Solarisy Urbino 12,9 już w Głogowie. Hybrydy w rozmiarze XL!
W ostatnich dniach ubiegłego roku spółka Komunikacja Miejskaz Głogowa wzbogaciła się o dwa wyjątkowe autobusy hybrydowe. To używane Solarisy Urbino 12,9. Przewoźnikkupił je bezpośrednio od producenta.
Przypomnijmy, że pod koniec października KM ogłosiłazapytanie ofertowe na dostawę dwóch używanych autobusów hybrydowych klasy MAXI.Pisaliśmy o nim tutaj. Przewoźnika interesowały hybrydy, które miały byćwyprodukowane nie wcześniej niż w 2013 roku. Wszystkie miały mieć nadwozia odługości 11,5 – 12 m. Hybrydy muszą zapewniać podróż minimum 80 pasażerom. Napokładzie ma być zamontowanych przynajmniej 25 siedzeń, w tym nie mniej niżcztery dostępne z niskiej podłogi.
Autobusy musiały być napędzane silnikami na olej napędowyi co oczywiste spełniać normę Euro 6. Jego pojemność skokową określono na 4,5 –7 l, a moc na nie mniej niż 150 kW. Nie mogło zabraknąć oczywiście systemudetekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika. W zakresie sterowania hybrydamiKM nie kładła nacisku na zastosowanie konkretnego typu napędu. Stwierdziłajedynie, że wymaga silnika trakcyjnego o mocy przynajmniej 110 kW oraz fabrycznienowych baterii lub superkondensatorów. Dodatkowo pojazdy musiały posiadaćfunkcję start-stop.
I takie też są dwa hybrydowe trzyletnie Solarisy.Kosztowały one przewoźnika 1 963 080 PLN brutto. Oznacza to, że jedenautobus kosztował 798 000 PLN netto. Jak na tak młodą hybrydę jest to bardzo przystępna cena.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spalinowo-elektryczne „jamniki” w rozmiarze XLsprowadzono do Polski z Norwegii. W 2014 roku trafiły one do firmy Tide Buss zBergen. Przewoźnik po trzyletniej eksploatacji zdecydował się zakończyć ichużytkowanie. Stąd finał w postaci powrotu do Polski. Czy to spowoduje, że niektórzy miejscy przewoźnicy zacznąpatrzeć łaskawym okiem na autobusy klasy MAXI o długości ok. 13 m? Metr więcejrobi niewielką różnicę, ale z drugiej strony są sytuacje, kiedy jest ododczuwalny.
„