Solarisy do Gdańska, Jelcze i Mercedesy do Łodzi
W ubiegłym tygodniu dwa polskie miasta podpisały umowy na dostawę nowych autobusów. Do Gdańska trafią Solarisy: Urbino 12 i Urbino 18. MPK Łódź wzbogaci się natomiast o nowe Jelcze i Mercedesy. Szczegóły na ten temat prezentujemy poniżej.
Solarisy dla Gdańska
W środę 17 maja 2006 roku przedstawiciele Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o. oraz firmy Solaris Bus &Coach S.A. podpisali umową na dostawę 25 sztuk autobusów marki Solaris Urbino 12 oraz ośmiu autobusów przegubowych Solaris Urbino 18. Nowe 33 autobusy, zgodnie z warunkami umowy, powinny trafić na ulice Gdańska w pięć miesięcy po podpisaniu kontraktu. Producent zobowiązał się jednak dostarczyć autobusy szybciej, tak aby mieszkańcy Gdańska mogli skorzystać z klimatyzowanych pojazdów jeszcze tego lata. Wartość kontraktu to 28,5 mln złotych. Wszystkie pojazdy to oczywiście nowoczesne autobusy niskopodłogowe, z możliwością tzw. przyklęku obniżającego wejście o kolejnych 70 mm. Dzięki temu autobusy te są niezwykle przyjazne dla starszych pasażerów oraz osób na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo Solaris Urbino jako jedyny spośród oferowanych autobusów niskopodłogowych zapewnia przejazd wózka między nadkolami tylnej osi (szerokość 625 mm). Liczba miejsc siedzących w Solarisach Urbino 12 to 33, natomiast w przegubowych Solarisach Urbino 18 – 46 miejsc siedzących. Dla jeszcze większego komfortu pasażerów oraz kierowców, autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację. ZKM Gdańsk, jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce (od 1997 roku), wprowadziła klimatyzację do swoich autobusów jako standard. Charakterystyczną cechą autobusów marki Solaris Urbino, jest opadająca na prawą stronę linia przedniej szyby, która jest nie tylko elementem nowoczesnego designu, ale również ma swoją funkcję praktyczną. Dzięki takiemu kształtowi szyby kierowcy mają znacznie lepszą widoczność z prawej strony pojazdu, w szczególności na przystankach autobusowych, gdzie mogą oczekiwać na autobus dzieci. Znakiem rozpoznawczym Solarisa jest także zielony jamnik –niskopodłogowy i długi jak autobus oraz zielony –bo ekologiczny.
Bardzo cieszymy się z faktu, że liczba autobusów jeżdżących po ulicach Gdańska, a wyprodukowanych w Bolechowie wzrośnie prawie dwukrotnie. Do tej pory do gdańskiego ZKM dostarczyliśmy 44 pojazdy. Dołożymy wszelkich starań, aby podobnie jak dotychczas jeżdżące w barwach ZKM autobusy, również i te nowe cieszyły się uznaniem i sympatią pasażerów i kierowców –powiedział po podpisaniu umowy Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus &Coach S.A. Dzięki tej transakcji Gdańsk będzie miał w sumie 140 autobusów niskopodłogowych, a już myślimy o kolejnych 30 nowych autobusach. Wtedy stare ikarusy znikną właściwie z ulic mówił natomiast Jerzy Zgliczyński, prezes gdańskiego ZKM. Dzięki temu zakupowi w weekendy jeździć będą po Gdańsku tylko autobusy niskopodłogowe –dodał.
Dane techniczne:
Solaris Urbino 12:
Długość – 12.000 mm
Szerokość – 2.550mm
Promień skrętu – 21.400 mm
Rozstaw kół – 5.900 mm
Miejsca siedzące dla pasażerów – 33
Silnik – DAF PE 183, Euro 3
Klimatyzacja – przestrzeń pasażerska + kabina kierowcy
Solaris Urbino 18:
Długość – 18.000 mm
Szerokość – 2.550 mm
Promień skrętu – 23.200 mm
Miejsca siedzące dla pasażerów – 46+1
Silnik – DAF PE 228, Euro 3
Klimatyzacja – przestrzeń pasażerska + kabina kierowcy
Jelcze i Mercedesy dla Łodzi
Mercedes –Benz w wielkim stylu powraca do floty MPK –Łódź. 15 maja bieżącego roku odbyło uroczyste podpisanie umowy na dostawę do Łodzi aż 37 nowych autobusów przegubowych marki Mercedes-Benz, w tym 7 niskopodłogowych egzemplarzy Citaro G i 30 średnipodłogowych autobusów Conecto G.
