Solaris zdobywa Mediolan. 80 trolejbusów!
Firma ATM Milano potwierdziła, że przetarg na dostawę 80. nowych trolejbusów Trollino 18 do Mediolanu we Włoszech wygrała polska firma Solaris Bus & Coach, która powinna dostarczyć pojazdy we współpracy z producentem komponentów elektrycznych – Kiepe Electric.
Na przegranym polu znalazła się wspólna oferta Skoda Electric i Iveco Bus. Zwycięzca musi dostarczyć do ATM pierwszy pojazd najpóźniej w ciągu 18 miesięcy od złożenia zamówienia, kolejne z kolei w drugiej połowie 2019 roku.
Prototypy na testy
Skoda Electric niedawno pochwalił się nowym trolejbusem – Škoda 35 Tr z nadwoziem Iveco Urbanway, o czym pisaliśmy TUTAJ. Ten trolejbus, choć oficjalnie działa jako niedoceniany prototyp, przypomina pojazdy obsługiwane przez ATM Milano. Pod koniec lutego trolejbus ten został wysłany z Republiki Czeskiej do Włoch, gdzie odbył testy i jazdy próbne.
To samo przeprowadził polski producent z modelem Solaris Trollino 18.75 w wersji MetroStyle, którego ściągnął z Niemiec, a konkretnie z Esslingen (gdzie posiada nr taborowy 504). Oba trolejbusy zostały wyposażone w akumulatory umożliwiające poruszanie się bez sieci trakcyjnej i pomyślnie przeszły testy u przewoźnika.
Pojedynek gigantów
14. marca br. we Włoszech miało miejsce otwarcie oferty na dostawę 80 nowych, przegubowych trolejbusów, a ofertę przedstawili dwaj producenci – Solaris Bus & Coach z osprzętem Kiepe Electric i włoskie Iveco współpracujące z czeską Skodą. Według włoskich mediów, polski producent został zwycięzcą lepszej, tańszej oferty. Z kolei 12. kwietnia ATM formalnie potwierdził tę informację, gdzie poinformował o podpisaniu umowy z polskim producentem z Bolechowa.
Pierwszy trolejbus powinien zostać dostarczony w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Flota trolejbusów w Mediolanie powinna zostać odnowiona praktycznie o połowę. Dziś przewoźnik eksploatuje 168 trolejbusów, a w rzeczywistości wykorzystuje codziennie tylko 145 pojazdów. Najstarsze trolejbusy, z których niektóre zostały wyprodukowane w latach 80, powinny zostać zezłomowane. Obecna flota powinna składać się wyłącznie z przegubowych trolejbusów, a przynajmniej takie są założenia.
Jakie trolejbusy?
Nowe przegubowe pojazdy o długości 18 metrów zastąpią trolejbusy z lat 80. i 90., które są już mocno wyeksploatowane. Będą wyposażone w 4 pary drzwi, niską podłogę, zintegrowaną klimatyzację – przestrzeni pasażerskiej, a także kierowcy, platformę dla osób niepełnosprawnych i oraz specjalnie oznakowania dla nich miejsca, nowy system informacji pasażerskiej, a także zamkniętą kabinę dla kierowcy.
W kwestii technicznej, to nie będzie już obecny na pokładzie silnik diesla do przejazdów bez sieci, ale akumulatory stworzone dla technologii IMC „(In Motion Charging), która zapewnia stopniowe ładowanie akumulatorów podczas jazdy w przypadku braku linii trakcyjnych. Technologia umożliwia jazdę w trybie bezsieciowym do 10 km, zachowując tę samą prędkość operacyjną. Technologia IMC i zastosowane materiały spowodują znaczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe trolejbusy będą kursowały po wszystkich liniach sieci w Mediolanie, w tym linię 93 (Lambrate – viale Omero), która po raz pierwszy zostanie wykorzystana z 18-metrowymi pojazdami, z wyraźnym wzrostem liczby oferowanych miejsc. Plany przewidują wycofanie poprzedniej generacji trolejbusów, które nadal będą mogły znaleźć nabywców za granicą, jak to już miało miejsce w przypadku części autobusów trolejbusowych serii 900, zakupionych od miasta Ruse w Bułgarii.
Przypomnijmy na koniec, że firma Kiepe Electric (dawniej Vossloh Kiepe) dostarczyła już między innymi elektryczne i trakcyjne napędy do 45 mediolańskich trolejbusów Van Hool (seria 700), które weszły do floty ATM w latach 2009-2013, i które obecnie osiągnęły znaczną liczbę Przejechało 20 mln km, rejestrując niewielką liczbę awarii i przestojów w tym czasie.
Elektryczny plan działań
Oprócz trolejbusów Mediolan zamówił także 25. elektrycznych autobusów o długości 12 metrów od Solarisa, w którym polski producent konkurował z hiszpańskim Irizarem. Pierwszy z pojazdów został dostarczony do ATM w drugiej połowie lutego. Te autobusy można zobaczyć na zdjęciach powyżej.
Milan chciałby zainwestować ogromne sumy pieniędzy w nowe pojazdy elektryczne w nadchodzących latach. Plan przewiduje, że w 2020 r. tylko 60% pojazdów będzie napędzanych silnikiem wysokoprężnym, 25% hybrydowych i 15% czysto elektrycznych.
Na rok 2028 przewidziano tzw. Transport w 100% zrównoważony, który wymaga 80% pojazdów do eksploatacji na energii elektrycznej i 20% hybryd, w 2030 r. Transport publiczny powinien być wyłącznie elektryczny, a tankowanie ropy powinno stać się przeszłością.
„