Solarisy dla Rokbus Rokietnica. Czas na szczegóły
Cztery Solarisy Urbino 12, które w ubiegłym roku zamówiła spółka Rokbus z Rokietnicy w Wielkopolsce służą już pasażerom. Pojazdy wyróżniają się dwoma ciekawymi rozwiązaniami.
To finał kontraktu, który Rokbus podpisał z Solarisem w październiku 2019 r. Opiewa on na 4 917 540 PLN brutto. Jeden Urbino 12 w kompletacji interesującej spółkę z Rokietnicy został wyceniony na kwotę 999 500 PLN netto. W pakiecie jest trzyletnia gwarancja całopojazdowa.
Każdy z rokietnickich Urbino 12 umożliwia podróż maksymalnie 90 pasażerom. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 siedzeń, a to bardzo dobry wynik, do którego producent z Bolechowa już na dobre nas przyzwyczaił. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Rawag (co jest rozwiązaniem rzadziej wybieranym przez klientów Solarisa), a ich napęd to urządzenia od BODE.
Duży silnik, rekuperacja i panele fotowoltaiczne
Kompletując powerpack Solaris miał na uwadze specyfikę linii, na których operuje Rokbus. Sercem układu napędowego jest nowy silnik DAF MX-11 H2. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 251 kW i 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 6D. Nowa seria silników DAF-a jest o ok. 40 kg lżejszy w porównaniu z poprzednikami. Dodatkowo dzięki obniżonej minimalnie mocy (z 271 do 251 kW) ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa, dzięki zwiększeniu momentu obrotowego przy mniejszych obrotach i zapewnieniu maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa D864.6.
W celu obniżenia zużycia paliwa Solaris zastosował dwa rozwiązania poprawiające bilans energetyczny. Pierwszym jest moduł rekuperacji, który przetwarza energię kinetyczną z hamowania w prąd elektryczny. Drugie to panele fotowoltaiczne, które umiejscowiono na dachu autobusu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Standard ZTM Poznań
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji. Odpowiada za nią agregat Spheros Revo o mocy chłodniczej 36 kW. Pasażerowie mają zapewniony dostęp do gniazd z portami USB. Jest także monitoring, który oparto na rozwiązaniach Pixela.
System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach dwóch firm. Autobusy są wyposażone w cztery zewnętrzne diodowe wyświetlacze (w tym jeden dla niedowidzących) o wysokiej rozdzielczości produkcji bydgoskiego Pixela. W środku znajdujemy dwa typu tablic. Za kabiną kierowcy zamontowana została diodowa Pixel XTL16x120. Z kolei po lewej stronie, niemalże naprzeciw drugich drzwi umieszczono monitor LCD typu ETM38 mieleckiej R&G Plus. To oczywiście nic innego jak „e-koraliki”. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG5000P.
„