Solaris zdobywa Hiszpanię i Bułgarię
Autobusy Solarisa wjeżdżają na nowe rynki eksportowe, a Bułgaria i Hiszpania to już 21 i 22 kraj, na mapie zagranicznych odbiorców spółki z Bolechowa. Szczególnie ważny jest ten drugi przyczółek (po Portugalii) na półwyspie Iberyjskim. Na zakup pierwszego Solarisa w Hiszpanii zdecydowała się firma Transports Municipals del Gironès SA. Przewoźnik z Girony zamówił najmniejszy z oferowanych autobusów Solaris Alpino o długości 8,6 metra. –„Co prawda zamówienie dotyczy tylko jednego pojazdu, ale na rynku gdzie jest ogromna konkurencja lokalnych producentów jest to duży sukces. Z pewnością ten kontrakt już wkrótce zaowocuje kolejnymi zamówieniami od hiszpańskich klientów”–mówi Solange Olszewska prezes zarządu Solaris Bus &Coach.
Przypomnijmy, że Solaris po raz pierwszy na płw. Iberyjskim zaistniał w Portugalii w ubiegłym roku, kiedy dostarczył trolejbus Trollino 12 do miejscowości Coimbra. Jak doskonale pamiętajmy –Hiszpania to kraj lokalnych producentów zabudów autobusowych, którzy bazują na markowych podwoziach i w zasadzie to oni trzymają zdecydowany udział w tym rynku. Ale to może się już w najbliższej przyszłości zmienić. I to radykalnie. Rewolucję do Hiszpanii przyniesie coraz bardziej zaawansowana technologia –czyli m.in. kolejne normy emisji spalin, ale przede wszystkim hybrydowe układy napędowe. Jak na razie poszczególni producenci dopiero testują swoje produkty w tym zakresie i jak na razie nikt nie mówi o uruchomieniu seryjnej produkcji hybrydowych podwozi. A to skazuje cześć hiszpańskich firm nadwoziowych na stagnację, kiedy inni idą do przodu. Tym bardziej, że hiszpańskie miasta (m.in. Madryt) zaczynają przodować w Europie w zakresie proekologicznej komunikacji miejskiej. Dlatego z tej perspektywie tegoroczny, mały krok Solarisa należy odczytywać, jako bardzo ważne posunięcie. Inni najwięksi europejscy producencie już tam są.
Poniżej prezentujemy podstawowe dane techniczne Alpino dla Gerony:
Liczba miejsc siedzących – 14+2+1
Silnik – Cummins ISB6.7EV 250B, EEV 180,5 kW
Skrzynia biegów – ZF 6AP
Osie – ZF (z tyłu supersingiel)
Układ drzwi – 2-2
Siedzenia – Fainsa Metropolis
Klimatyzacja – Carrier Sutrak
Rampa zjazdowa – Masats (teleskopowa)
Solaris również kontynuuje ekspansję na lokalne rynki Europy Środkowo-Wschodniej. M.in. przykład Bukaresztu, który zamówił w ostatnich latach tysiąc autobusów Mercedes-Benz Citaro pokazuje, że tej części kontynentu także nie wolno odpuszczać. Tym bardziej, że w tym krajach, podobnie jak to jest w Polsce, także organizowane są duże przetargi na zakup taboru dofinansowywane przez Unię. I tak stało się w przypadku przedsiębiorstwa Sofia Electrotransport EAD, które zamówiło trzydzieści trolejbusów Trollino w wersji dwunastometrowej. Solarisy z pantografem dla Sofii będą napędzane silnikami elektrycznymi firmy Skoda. Dzięki wyposażeniu w dodatkowy agregat spalinowy, pojazdy będą mogły jeździć również bez trakcji. Całość kontraktu zostanie zrealizowana do końca pierwszego kwartału 2011 roku.
Sofia to jedno z piętnastu miast w Bułgarii, które posiadają systemy trolejbusowe. W stolicy jest dziewięć linii trolejbusowych o łącznej długości 104 km, które obsługiwane są przez 148 „trajtków”, przede wszystkim marki Ikarus. Teraz pasażerowie aglomeracji liczącej blisko 1,5 miliona mieszkańców, położonej nad rzeką Bojańską, będą mogli przekonać się o zaletach niskopodłogowych Trollino 12. Bułgaria to czternaste państwo, a Sofia dwudzieste piąte miasto, które zakupiło trolejbusy Solaris. Po europejskich ulicach jeździ już ponad 400 Trollino z podpoznańskiego Bolechowa. Poniżej prezentujemy podstawowe dane techniczne Solaris Trollino 12 dla Sofia Electrotransport EAD:
Liczba miejsc siedzących – 30+1
Silnik – Skoda 4 ML 3444 w zabudowie przed druga osią
Osprzęt elektryczny – Skoda montowany na dachu
Pantograf – Lekov
Oś przednia i napędowa – ZF
Układ drzwi – 2-2-2
Drzwi – firmy BODE otwierane do wewnątrz
Klimatyzacja – pełna Konvekta Ultralight