Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solbus blisko wygranej w Częstochowie

infobus
15.06.2015 22:27

10 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie otworzyło oferty złożone w przetargu na dostawę 3 nowych autobusów klasy MAXI. Swoje propozycje przedstawiło dwóch producentów. Tańszą ofertę ? dość niespodziewanie dodajmy ? przedstawił warszawski Lider Trading. Producent autobusów marki Solbus wycenił swoją propozycję na 765 000 zł netto za jeden egzemplarz modelu SM12 Solcity. Druga, nieco droższa została przedstawiona przez Solarisa. Producent z Bolechowa jedną sztukę modelu Urbino 12 wycenił na 788 000 zł netto. Przypomnijmy, że w przetargowej punktacji cena dostawy autobusów była warta 70 %.

W efekcie Solaris traci do Lider Tradingu w tym kryterium nieco ponad 2 punkty. 20% można było uzyskać w ocenie technicznej oferowanych autobusów. W tym kryterium obaj producenci mogą liczyć na zbliżony wynik, jednak niewykluczone, że z nieznacznym wskazaniem na korzyść Solarisa dzięki zastosowaniu premiowanej przez MPK zależnej przedniej osi. Dzięki temu producent z Bolechowa niemalże zniwelowałby stratę w kryterium cenowym. W tej sytuacji decydujące znaczenie miałaby charakterystyka ekologiczna, za którą można uzyskać do 10% punktów przetargowych. Zapowiada się zatem ostra rywalizacja. Każdy punkcik będzie miał tutaj znaczenie.

Przypomnijmy jeszcze pokrótce czego dokładnie wymaga MPK Częstochowa od oferentów.
3 fabrycznie nowe, w pełni niskopodłogowe solówki na olej napędowy muszą spełniać normę czystości spalin EURO6. Pojazdy mają być nie dłuższe niż 12,1 m oraz posiadać 3 pary dwuskrzydłowych drzwi. Ponadto mają być wyposażone w klimatyzację, monitoring, standardowy system informacji pasażerskiej oparty o głosowe zapowiedzi przystanków, jeden wewnętrzny oraz 3 zewnętrzne wyświetlacze diodowe. Malatura nadwozia autobusów będzie nawiązywała do schematu znanego z częstochowskich tramwajów Twist
oraz dostarczonych w ubiegłym roku Solarisów Urbino 12.

Jak w takim razie rozstrzygną się losy tego przetargu? Jak już wcześniej wspomnieliśmy
w kryterium cenowym oraz ocenie technicznej obie propozycje wydają się być bardzo zbliżone do siebie. Zdecyduje wobec tego 10 punktów, które będą przyznane za charakterystykę ekologiczną. Oczywiście pod warunkiem, że każda z ofert jest ważna. Dodatkowo dla każdego z producentów to zamówienie może być ważne. W przypadku wygranej Solarisa byłoby to potwierdzenie powrotu po wielu latach niebytu do starego klienta. W odniesieniu do Lider Tradingu zaś każde zdobyte zamówienie jest na wagę złota. Przypomnijmy, że warszawska spółka wygrała w ubiegłym roku w Częstochowie przetarg na dostawę łącznie 40 (bardzo nietypowych) autobusów hybrydowych zasilanych CNG. Miejski przewoźnik ten zakup sfinansował dzięki dotacji z programu Gazela. W przypadku wygranej producenta Solbusów pojawiłaby się zatem teoretyczna szansa, na pozyskanie nowego klienta, co z resztą byłoby szczególnie ważne po ostatniej porażce w Warszawie. Jak to się wszystko potoczy? Z pewnością niedługo się dowiemy.