Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solarisy Alpino w stolicy

infobus
09.12.2009 22:01
Na początku grudnia na warszawskie ulice wyjechały Solarisy Alpino, należące do prywatnego przewoźnika –firmy Mobilis. To debiut kolejnego modelu bolechowskiego producenta w Warszawie. Nowe wozy zostały skierowane do obsługi linii 204, 208 czy 211, czyli tam, gdzie inne autobusy radziły sobie, ze względu na swoje gabaryty, powiedzmy nienajlepiej. Niezbyt długa historia Alpino w stolicy przyniosła już również ich debiut na innych liniach –201, 202 i 205. Na razie w Warszawie jest 13 małych Solarisów. Wszystkich ma być 23. Przypomnijmy, iż firma Mobilis zakupiła te wozy do realizacji kontraktu, jaki zawarła z ZTM Warszawa po uprzednim zwycięstwie w przetargu na obsługę miejskich linii.
Solaris AlpinoSolaris AlpinoSolaris Alpino
Alpino to najmniejszy przedstawiciel rodziny miejskich autobusów Solarisa, o długości 8,6 m i szerokości 2,4 m. Wszystkie nowo dostarczone pojazdy wyposażone są w klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Zamontowano w nich także system monitoringu.
Dane techniczne Solaris Alpino 8,6
Długość
8600 mm
Szerokość
2400 mm
Wysokość
2850 mm
Wysokość wnętrza
2370 mm
Zwis przedni/tylny
2080/2800 mm
Kąt natarcia/zejścia
8/8 stopni
Masa własna/dopuszczalna
8600-10300/14400 kg
Rozstaw osi
3720 mm
Średnica zawracania
~15,8 m
Liczba miejsc
46-60
Liczba miejsc siedzących
13+1
 
Oprócz autobusów Solaris Alpino Mobilis sukcesywnie wprowadza do ruchu kolejne Urbino 12. Łącznie ostatnia dostawa ma sprawić, że w stolicy pojawi się 31 takich pojazdów.
Wrażenia z jazdy nowymi Solarisami są całkiem przyjemne. Autobus radzi sobie dobrze jadąc wąskimi, osiedlowymi uliczkami, a takie właśnie w zamyśle przewoźnika miały być Alpino. Ciekawie prezentuje się też nowa tapicerka na siedzeniach –czerwona z symbolem Warszawy, jakim jest kolumna Zygmunta. Dodatkowo nowe pojazdy są bardziej przyjazne osobom niewidomym – przyciski otwierania drzwi w nowych pojazdach zostały oznakowane napisami w alfabecie Braille’a – na przyciskach bezpośrednio przy drzwiach umieszczono napis „STOP”a na pozostałych przyciskach literę „S”w tym alfabecie. Bardziej kontrastowe jest również oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów, na których zostały zamontowane siedzenia. Jak wspomnieliśmy wcześniej w nowych wozach zastosowano elektroniczny system informacji pasażerskiej. Tradycyjne tablice zwane przez Warszawiaków „koralikami”zostały zastąpione przez ekrany, na których prezentowana jest tylko aktualna trasa, zgodnie z kierunkiem, w którym porusza się autobus. Przebyty już odcinek drogi wyświetla się w kolorze szarym, co ułatwia pasażerom orientację, w którym miejscu trasy aktualnie się znajdują. Dodatkowo przy każdym kolejnym przystanku podawany jest rozkładowy czas przejazdu licząc od aktualnego przystanku. I na koniec jeszcze jedno kryterium oceny autobusów zaprezentowane przez Czytelnika InfoBusa. W artykule poświęconym pojazdowi konkurencyjnej firmy pojawił się komentarz, iż opisywany w tamtym tekście autobus jest zły bo … „śmierdzi”. Sprawdziliśmy. Solarisy nie śmierdzą. Punkt dla nich?
Nowy wzór tapicerki (foto: ZTM)Solaris AlpinoSolaris Alpino
Przypomnijmy, iż Mobilis w Warszawie wysyła na linie:
Solarisy Urbino 12 –84 (docelowo)
Solaris Urbinetto 10 –53
Solaris Alpino – 23 (docelowo)
Jelcz M083C Libero –33
Autosan H7-20 –21.