Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris zdobywa ostatnie duże miasto w Polsce: Zieloną Górę

infobus
17.03.2022 16:00

Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze wybrał w drodze postępowania przetargowego firmę Solaris jako dostawcę 8 autobusów elektrycznych klasy MAXI.

To historycznie pierwsze pojazdy z logo „jamnika” w miejskiej flocie Zielonej Góry, która jest ostatnim dużym miastem w Polsce bez pojazdów marki Solaris. Teraz to się zmieni, a lubuska twierdza została zdobyta dzięki pojazdom elektrycznym.

Początek współpracy

W środę, 16 marca, przedstawiciele firmy Solaris i MZK Zielona Góra podpisali umowę na zakup 8 e-busów w standardowej, 12-metrowej długości. Zeroemisyjne pojazdy wzbogacą ekologiczną komunikację miasta. Nowe autobusy pojawią się na ulicach miasta w przeciągu roku od podpisania umowy na realizację tego projektu i zostaną dostosowane do funkcjonujących już systemów ładowania (w zajezdni, jak i na mieście).

„Rozpoczynamy współpracę z Zieloną Górą, kolejnym miastem na elektrycznej mapie użytkowników zeroemisyjnych Solarisów. Bardzo się cieszę, że możemy nawiązać tę współpracę i wspierać miasto w realizacji ich ambitnych projektów. Intensywne działania związane z elektryfikacją linii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast” – podkreślił Petros Spinaris z zarządu Solaris Bus & Coach.

-„Biorąc pod uwagę zieloną rewolucję w komunikacji miejskiej, jesteśmy pionierami wśród polskich miast” - powiedział Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry. „Nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy to jedyny słuszny wybór. Konsekwentnie podążamy w raz obranym kierunku. Zielona Góra ma być ‘zielona’ nie tylko z nazwy”.

Zielonogórski standard

Jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric dla Zielonej Góry są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. Energia potrzebna do ich napędzania będzie magazynowana w bateriach High Power, pozwalających na doraźne, trwające kilkanaście minut ładowanie pomiędzy kolejnymi kursami. Pojazdy będą mogły być ładowane na dwa sposoby: na zajezdni, poprzez stacjonarne ładowarki z wejściem plug-in oraz na mieście, poprzez pantograf odwrócony, umieszczony na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu.

We wnętrzu autobusu dla pasażerów udostępnionych będzie 30 miejsc siedzących, w tym 10 z niskiej podłogi. Przestrzeń będzie klimatyzowana, wyposażona w biletomaty, a do dyspozycji podróżujących będą również ładowarki USB. Dodatkowo, w pojazdach zostaną umieszczone defibrylatory, urządzenia do ratowania życia w przypadku nagłego zatrzymania akcji serca.

Kilka miesięcy temu, na przełomie października i listopada 2021 roku, w Zielonej Górze testowany był elektryczny autobus przegubowy Urbino 18 electric. W poprzednich latach miasto mogło się również przekonać o zaletach modeli 8,9- i 12-metrowych. Zielona Góra to nowy klient w elektrycznym portfolio firmy: dotychczas Solaris dostarczył – tylko w Polsce – już ponad 500 bezemisyjnych e-busów do 36 miast.

Na zdjęciu (od lewej): Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry, Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży Kraj, Solaris, Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego - Kraj, Solaris; fot. Bartosz Mirosławski.