
Pneumatyczny, dwuobwodowy, ASR, ABS tarczowe/bębnowe |
Cena |
? |
? |
Krótka historia Solbusa
Solbus to najmłodsza marka autobusowa w Polsce, która pojawiła się po raz pierwszy na naszym rynku w 2001 roku. Wcześniej próby wprowadzenia marki SOR do Polski podjęło się przedsiębiorstwo Sorpol Sp. z o.o. w Głogowie, które od momentu uzyskania homologacji we wrześniu 1997 roku do końca 1999 roku sprzedało ogółem 12 autobusów, w tym 1 szt. B 7,5, 10 szt. C 7,5 i 1 szt. LC 9,5. Po prawie trzyletniej obecności na rynku firma zawiesiła działalność z powodu nieopłacalnego poziomu sprzedaży. Początkowo wydawało się, że Solbus podzieli los swoich poprzedników – w 2001 roku udało się firmie sprzedać tylko cztery modele Solbusa C 9,5, ale rok później było już o wiele lepiej – do polskich klientów trafiło łącznie 16 szt. lokalnych pojazdów. Rozpoczęto również systematyczne poszerzanie oferty w oparciu o modele o długości 9,5 metra. W 2002 roku, podczas styczniowego spotkania PIGTSIS, zadebiutował Solbus LC 9,5 w wersji kombi, natomiast tego samego roku w maju, podczas Krajowego Zjazdu Komunikacji Miejskiej w Kaliszu, pokazano miejski średniopodłogowy model – B 9,5, na którego zakup do końca 2003 roku zdecydowało się MPK Nowy Sącz (2 szt.) i PK Bielsk Podlaski (1 szt.).
W ramach rozpoczętego jeszcze w 2002 roku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa, z dniem 1 sierpnia 2003 roku rozpoczęła działalność Fabryka Autobusów „Solbus” spółka z o.o. z siedzibą w Solcu Kujawskim. Nowo powstała firma jest prawnym następcą Kujawskich Zakładów Nadwozi Samochodów „Solbus” Spółka z o.o. i jej profil działalności jest identyczny – czyli produkcja autobusów marki Solbus na licencji czeskiej firmy SOR z siedzibą w Libchavy , obejmujących rodzinę pojazdów zarówno międzymiastowych, jak i miejskich oraz świadczenie usług w zakresie kompleksowych napraw całopojazdowych wszystkich marek autobusów eksploatowanych w Polsce. Najważniejsza zmiana nastąpiła na stanowisku prezesa spółki, którym został Antoni Śliżak, a obecna kadra kierownicza kujawskiego zakładu składa się ze znanych w środowisku osób: Marek Wyrzykowski jest Dyrektorem ds. Marketingu i Sprzedaży; Adam Choroszy – Dyrektorem ds. Technicznych; Piotr Kubiak – Dyrektorem ds. Remontów i Usług i Urszula Światowa – Dyrektorem ds. Ekonomiczno-Finasowych.
Obecnie Solbus przygotowuje się do rozwinięcia swoich mocy produkcyjnych, poprzez wprowadzenie do oferty międzymiastowego modelu C10,5. Można powiedzieć, że jeżeli Solbus utrzyma minimalne tempo sprzedaży na poziomie ostatnich miesięcy 2003 roku, to już wkrótce wyrośnie nam na krajowym rynku autobusów międzymiastowych groźny konkurent dla Autosana.