Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solarisy dla Rokbus Rokietnica. Czas na szczegóły

infobus
08.06.2020 13:00

Cztery Solarisy Urbino 12, które w ubiegłym roku zamówiła spółka Rokbus z Rokietnicy w Wielkopolsce służą już pasażerom. Pojazdy wyróżniają się dwoma ciekawymi rozwiązaniami.

To finał kontraktu, który Rokbus podpisał z Solarisem w październiku 2019 r. Opiewa on na 4 917 540 PLN brutto. Jeden Urbino 12 w kompletacji interesującej spółkę z Rokietnicy został wyceniony na kwotę 999 500 PLN netto. W pakiecie jest trzyletnia gwarancja całopojazdowa.

Każdy z rokietnickich Urbino 12 umożliwia podróż maksymalnie 90 pasażerom. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 siedzeń, a to bardzo dobry wynik, do którego producent z Bolechowa już na dobre nas przyzwyczaił. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Rawag (co jest rozwiązaniem rzadziej wybieranym przez klientów Solarisa), a ich napęd to urządzenia od BODE.

Duży silnik, rekuperacja i panele fotowoltaiczne
Kompletując powerpack Solaris miał na uwadze specyfikę linii, na których operuje Rokbus. Sercem układu napędowego jest nowy silnik DAF MX-11 H2. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 251 kW i 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 6D. Nowa seria silników DAF-a jest o ok. 40 kg lżejszy w porównaniu z poprzednikami. Dodatkowo dzięki obniżonej minimalnie mocy (z 271 do 251 kW) ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa, dzięki zwiększeniu momentu obrotowego przy mniejszych obrotach i zapewnieniu maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa D864.6.

W celu obniżenia zużycia paliwa Solaris zastosował dwa rozwiązania poprawiające bilans energetyczny. Pierwszym jest moduł rekuperacji, który przetwarza energię kinetyczną z hamowania w prąd elektryczny. Drugie to panele fotowoltaiczne, które umiejscowiono na dachu autobusu.

Standard ZTM Poznań
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji. Odpowiada za nią agregat Spheros Revo o mocy chłodniczej 36 kW. Pasażerowie mają zapewniony dostęp do gniazd z portami USB. Jest także monitoring, który oparto na rozwiązaniach Pixela.

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach dwóch firm. Autobusy są wyposażone w cztery zewnętrzne diodowe wyświetlacze (w tym jeden dla niedowidzących) o wysokiej rozdzielczości produkcji bydgoskiego Pixela. W środku znajdujemy dwa typu tablic. Za kabiną kierowcy zamontowana została diodowa Pixel XTL16x120. Z kolei po lewej stronie, niemalże naprzeciw drugich drzwi umieszczono monitor LCD typu ETM38 mieleckiej R&G Plus. To oczywiście nic innego jak „e-koraliki”. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG5000P.