Niskowejściowy pionier
MPK – Łódź Sp. z o.o. była jedną z pierwszych firm komunikacyjnych w kraju, obok ZKM Gdańsk i MPK Kraków, która wprowadziła do eksploatacji większą liczbę autobusów niskowejściowych. Przełomowy moment nastąpił w 1994 r. kiedy spółka podpisała kontrakt na dostawę 40 egzemplarzy Mercedes-Benz O 405N. Należy pamiętać, że w tamtym okresie dość sceptycznie oceniano zasadność takiego kroku. Większość specjalistów twierdziła, że polskie miasta nie posiadają odpowiednich dróg do eksploatacji tego typu taboru, a oferowane autobusy są zbyt drogie w porównaniu z szeroko rozpowszechnionymi autobusami wysokopodłogowymi. Kolejne 6 lat pokazało, że autobusy niskopodłogowe stały się niemal standardem w komunikacji miejskiej. W 1999 r. aż 68% wszystkich sprzedanych autobusów miejskich w Polsce posiadało niską podłogę. MPK – Łódź będąc pionierem w tym zakresie zakupiło łącznie 55 Mercedesów z legendarnej serii O 405N. Bardzo dobre doświadczenia z ich obsługi przekonały łódzkiego przewoźnika do zakupu w 2000 r. pierwszych w Polsce 10 niskopodłogowych egzemplarzy Mercedes-Benz Citaro. Dla wielu osób z branży stanowiły one wówczas przykład najbardziej zaawansowanych technologicznie autobusów jeżdżących po naszych ulicach. Po 6 latach dołączą do nich więksi bracia w postaci przegubowych wersji Citaro oraz Conecto. Ten ostatni model, po zamówieniach z Bydgoszczy (23 szt.) i Białegostoku (4 szt.), staje się powoli najbardziej popularnym sposobem na szybką wymianę wysłużonych Ikarusów 280 w Polskich miastach. –„Łódzki kontrakt to kolejny efekt realizacji naszej nowej strategii w segmencie autobusów miejskich, o której szczegółowo pisaliśmy w poprzednim wydaniu BusKuriera –mówi Johannes Lehmann, prezes EvoBus Polska. –„MPK – Łódź to przykład klienta, który przede wszystkim stawia na długotrwałą, bezawaryjną eksploatację swojego taboru. Dla nich nie liczy się przede wszystkim cena zakupu, ale jakość i niskie koszty eksploatacyjne w długoletniej perspektywie. A takie właśnie walory gwarantuje marka Mercedes-Benz”–przekonuje Johannes Lehmann.
Stawiamy na Mercedesa
Łącznie w tym roku MPK – Łódź zakupi 69 nowych autobusów i będzie to największy, jednorazowy kontrakt na odnowę taboru zrealizowany w historii MPK –Łódź Sp. z o.o. Oprócz Mercedesów do Łodzi trafią także 32 pojazdy marki Jelcz, z których 17 szt. będzie zbudowanych na podwozach Mercedes-Benz Vario, a 15 szt. zostanie wyposażonych w silniki Mercedes-Benz Euro 3. To efekt ogromnego zaufania MPK – Łódź do marki Mercedes-Benz oraz chęć ograniczenia kosztów serwisu. W przypadku posiadania pojazdów wielu producentów, koszty napraw są znacznie wyższe niż w przypadku obsługi pojazdów jednej marki. Wynika to m.in. z konieczności dostosowania wyposażenia warsztatu do takiej „mozaiki”oraz przeszkolenia załogi, pod kątem obsługi poszczególnych modeli. –„Dlatego nasza Spółka kupuje autobusy marek sprawdzonych w Łodzi, wyposażonych w sprawdzone silniki Mercedesa –mówi Bogumił Makowski, rzecznik prasowy MPK.
Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska:W 2005 r, wprowadziliśmy w życie naszą nową strategię w segmencie autobusów miejskich, która przede wszystkim polegała na rozszerzeniu oferty. Dlatego obecnie nie oferujemy tylko pojazdów z najwyższej półki –czyli niskopodłogowej rodziny Citaro, ale również proponujemy polskim klientom bardziej ekonomiczną alternatywę w postaci serii Conecto. Moim zdaniem jest to idealna konstrukcja na polskie warunki, która umożliwi szybką i skuteczną wymianę wiekowych już Ikarusów 280. Można powiedzieć, że zalety Conecto G są zbliżone są do zalet Ikarusa. Są to, m.in.: niskie zużycie paliwa, niskie koszty eksploatacyjne, prosta konstrukcja, mniej elektroniki, płaska podłoga i większa podatność na przeciążenia. Dodatkowo ten autobus oferuje dużą poprawę komfortu dla pasażera (jeden stopień), ekologiczny silnik Euro 3 i znacznie podwyższoną trwałość szkieletu dzięki zastosowaniu procesu kataforezy. To tego dochodzi naprawdę atrakcyjna cena. Mając taką ofertę patrzę na bieżący rok z dużym optymizmem. Myślę, że będzie on przełomowy dla Mercedesa na rynku autobusów miejskich. Oprócz realizacji kontraktu dla Łodzi (37 szt.) planujemy jeszcze sprzedaż 15-40 autobusów miejskich Conecto i Citaro.
Jelcz obok Mercedesa
Oprócz wspomnianych wyżej Mercedesów w Łodzi pojawią się także nowe Jelcze. Po rozstrzygniętym niedawno przetargu będą przyjeżdżały do Łodzi sukcesywnie Jelcze MB 083 VERO –17 sztuk, o długości 8 metrów oraz Jelcze jednoczłonowe –15 sztuk, o długości 12 metrów (podobne do tych, których 19 przedsiębiorstwo kupiło w ubiegłym roku). Vero to w Łodzi zupełna nowość. Pojazdy tego typu jeszcze nie były użytkowane w mieście. Są one znacznie tańsze w eksploatacji od innych autobusów, zużywają do 25 procent paliwa mniej od pojazdów jednoczłonowych i przegubowych. Mają one obsługiwać głównie linie peryferyjne o niewielkim natężeniu ruchu pasażerskiego.
W historii Spółki MPK –Łódź to pierwsza tak duża wymiana taboru, która nastąpi w ciągu jednego roku. Przed zakupem autobusów przedsiębiorstwo, także po raz pierwszy w historii zapytało pasażerów o zdanie na temat kontynuowania odnowy taboru. Tegoroczne zakupy są kontynuacją odnowy taboru, którą w przedsiębiorstwie zapoczątkowano w ubiegłym roku. Odnowa taboru, intensywna w latach 1994–2002 uległa w ostatnim okresie zahamowaniu. Wynikało to z kłopotów finansowych MPK-Łódź Sp. z o. o. W listopadzie 2003 r. został wdrożony program naprawczy, który pozwolił w roku 2004 odzyskać płynność finansową, a dzięki zyskom można było ponownie rozpocząć proces odnowy taboru. Aktualnie autobusy niskopodwoziowe stanowią ponad 64 procent pojazdów użytkowanych przez MPK, po zrealizowaniu kontraktów na nowe 69 autobusów pojazdy niskopodwoziowe będą stanowiły blisko 80 procent taboru autobusowego. Wówczas też tabor autobusowy MPK –Łódź będzie najnowocześniejszy w kraju. Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji te Ikarusy, których remont i modernizacja są nieuzasadnione z powodów ekonomicznych.
Odnowa taboru to nie tylko zakupy nowych pojazdów, to także remonty i modernizacja tramwajów. Średni wiek łódzkich tramwajów (poza Cityrunnerami) wynosi około 20 lat. Po remontach kapitalnych oraz modernizacjach mogą być eksploatowane jeszcze przez około 15 lat. W ubiegłym roku „drugą młodość”zyskały 24 wagony. Plany na ten rok zakładają modernizację i remont 30 wagonów typu 805 N. Ponadto, mimo zakupu nowych autobusów planuje się remont 15 Ikarusów 280. W ubiegłym roku wyremontowano ich siedem.
W niniejszym tekście wykorzystane zostały informacje własne oraz firm: Solaris Bus Coach S.A. i MPK Łódź sp. z o.o.